Gå til innhold

[Løst] PC skjerm, 2-4k klassen

Jod-R

Anbefalte innlegg

Var å kjøpte meg en PC i jula, og dermed trenger jeg en skjerm. Har tenkt på en 24" med en oppløsning på 1920x1200, men jeg vet ikke så veldig mye om skjermer akkurat.

Skjermen vil brukes mest til spilling, vanlig bruk og litt bilderedigering. Hadde tenkt på et pris område på ca 2-4k.

Har ikke bestemt meg for noe så alle tips tas imot med et takk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

IPS har ufattelig mye bedre innsynsvinkel, samt mer naturlig fargegjengivning. På større skjermer (23-24" +) med TN-panel kan man fort merke at farger får andre nyanser ettersom man beveger seg ut mot kantene. F.eks. de svarte rammene i øvre og nedre del av skjermen når du ser en film som ikke er i skjermens oppløsning - de kan ofte bli mer og mer blå ettersom du nærmer deg skjermkanten. Dette skal ikke skje med IPS-paneler.

Det samme gjelder innsynsvinkel - ta uansett TN-skjerm og åpne et detaljert bilde. Prøv deretter å lene deg opp, ned eller til sidene, uten å ta øynene fra bildet. Skal ikke mye til før fargenyansene forandrer seg, og bildet ser helt annerledes ut. Igjen - dette skjer ikke med et IPS-panel. Jeg har et nærmest uforandra bilde helt til vinkelen blir for stor (les: 178ish grader), og skjermflata forsvinner ut av synsfeltet mitt.

Tidligere var det 2 typiske konsekvenser ved valg av IPS kontra TN; dårlig kontrast og høy responstid. Dette er egentlig ikke et problem lenger. Dell-skjermen har samme dynamiske kontrast som Alienware-skjermen Kvarmo linka til tidligere. 6ms responstid er heller ikke mye, og jeg har til dags dato (etter et drøyt års bruk) aldri merka noe til ghosting.

Dell har også en unik (tror jeg?) pixelgaranti for U-serien deres. Om så bare ETT pixel er defekt kan skjermen sendes i retur uten problemer.

Som ren gimmick kan vi også ta for oss fargestøtte. Normale skjermer på dagens marked kommer med støtte for 16.7 millioner farger/nyanser. U2410 støtter rett i overkant av 1 milliard. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...