... nei. Bare nei. Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 HEi Lurte på om det var noen som hadde noen gode ideer om samtaletemaer man kan ta opp om det begynner å bli såkalt "klein stillhet". Har personlig ingen problemer med å snakke med andre personer og begynner avogtil å sjekke opp jenter på veien om jeg har fått i meg noen øl... Problemer er dog denne kleine stillheten som vi alle sikkert har vært vitne til Selv pleier jeg så godt jeg kan å fortelle morsomme historier (som oftes sanne ), eller så er det jo å høre litt hvor de studerer/går på skole og fortelle litt hvor jeg selv studerer og så vidre... Så jeg spør, for min egen og sannsynligvis andre sin skyld, er det noen som har noen gode ideer/erfaringer om hva en kan snakke om? 2 Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg tror det værste man kan gjøre er å svare kort på spørsmål, feks "Hvordan har du det?", og man svarer "Bra", eller "ganske greit", etc. Hvis man alltid tenker på å si noe burde ikke å finne samtaleemner være noe problem. Dette var vel egentlig bare det første tanken som skøyt inn i hodet mitt akkurat nå, kan ikke akkurat si at jeg er en ekspert på dette området. 1 Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Akkurat dette har jeg også hatt problemer med tidligere. Jeg bestemte meg da for å gjøre noe med det, og fant etterhvert ut at mange elsker, eller ihvertfall har lite imot, å prate om seg selv! Spør vedkommende eksempelvis om hvordan det går med han/henne eller kommenter klesplagget eller smykker vedkommende har på seg. Legg da merke til hva de svarer, og du vil som oftest finne noe du kan bygge videre på. Som et eksempel kommenterte jeg beltespennen til ei jeg traff en gang, og sa at den var skikkelig stilig. Hun virket da smigret over at jeg la merke til det (for hun har garantert brukt tid på å sette sammen og matche klærne hun har på seg). Hun fortsatte etterhvert med å fortelle hvor hun hadde kjøpt den, og nevnte samtidig at beltespenner er så fryktelig dyre. I og med at jeg bruker beltespenner selv, og var fullstendig enig i problemet hun beskrev, fortalte jeg at jeg pleier å kjøpe mine på eBay. Der kan du handle billige beltespenner fra Kina i underkant av $10, og fraktprisen pleier heller aldri å være på mer enn $1 om det er noe fraktkostnad i det hele tatt. Dette hadde hun aldri tenkt på selv, og ble skikkelig giret av tanken, og resultatet var at dette ble prateemnet fremover. Jeg er helt enig i det Martin HaTh beskriver over her. Hvis du bare svarer kort på spørsmål fra andre, gir du dem heller ingen måte å bygge samtalen videre på. Neste gang du er i samme situasjon, og noen spør deg hvordan det går med deg - fortell vedkommende hva som skjer i livet fremfor å si "jo takk, bare bra". :-) 1 Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Kul beltespenne walla 1 Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Det er bare å ta tak i brøda og håpe alt går bra! Ikke kast bort tiden på snakk om beltespenner og annet tøv! Hvis det ikke funker så bare gå videre til neste. Hvis ikke målet er å få kuse så skjønner jeg ikke helt hva du gjør med en jente? 2 Lenke til kommentar
Krom-stag Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Er det bare jeg som IKKE sliter med dette? Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Innøvd kommunikasjon er klein kommunikasjon. 8 Lenke til kommentar
... nei. Bare nei. Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 Det er ikke meningen å lære seg samtaler en kan ha, men heller nevne noen samtaleemner man kan ha i bakhodet hvis man snakker med noen... Lenke til kommentar
HowT Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1287484 Tull med jentene; de elsker det. Bruk humoren din for det er verdt. Hvis du absolutt skal drive å spørre spørsmål, slik som hvor hun studerer, bor blablabla, lag det som en lek - spørrelek f.eks. Der dere spør annenhvert spørsmål til hverandre, da trenger det ikke bli den kjipe "du da" osv.,stillheten. Prat om ting som har skjedd den kvelden, freaky episoder. Skap en intern greie med henne, gjerne role-play etc. Uansett, om hun gidder å stå å høre på deg snakke, er det ikke snakke du skal gjøre, det er å Flørte. Det er jo tross alt ikke ved å snakke du kommer i buksa på jenta Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Fritt sitert etter Scrubs: It's nice to be so comfortable around someone that neither have to say anything. Prøv å halde praten i gang, svar eit spørsmål med eit nytt spørsmål. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Dette spørsmålet går igjen og igjen, i alle kulturer og i mange forskjellige former. Svaret er enkelt; sosial intelligens. Den må økes. Det spiller ingen rolle hva du pugger av ting å snakke om - du kommer bare "så langt" med det. Erverver du derimot større sosial intelligens vil du uproblematisk kunne finne på nye temaer og ting å prate om uten å blunke. Det handler rett og slett om trening. Når man først får greip på det er det veldig enkelt. Lenke til kommentar
depeche Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Bli komfortabel med stillheten. Ikke bare vil du fremstå som mer selvsikker der du sitter, men jenta vil også føle at det er hun som trenger å si noe. Blir det stille, bare hold øyekontakten. Ikke bli nærvøs og desperat let etter et samtaleemne, mens du ser i alle rettninger. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Det har jeg prøvd før men når det blir stille så begynner jeg å smile og ler til slutt. Da kommer spørsmålet : "hva ler du av?" Det funker ikke å sitte stille å vente Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Den greide du fint, TheWankership. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Svaret er enkelt; sosial intelligens. Den må økes. Njaa, kjenner en mennesker som ikke er helt på topp når det gjelder sosial intelligens. Og de har nok av snakkeemner. Ikke alltid så spennende, men.. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Svaret er enkelt; sosial intelligens. Den må økes. Njaa, kjenner en mennesker som ikke er helt på topp når det gjelder sosial intelligens. Og de har nok av snakkeemner. Ikke alltid så spennende, men.. Jeg snakker da selvsagt om "passende" emner - hvilket burde være underforstått. Emner som begge parter kan ta del i. Lenke til kommentar
Nyskjerrigperen Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Jeg har veldig store problemer med dette selv. Jeg pleier å kommentere ting rundt meg, og det går som regelt greit, men føler meg ikke kjempe gøy akkurat! Men ang det med sosial intelligens. Er jeg sosialt uintelligent om jeg "vet" at jeg er det? Det er det jeg hater mest ved hele meg, og har hatt store depresjoner pga av det. Jeg tror og ser på meg selv som en ekstremt kjedelig samtalepartner. Endret 13. januar 2011 av Nyskjerrigperen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå