Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Installere PHP Nuke på Windowsmaskin?

Anbefalte innlegg

Mitt nye domene er bestilt, betalt, og oppe! De gamle sidene holder selvfølgelig ikke lenger mål og er upraktiske å oppdatere. Løsningen kan være PHP Nuke.

Jeg har lagt merke til flere sider som benytter seg av dette, og resultatet er bra. Selv har jeg lastet nødvendige filer, men der stopper det også. Skjønner rett og slett overhodet ingenting. Har søkt i Google og selvfølgelig funnet mye. Jeg blir imidlertid ikke noe klokere.

Hvordan fungerer dette systemet egentlig? Trodde kanskje det var snakk om et program på lik linje med Dreamwaver, FP osv. men her tok jeg tydeligvis grasialt feil?? Finner nemlig ikke noe istallfil eller noe..

På forhånd takk for alle svar.. :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PHPNuke er et script, altså mange PHP filer (:p) som tilsammer utgjør et stort CMS...-eller Content Management System...-eller en portal hvor du kan oppdatere sidene dine på en mye enklere måte og overalt i verden.

Det følger med en readme fil samt en installasjonsveiledning...dette må du lese NØYE. Hvis du har tilgang til en server med støtte for PHP så kan du opplaste "hele pakken" og konfigurere den på ditt domene...hvis du vil teste det ut hjemme, så kan du sette opp Apache (med PHP støtte) lokalt og teste ut diverse ting hjemme på din egen Windows box.

Edit: Hvis det er noe spesifikt du lurer på, eller om forklaringen min var _altfor_ avansert, så bare si ifra!

Lenke til kommentar
PHPNuke er et script, altså mange PHP filer (:p) som tilsammer utgjør et stort CMS...-eller Content Management System...-eller en portal hvor du kan oppdatere sidene dine på en mye enklere måte og overalt i verden.

Det følger med en readme fil samt en installasjonsveiledning...dette må du lese NØYE. Hvis du har tilgang til en server med støtte for PHP så kan du opplaste "hele pakken" og konfigurere den på ditt domene...hvis du vil teste det ut hjemme, så kan du sette opp Apache (med PHP støtte) lokalt og teste ut diverse ting hjemme på din egen Windows box.

Edit: Hvis det er noe spesifikt du lurer på, eller om forklaringen min var _altfor_ avansert, så bare si ifra!

Har lest mye readme og installfiler, men kan ikke helt si det gikk et stort lys opp. Webhotellet mitt har PHP4, MySQL og Unix Apache server så alt skulle fungere.

Hvor skal jeg laste opp disse filene? På FTP'en min har endel mapper, men det er mappen httpdocs som mine nåværende side ligger under. Her finner jeg igjen mapper som _private, _vti_(masse forskjellig), images, photogallery.

Altså, nøyaktig hvor skal filene ligge?

Hvordan administerer/endrer/lager jeg sidene mine? Du snakker om en portal..

Jeg er nå noe klokere, men ikke alt er oppklart som du skjønner.. :roll:

Lenke til kommentar

Hmm... Rotet littt rundt i kontrollpanelet til domenet mitt her nå, opprettet ny database + bruker og plutselig der så ser jeg det står phpMyAdmin!

phpMyAdmin 2.2.6

MySQL 3.23.56

Er dette noe som kan gjøre ting enklere for meg?

Lenke til kommentar

Har også travet igjennom endel informasjon nå:

>Quick installation:

>

>Use a distribution kit with the files having the extension (.php3 or .php) >depending on the way your web/PHP server interprets those extensions.

PHP Nuke?

>Untar or unzip the distribution (be sure to unzip the subdirectories): tar >xzvf phpMyAdmin_x.x.x.tar.gz in your webserver's document root.

Root? Se innlegg over..

>Open the file config.inc.php3 in your favourite editor and change the >values for host, user, password and authentication mode to fit your >environment. Also insert the correct value for $cfgPmaAbsoluteUri. Have >a look at Configuration section for an explanation of all values.

Hva slags editor? Har også en lengre config veiledning som sikkert kommer godt med.

>It is recommended that you protect the directory in which you installed >phpMyAdmin (unless it's on a closed intranet, or you wish to use http or >cookie authentication), for example with HTTP-AUTH (in a .htaccess file). >See the FAQ section for additional information.

Dette er vel ikke noe jeg som har webhotell trenger å tenke på?

>Open the file <www.your-host.com>/<your-install-dir>/index.php3 in >your browser. phpMyAdmin should now display a welcome screen and >your databases, or a login dialog if using http or cookie authentication >mode.

Type hva? :shrug:

Lenke til kommentar

Det burde gå opp et lys hvis du leser dokumentasjonen.

Last alle filene i html mappen i zip filen du lastet ned, opp til roten av domenet ditt.

Åpne filen config.php og legg in de nødvendige opplysningene om databasen (brukernavn, passord, databasenavn, og database plassering som sikkert er localhost).

Du må også legge inn en fil i databasen din. Dette er kanskje det steget som forvirrer mest... Du trenger egentlig bare å logge inn i phpmyadmin, gå til query, og velge filen nuke.sql som ligger i sql mappen i pakken du lastet ned...

Når du har lagt inn filen, går du til:

www.domenetditt.com/admin.php - så er resten selvforklarende.

