AnonymDiskusjon Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Landlig sameie bestående av to blokker med felles garasje, bygget i 2005 og de 40 sameierne er primært eldre personer (pensjonister). Det har vært 3 innbrudd i fellesområdet hvor det er stjålet beskjedne verdier og ødeleggelsene begrenser seg til avklipte hengelåser på bodene. Vi har fått ny engasjert formann som har bestemt seg for å anskaffe video overvåkning, jeg er motstander uten noe å skjule. Reagerer primært på fremgangsmåten. De øvrige "gidder ikke" å engasjere seg. I høst kom det et skriv hvor det ble opplyst en årlig kostnad på 30.000,- (jeg antar at det er investeringen fordelt på 5 år) og ble orientert om prosjektet på et A4 ark. Vi ble bedt om å legge lapp i hans postkasse om vi var motstandere. Uansett er dette en økning i fellesutgiftene. Nå kom innkallelse til ”ekstraordinært sameiermøte” med 8 dagers frist. Eneste sak er ”montering av video overvåkning”, som det ble gjengitt her. Ingen informasjon om prosjektet eller annen forklaring utover at beboere som ikke kan stille må gi styret fullmakt for å stemme for seg. Da lurer jeg på: 1. Er en frist på 8 dager ”lovlig”? 2. Skal informasjon om beslutningssaker følge med innkallelsen, eller er det OK og gi disse muntlig på møtet? 3. Er ikke dette en sak som skal legges frem ”skikkelig” og ha 2/3 flertall? Håper på innspill fra dere som kjenner til ”lovene”. Samt råd for videre aksjon for å stanse prosessen forutsatt at den er feil. Det hører med til saken at han har omtalt Datatilsynet og godkjennelse som der som grei uten at han ville være mer presis. Det pussige er at løsningen er basert på lokal lagring og tilgang av 2 personer i styret. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Svar på spørsmålene dine kommer an på statuttene for sameiet. Normal frist for ekstraordinære generalforsamlinger i borettslag tilknyttet NBBL er 14 dager. Sist jeg bodde i borettslag var det nok med simpelt flertall blant de fremmøtte. Antall fremmøtte som krevdes var styret pluss to borettshavere til å signere protokollen. ( i et borettslag med 500 enheter...) Endret 11. januar 2011 av Whist1er Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Svar på spørsmålene dine kommer an på statuttene for sameiet. Normal frist for ekstraordinære generalforsamlinger i borettslag tilknyttet NBBL er 14 dager. Sist jeg bodde i borettslag var det nok med simpelt flertall blant de fremmøtte. Antall fremmøtte som krevdes var styret pluss to borettshavere til å signere protokollen. ( i et borettslag med 500 enheter...) Sameie og borettslag er ikke det samme. Borettslagsloven og Eierseksjonsloven har riktignok en del likheter, men du kan ikke uten videre anta at ting er likt. For både borettslag og sameier er det et krav at "viktige" avgjørelser skal fattes med 2/3-dels flertall. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Da lurer jeg på: 1. Er en frist på 8 dager ”lovlig”? 2. Skal informasjon om beslutningssaker følge med innkallelsen, eller er det OK og gi disse muntlig på møtet? Åtte dagers frist er innenfor grensen. Innkallingen skal inneholde saksliste, og skal i noen tilfeller også inneholde mer informasjon. http://www.lovdata.no/all/hl-19970523-031.html#34 § 34. Innkalling til sameiermøte Sameiermøtet innkalles av styret med varsel som skal være på minst åtte og høyst tjue dager. Ekstraordinært sameiermøte kan om nødvendig innkalles med kortere varsel som likevel skal være på minst tre dager. ... Innkallingen skal bestemt angi de saker som skal behandles i sameiermøtet. Skal et forslag som etter loven eller vedtektene må vedtas med minst to tredjedels flertall kunne behandles, må hovedinnholdet være angitt i innkallingen. 3. Er ikke dette en sak som skal legges frem ”skikkelig” og ha 2/3 flertall? Jeg tror ikke det. Du har eventuelt §30 annet ledd punkt g: Det kreves minst to tredjedeler av de avgitte stemmer i sameiermøtet for vedtak om: ... g) tiltak som har sammenheng med sameiernes bo- eller bruksinteresser og som går ut over vanlig forvaltning og vedlikehold, når tiltaket fører med seg økonomisk ansvar eller utlegg for sameierne på mer enn 5 prosent av de årlige fellesutgiftene. Så da spørs det på budsjettet hos dere om 30 000 er mer enn 5% av totalt budsjett. Det vil si: Det er mulig at det er samlet investering som teller her, ikke årlige utgifter. I så fall har du en bedre sak. Det hører med til saken at han har omtalt Datatilsynet og godkjennelse som der som grei uten at han ville være mer presis. Det pussige er at løsningen er basert på lokal lagring og tilgang av 2 personer i styret. Det høres litt tvilsomt ut. Så vidt jeg husker setter Datatilsynet blant annet krav om sikring mot "tilfeldig" innsyn, og om sletting etter noen dager. Dette må så driftes og ivaretas. Jeg tror du har gode muligheter til å finne argumenter på datatilsynet.no som du kan bruke til å overbevise naboene dine om at det styret vil sette i gang med er ulovlig. Endret 11. januar 2011 av nahojp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå