Gå til innhold

Gåtetråden


Woot Voot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mennesker?

 

 

Julenissen (mine innlegg)

 

Jeg vet ikke hvordan det står til hos dere, men verken nisser eller mennesker er noe som blir gitt til meg i julen :tease:

 

Og med det kan jeg si at det som blir gitt er en gave som du kan pakke inn, altså en ting.

 

Men husk på at det ikke er gaven i seg selv som er svaret på gåten, men den som gaven får.

 

Edit: Har nettopp hørt på ringenes herre på lydbok, og det virker som jeg fortsatt er litt i rim og rytmemodus (ubevisst) :p

Endret av Error
Lenke til kommentar

Nei, har ingenting med diamanter å gjøre. Og minner nok en gang på at selve svaret er personen som får tingen, og ikke tingen selv.

 

For å være mer spesifikk kan jeg si at personen beskrevet her: "Hvem er det som til jul meg får?" har et spesielt yrke/hobby

Endret av Error
Lenke til kommentar

Krokodille er feil.

 

La oss oppsummere litt

 

Jeg observerer det som har skjedd de siste milliarder år

Gjennom høst og gjennom vår, helt alene jeg ensomt står

Og titter på noe av det som jeg rundt går

Hvem er det som til jul meg får?

 

Svaret på gåten (hvem som får tingen det er skrevet om i julegave)er en person, og denne personen har et spesielt yrke/hobby. Som nevnt er dette altså en ting som forklarer hvilket yrke/hobby denne personen har. Tingen finnes i flere varianter, former og fasonger, men det er en bestemt ting. (For å illustrere så kan vi ta en sokk som eksempel. Det finnes mange varianter, men uansett er det likevel en sokk). Men den varianten av tingen jeg refererer til i gåten kan pakkes inn og legges under treet.

De større og mer avanserte versjonene av denne tingen står ofte så langt vekk fra byer og tettsteder som mulig, på grunn av en type "støy". Det er forøvrig også snakk om noe som har tilknytning til naturfag.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Jeg er tydeligvis litt på dikting for tiden, så jeg slår til med nok en gåte og håper at dere ikke er helt lei meg enda :p

 

Denne var litt lengre enn de forrige, og jeg tror at jeg skal ha klart å eksludere de fleste svaralternativer bortsett fra det riktige. Har kanskje gitt litt mange hint, men samtidig er det nå litt gåtefullt, så jeg satser på at vanskelighetsgraden ikke blir for høy.

 

Dette er igjen en "hvem er jeg"-gåte, siden jeg ikke klarte å komme på noen måte å lage en annen type gåte uten å være enten komplett idiot eller et geni.

 

I nattens mulm og mørke

Ligger jeg så hard og tung

Jeg bærer en fæl byrde

Sivilisasjonens undergang og grunn

 

Men mangt et vennlig ansikt

Lyses opp av mitt varme skjønn

For jeg er en, og mange

Lønnen til et bysamfunn

 

Jeg skapes over mange år

Av flammer lik og trange kår

Og når jeg endelig glinser bløtt

Så kommer de alltid, ja fast og støtt

 

For jeg er det som skaper

og jeg er det som blir skapt

Og når jeg min krybbe forlater

Da vil de sannelig angre, angre blir de nødt.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...