Haldorsen Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg får ikke brukt min nyinnkjøpte Canon Canoscan 9000F. Jeg har satt opp scanneren, installert medfølgende programvare og koblet scanneren til maskinen med den medfølgende USB-kabelen. MPNavigator får jeg åpnet uten problemer. Problemet oppstår når jeg trykker på "scan"-knappen i MPNavigator. I noen få sekunder får jeg opp beskjeden "Scanning. Do not open the document cover.", etterfulgt av feilmeldingen "Cannot communicate with scanner. Cable may be disconnected or scanner may be turned off. Check status. Scanner driver will be closed. 2.155.33". Når jeg tryker "Auto scan"-knappen på scanneren åpnes MPNavigator, men jeg får den samme feilmeldingen. Jeg har også prøvd å bruke programmet "Image Capture". Her får jeg opp feilmeldingen "Skanneren rapporterte en feil. Det oppstod en feil under kommunikasjon med skanneren." Scannerens "On"-knapp lyser (så jeg antar den er på), og "Lock-knappen" inni scanneren er satt til symbolet for en åpen hengelås (så jeg regner med jeg har "låst opp" scanneren). Det er ikke mulig å sette lock-knappen tilbake i låst modus. USB-kabelen er satt i både scanneren og den rette maskinen. Jeg har prøvd scanneren på både en Mac og en Windows-maskin (Windows XP), og jeg får opp den samme feilmeldingen. Dette er de to maskinene jeg har prøvd scanneren på: - MacBook Pro: Mac OS X 10.6.5. - iMac: Mac OS X 10.6.5 og Windows XP. Noen her som har erfaring med dette, eller forslag til hvordan jeg kan løse problemet? Blir evig takknemlig! Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Prøvd å bytte USB-kabel? Lenke til kommentar
Haldorsen Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Det har jeg. Prøvde en USB-kabel jeg bruker daglig på en ekstern harddisk (ca. 1 meter lang - rett fra scanner til maskinen, og ikke via noen USB-hub). EDIT: ...og det er kanskje verdt å nevne at feilmeldingen er den samme. Endret 11. januar 2011 av Haldorsen Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg tror du bare må få bytta den skanneren, antakelig kontaktfeil slik meldingen bokstavelig sier Lenke til kommentar
Haldorsen Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Høres riktig ut det. Eneste som skurrer litt er at scanneren faktisk tar kontakt med maskinen når jeg trykker på "Auto scan"-knappen (men selve scanninga vil den ikke gjennomføre). Får ta et par runder med Canon kundeservice og se hva de sier. Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Er det film eller papir du forsøker å skanne? Om du skanner papir og den hvite plata i lokket ikke sitter på, kommer det en feilmelding, vet jeg. Og det gjør det nok motsatt også; om du vil skanne film og lyskilden i lokket er dekket for. Lenke til kommentar
brk Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Har du tatt av låsen? På (i alle fall før) scannere er det en lås som hindrer at lesehodet flytter seg under transport. edit: det kalles vel transportsikring. Endret 11. januar 2011 av brk Lenke til kommentar
Haldorsen Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Er det film eller papir du forsøker å skanne? Har prøvd begge deler. Hovedsakelig papir, men den hvite plata er på. Har du tatt av låsen? Det er en lås der, og den har jeg tatt av, ja (har i alle fall dratt "spaken" fra et bilde av en låst hengelås, til et bilde av en ulåst hengelås). Jeg klarer ikke å låse den igjen (i alle fall ikke uten å bruke rå makt), men det skal kanskje være sånn? Jeg hører også lesehodet beveger seg under oppstart av scanneren (når jeg trykker på "On"-knappen). Tusen takk for at dere kommer med forslag, forresten! (selv om det ikke har hjulpet meg så mye videre foreløpig) Lenke til kommentar
Haldorsen Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 Oppdatering i saken: Canon support er enig. Her må det være noe galt med skanneren, så den sendes til Serviceproffen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå