ken8 Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 jeg har en liste som denne: runde1 runde2 runde3 Per 5 7 6 Kjell 4 3 2 Ted 5 6 5 Nils 6 5 7 Ole 8 4 6 Slik jeg gjør det nå, tar jeg 3 kopier av listen og sorterer størst-minst på runde1, runde2 og runde3. Slik x 3: Sortert på runde 1 runde1 runde2 runde3 Ole 8 4 6 Nils 6 5 7 Per 5 7 6 Ted 5 6 5 Kjell 4 3 2 Deretter lager jeg en graf av hver runde. Graf1 av runde1, graf2 av runde2 og graf3 av runde3. Problemet mitt og det jeg trenger løsning på er hvis jeg gjør en endring i den opprinnelige listen, så må jeg gjøre alt på nytt. Hvordan kan jeg kun lage kopi av listen, slik at endringer oppdateres i grafene? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Tror ikke det blir nødvendig å sortere grafen. Dersom du lager et XY-diagram så skal du ha muligheten for å velge "stigende rekkefølge" eller hva det nå heter. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg klarer ikke å finne noe rundt dette. Kanskje pivot tabell er løsningen, lage 3 stk med forskjellig sortering? Da vil i hvert fall dataene oppdateres automatisk hvis jeg gjør noen endringer. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Hva om du har tre like tabeller, der tallene i de to nederste tabellene refererer til de i den øverste? Da kan du med en enkel makro sortere tabellene hver for seg. Jeg har lagt ved et kjapt eksempel. Gjør endringene i den øverste tabellen og trykk Oppdater. Merk at makroer vil sannsynligvis være avslått som standard, så du må aktivere disse først. Den eneste koden i arket er: Private Sub Oppdater() Range("a1:d6").Sort Key1:=Range("B2"), Order1:=xlDescending Range("a8:d13").Sort Key1:=Range("C8"), Order1:=xlDescending Range("a15:d20").Sort Key1:=Range("D15"), Order1:=xlDescending End Sub runder.xls.zip Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå