Deaktivert Konto Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 ARTIKKEL FRA http://www.hegnar.no/motor/article542929.ece Bak det nye tilbudet står BilXtra, som spår hard kamp om kundene i 2011. – Med den nye garantien øker vi kundens trygghet og viser tydelig at vi benytter reservedeler med kjente merkenavn og av høy kvalitet, sier kjedesjef Ove Bakkemo i BilXtra i en meldnig. Garantien ble innført fra årsskiftet og gjelder i fem år eller 100.000 kilometer på reservedeler som benyttes ved kjedens verksteder. En forutsetning er at bilen følger fabrikantens service - og vedlikeholdsprogram hos BilXtra eller andre offentlig godkjente verksteder. – Vi har et ønske om å vokse videre i Norge og jobber hele tiden med å videreutvikle verkstedenes tilbud og tjenester. Konkurransen på verkstedmarkedet er knallhard, og vi ønsker å være aktive når det gjelder å møte forbrukernes behov, sier Bakkemo. Så denne artikkelen, og ble litt sjokkert. Er ikke dette basert på det man allerede har: 5 års reklamasjonsrett? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 For å kunne reklamere med en garanti innen fem år på gjenstander som uansett faller inn under fem års reklamasjonsrett, må garantien som tilbys gi kunden bedre forutsetninger enn selve reklamasjonsretten. Hva som gjør "garantien" til BilXtra så mye bedre enn reklamasjonsretten, står det ingenting om. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Nå skal det sies at dette ikke er omfattet av forbrukerkjøpsloven om de er montert på verksted, men håndverkertjenesteloven. Ikke at den er så forskjellig, men for næringskunder vil jo all garanti utover 2 år være bra, da de ikke er omfattet forbrukerkjøpsloven. § 22. Reklamasjon. (1) Forbrukeren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom tjenesteyteren ikke blir underrettet om at mangelen påropes innen rimelig tid etter at forbrukeren oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. (2) Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. Fristene etter dette ledd gjelder ikke så langt tjenesteyteren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. (3) Tjenesteyteren kan ikke gjøre gjeldende at det er reklamert for seint etter (1) eller (2) dersom tjenesteyteren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. (4) Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Nå er det jo litt annerledes når det gjelder feil på bil i forhold til bestemmelse av hvorvidt det er en mangel eller ei og om man har rett til å reklamere eller ei, så en garanti er jo ikke så dumt sånn . Garantien vil legge bevisbyrden på forhandler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå