daghoi Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Hei ! Tittelen sier det meste ? Har noen kr på bok og en boligkreditt som jeg har betalt ned ca 1/3 del på. Er det fornuftig å droppe spare/høyrente konto og sette alt inn på boligkreditten ? Kanskje beholde en buffer på et par månedslønner på konto for "just in case". Rente på sparekonto og boligkreditt er den samme, nominelt. Ankepunkten mitt er hvis det skjer noe alvorlig jeg mister jobb/helse etc. Så er det greit å ha litt i bakhånd for å kunne betjene lånet 1 års tid. Hvis jeg har betalt alt tidligere så vil banken i den tenkte situasjonen ikke får noe, med de konsekvenser det har. Mulig jeg er for forsiktig ...... Lenke til kommentar
Fenderking Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg ville nopk hatt litt i bakhånd, litt dumt å "låse" pengene hvis noe skulle skje. Men hva er boligkreditt? er det det samme som bsu? Lenke til kommentar
daghoi Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg ville nopk hatt litt i bakhånd, litt dumt å "låse" pengene hvis noe skulle skje. Men hva er boligkreditt? er det det samme som bsu? Boligkreditt = rammelån, altså at du får invilget en total låneramme med sikkerhet i leiligheten/hus. Siden kan du trekke på lånet etter eget ønske, innenfor bevilget ramme. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Hva skal du med reserve hvis du har boligkreditt der utestående er lavere enn lånerammen? Da har du jo allerede en reserve. Og hva mener du med å "betjene" lånet? Trenger du å betjene noe som helst så lenge du holder deg innenfor rammen? Kan du få høyere effektiv rente på en høyrentekonto enn på kreditten, sett pengene på høyrente. Ellers er det bare å betale ned... 2 Lenke til kommentar
Fenderking Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 ok. jeg ville uansett ikke satt alt inn. greit å ha litt i bakhånd Jeg ville nopk hatt litt i bakhånd, litt dumt å "låse" pengene hvis noe skulle skje. Men hva er boligkreditt? er det det samme som bsu? Boligkreditt = rammelån, altså at du får invilget en total låneramme med sikkerhet i leiligheten/hus. Siden kan du trekke på lånet etter eget ønske, innenfor bevilget ramme. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Mulig jeg er for forsiktig ...... Ja. Så lenge lånerenta på boligkreditten er høyere enn innskuddsrenta på sparekonto, så lønner det seg best å betale ned på kreditten, og heller belaste denne mer (noe du jo har full anledning til innenfor innvilget kredittramme) når behovet oppstår. Å overføre penger fra en boligkredittkonto til brukskonto er ikke mer komplisert enn å overføre fra en sparekonto. Lenke til kommentar
KS Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Med en boligkreditt er det i grunn unødvendig å også ha en sparekonto. "Spar" ved å betale inn ekstra på boligkreditten. Dermed øker du disponibel ramme på boligkreditten, og denne økte disponible rammen blir din buffer. Banken har sikkert automatisk trekk av renter fra din lønnskonto, men dette kan vanligvis også endres slik at banken trekker fra boligkredittkontoen (men da må du passe på at du ikke bare spiser og spiser av den isponible rammen). 1 Lenke til kommentar
MinFinansGuide Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Hei. Det å være gjeldfri er en god situasjon å være i. Lånerenten skal opp en eller annen gang i fremtiden, noen sier allerede til sommeren. Innskuddsrenten er som oftest lavere enn lånerenten. Avstanden mellom innskuddsrenten og lånerenten kalles rentemargin, og er det bankene normalt skal leve av. I dag er det mulig på få innskuddsrente opp mot 4 % og lån til godt under 4 %. Situasjonen er ikke helt som normalen. Og bankene tjener mye mere på gebyrer enn på rentemargin. Jeg synes du burde betale ned på lånet, og beholde maksimalt 1 månedslønn som sikkerhet. Sett pengene inn på en konto med høyest mulig rente. Er lånet av typen "rammelån" som en tidligere har kommentert, kan du jo fort trekke opp lånet igjen om noe uventet skulle skje. Endret 16. januar 2011 av Rampage Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Jeg har også boligkreditt som deg. Da er det jo ikke noe problem, du styrer jo selv hvor mye du vil sette inn og ta ut. Jeg trenger ikke å sette inn på kontoen noe de neste 10 årene hvis jeg vil det. Det styrer jeg helt fritt selv. Jeg kan ta ut 200 000 av lånet mitt og det kan jeg gjøre når som helst. Da trenger jeg ikke å ha noe i bakhånd. Dermed synes jeg at det er greit å betale så mye som mulig ned på lånet mitt til en hver tid slik at renteutgiftene blir små. Men og det er alltid et men. (Dette er det mange meninger om.) Jeg synes at det er greit å ha litt lån i forhold til formue slik at en ikke trenger å betale formueskatt, så jeg ville ikke betalt helt ned på lånet. Men klart hvis du kun tenker på hva som er sikrest og tryggest og synes at det er greit å gi bort mest mulig penger til "Staten" så for all del, betal ned på all lån og få masse formueskatt. :-) Endret 16. januar 2011 av Substitute Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Substitute: å ikke betale ned på lånet for å unngå formueskatt vil si at du istedet bruker tingene på forbruksvarer eller eiendom? Hvis ikke ender du opp med å betale akkurat like mye formueskatt... Det er forresten bedre å betale max 1,1% i formueskatt istedetfor å betale 3,3% til banken, så ser ikke helt logikken der. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå