Gå til innhold

Oppgradere stasjonær, sandy bridge vs 760 oppsett, mest for penga

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Skal til innkjøp av ny stasjonær nå som min gamle har gått i stykker (vannskade).

Nå har jo også sandy bridge kommet, så lurer på hvilket opsett som gir mest for penga.

Har sett på et oppsett ganske lenge, men hvordan er det i forhold til sandy bridge opsettet?

i5 760 oppsett

Sandy Bridge

Trenger noen kommentarer på oppsettet for å bestemme meg helt.

#1 - Sandy bridge vs i5 760. Kan nok klare å overklokke sandy bridgen en del...400kr mer for sandy bridge opsettet. Hvor mye bedre ytelse kan jeg forvente?

#2 - Valg av hovedkort. Bra valg? Hva har jeg å tape på å gå for billigere/mer prisgunstige valg. Eller hva har jeg å vinne på å gå opp i prisklasse.

#3 - Valg av Skjermkort, synes 6950 virker veldig bra i forhold til pris. I hvert fall når det kan oppgraderes til å bli nesten like bra som 6970. Hva med å gå for noe for 1000kr mindre, som gtx 460, og heller oppgradere gpu om kanskje 1,5år for et skjermkort til kanskje 1300kr da også...

#4 - Minne, har valgt billig men raskt minne, er det noe å vinne på å gå opp i pris, ned i størrelse med bedre ytelse? Synspunkt?

#5 - PSU, har en 620W i gamle systemet, men den lå i vann en time eller to, men fungerer fortsatt faktisk, kan vel gå i stykker senere pga det, så tenkte det er greit å kjøpe ny. 500W er kanskje ikke nok for 6970. Andre ambefalinger?

#6 - CPU vifte, passer den for 2500K? Bra vifte for penga? Noe vits med annen vifte hvis man bare skal klokke litt?

#7 - Trenger nok et nytt kabinett, ettersom 6950 er 27cm langt...mitt gamle Antec P182 fungerer bare hvis jeg tar vekk den ene hardisk bayen, og da er det bare plass til 4 disker.

Har dere noen forslag? Tror ikke fulltower er så veldig aktuelt, neon lys kan jeg godt holde meg unna. Vil vel bare ha et enkelt kabinett, med mye funksjoner og som er bra å bygge i.

Det tror jeg var alt, vil altså ha mest bang for the buck. Er ikke så opptatt av å spille de nyeste spilla på de HØYESTE instillingene. Så lenge jeg kan spille de nye spilla lang tid framover, med grei fps når instillinger er satt ned lavt, så er jeg fornøyd.

Håper på noen bra svar! Tusen takk på forhånd!

Endret av Sindree1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://prisguiden.no/profil/lister/114128

Dette er en veldig god pakke.

Angående de spørsmålene dine. i5 2500K yter mye bedre enn i5 760. Hovedkortet er helt greit. Ikke regn med de beste løsningene og så vidt jeg vet er det ikke så mye vits å kjøre crossfire/sli på det pga. av at det ene pci express sporet kjører i x4 båndbredde.

Skjermkortet er veldig bra og har ingen direkte konkurrent fra Nvidia, enda. Er greit det settet der. Kan flashes til å bli ett 6970. Mener at 500W skal holde. Dessuten så koster det ikke mye å gå for 600W. Det er ikke så mye vits med en annen vifte. Prisen på A70 er billig, så det er opp til deg, men hvis du ikke har tenkt til å overklokke over 4 GHz er det ikke noe vits. Det kabinettet som er i prisguiden er veldig bra. Midtower og greit å bygge i. Fint og stille.

Vet ikke hva budsjettet ditt er på jeg, men hvis du har nok penger kan du legge til ett annet skjermkort. F.eks. Gigabyte sin OC-versjon av HD 6950, droppe a70 og gå for kingston HyperX 8 GB ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...