Lenke til kommentar
Det burde gå opp et lys hvis du leser dokumentasjonen.

Last alle filene i html mappen i zip filen du lastet ned, opp til roten av domenet ditt..

Begynner å skjønne en del her nå, men hva er rooten av domenet? Når jeg logger inn på ftpen ligger det endel mapper der som nevnt tidligere. Nå ligger sidene mine under httpdocs, men det er også en mappe som heter httpsdocs ++ masse!

Og hva gjør jeg med de mappene som allerede ligger under httpdocs evt? Her ligger det faktisk en god del ting som er godt for både det ene og det andre (snakker ikke om det jeg har lastet opp). Skal jeg evt. kopiere innholdet til min pc for senere bruk / flytte det til annen mappe?

Lenke til kommentar

Åpne filen config.php og legg in de nødvendige opplysningene om databasen (brukernavn, passord, databasenavn, og database plassering som sikkert er localhost).

Du må også legge inn en fil i databasen din. Dette er kanskje det steget som forvirrer mest... Du trenger egentlig bare å logge inn i phpmyadmin, gå til query, og velge filen nuke.sql som ligger i sql mappen i pakken du lastet ned...

Når du har lagt inn filen, går du til:

www.domenetditt.com/admin.php - så er resten selvforklarende.

De nødvendige opplysningene er de som jeg har valgt selv ved opprettelse? Altså navn, bruker + pass? Database plasseringen er localhost i følge databasen selv.

Fil er lagt til i databasen nå :woot: (Måtte endre språk til engelsk for å forstå) Hehe.. Ser enden av tunnelen her nå. Må bare finne ROOT ??!! :shrug:

Lenke til kommentar

Når jeg la filen inn i databasen (SQL>nuke), så fikk jeg opp en lang liste med masse filnavn og info. Har imidlertid fått en del valg.

Skal alle avkryssningsboksene krysses av? (Check all)

Osv...

"View dump (schema) of database"

Add drop table

Complete inserts

Extended inserts

Enclose table and field names with backquotes

Save as file "zipped" / "gzipped"

Structure only

Structure and data

Data only

Noe av dette som skal krysses av/markeres?

Lenke til kommentar

Config.php

$dbhost = "localhost"; - som den er?

$dbuname = "root"; - navnet på databasen jeg har opprettet?

$dbpass = ""; - passordet til denne databasen?

$dbname = "nuke"; - brukernavnet pass er tilknyttet?

$prefix = "nuke"; - ??

$user_prefix = "nuke"; - ??

$dbtype = "MySQL"; - Dette skulle vel stemme? Serveren kjører MySQL

$sitekey = "SdFk*fa28367-dm56w69.3a2fDS+e9"; - Hva??

Takk for all hjelp.. :woot:

Lenke til kommentar
Config.php

$dbuname = "root";    - navnet på databasen jeg har opprettet?

$dbpass = "";             - passordet til denne databasen?

$dbname = "nuke";     - brukernavnet pass er tilknyttet?

Riktig. Er vel kun det du trenger å endre.

Med rot, mente jeg mappen til domenet ditt for å si det på den måten... www.domenetditt.com/ <-- slik at filene blir liggende der

Det er jo akkurat det samme hvor du legger det, men da må du skrive riktig url når du skal besøke siden din.

Lenke til kommentar

Har gjort alt som fortalt nå - går inn på www.domene.net/admin.php og får følgende melding:

Fatal error: Call to undefined function: message_die() in /home/httpd/vhosts/bayas.net/httpdocs/db/db.php on line 88

Lenke til kommentar

EDIT: Sletta en masse info om noe ingen har spurt om! Sorry... :wink:

EDIT: Ah du snakker om root i MySQL... Sorry, my bad! Ja, det hadde jeg endret i en fei. Det endrer du i phpMyAdmin. Root er et default passord/bruker. Opprett en ny bruker og gi deg selv et bedre passord. Etter at du har opprettet en superuser med alle rettigheter, opprett en til som kun kan opprette tabeller, hente og skrive data som du bruker for nettopp slike ting som php-Nuke.

Lenke til kommentar
Config.php

$dbuname = "root";    - navnet på databasen jeg har opprettet?

$dbpass = "";             - passordet til denne databasen?

$dbname = "nuke";     - brukernavnet pass er tilknyttet?

$dbuname = "root"; Nei, det er ikke navnet på basen, men brukernavnet ditt. Det oppretter du i phpMyAdmin. root er default brukernavn i MySQL. Helt høl i hue i grunn. Hvis du ikke endrer det kan hvem som helst gå inn å endre databasen din. Det er ikke få siter som har blitt hacka fordi admin ikke har byttet brukernavn. root har heller ikke passord. Krise. Dette er sikkerhetshullet med stor H!

$dbhost = "localhost"; OK

$dbuname = "brukernavn"; Oppretter du i phpMyAdmin

$dbpass = "passord"; VIKTIG!

$dbname = "nuke"; Dette er navnet på databasen du har opprettet med phpMyAdmin. Det mest logiske er jo nuke, men jeg vet ikke hva du har kalt basen din.

NB. Husk at du sletter bruker root i phpMyAdmin hvis det fremdeles er en brukerkonto som heter root der. I det minste fjern alle rettighetene til denne brukeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...