Bobbylove Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Jeg både trives og mistrives i panser, men det meste jeg ikke trives med er sånn typ rekrutt stemning ting og indretjænest Hehe, jeg har Tord som sjef ja, litt av en type! Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 (endret) - Endret 11. oktober 2012 av -Longva- Lenke til kommentar
MemorY Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Jeg både trives og mistrives i panser, men det meste jeg ikke trives med er sånn typ rekrutt stemning ting og indretjænest Hehe, jeg har Tord som sjef ja, litt av en type! Vel indretænest slipper du unna Alle ansatte får leie 20kvm hybel hvor det kommer vaskedame en gang i uka Er ikke akkurat veldig mye rekruttstemning i TMBN. Dog de første ukene har man et grunnkurs før man kommer til kompaniet/esken du skal i, og da er det litt rekruttjænest. Type feltlue og sportsteip med navnet ditt på. Dog du blir ikke behandlet som en idiot som man blir i førstegangstjenesten til tider. Og hvis du har Tord er vel ikke de fysisketestene noe stress. Dere spiller vel ikke akkurat fotball i fyfoen Er vel heller 4x4 tenker jeg Og ja Tord har vel fortsatt rekorden for antall situps enda med over 1300(!) stk! Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Fyfoen er ingen lek nei Hadde innebandy en gang før en perm. Vi har vært inne i 6 mnd nå å har hatt 06:00 til minst 19:00 dager stort sett hele veien. Fri i helgene da. Så ville vel ikke hatt noe stort sjokk med arbeidsmengde i tmbn ville jeg tro. Lenke til kommentar
mercefreak Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 det som står her om lønn stemmer ikke, en sersjant tjener mellom 320-450.000 kr i året med overtidstilegg samt øvelser. I nominell timelønn tjener de ikke særlig mye mer enn en daglig leder på rimi, men de får enormt mye mer for øvelser og jobber nesten konstant overtid. En fenrik som har vært i forsvaret siden han ble sersjant og har jobbet seg oppover vil tjene et sted mellom 380-480k. De fleste løytnanter tjener mellom en halv millon og 650k, og så går det oppover. Vi snakker nå soldater, ikke sivile som har vervet seg inn i millitæret og fått en høy rang grunnet sivil utdanning eller ansvarsområde osv. En annen ting, Grenader stillingen er flere ting, du kan få rangen av å bare verve deg inn i forsvaret, eksempelvis hæren og luftforsvaret. Om du er i TMBN og tjenestegjør i utlandet er du også grenader, men med en HELT annen lønn og stilling. Løytnanten vår fra gardeskolen i elverum var snekker i afghanistan, fikk 700.000 for å være der i et halvt år. Tenk deg generelt sett at dersom du er soldat i TMBN og driver operativ tjeneste, befal eller ikke kommer du lett til å tjene over en halv million. Soldatene i TMBN har noe som heter risikotilegg, som ikke kan måles med politiets risikotilegg. Lenke til kommentar
MemorY Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 En annen ting, Grenader stillingen er flere ting, du kan få rangen av å bare verve deg inn i forsvaret, eksempelvis hæren og luftforsvaret. Om du er i TMBN og tjenestegjør i utlandet er du også grenader, men med en HELT annen lønn og stilling. Løytnanten vår fra gardeskolen i elverum var snekker i afghanistan, fikk 700.000 for å være der i et halvt år. Tenk deg generelt sett at dersom du er soldat i TMBN og driver operativ tjeneste, befal eller ikke kommer du lett til å tjene over en halv million. Soldatene i TMBN har noe som heter risikotilegg, som ikke kan måles med politiets risikotilegg. Dette er vertfall feil. Som sagt jeg jobber som grenader i TMBN og i fjor (2010) tjente jeg 450K altså under denne halve milionen du snakker om og det var med en kontigent i afg. Og en artig ting. Snekkere, kokker, eletrikre, rørleggere osv tjener mye mer enn en grenader i afg. Selv om de bare er i camp hele tiden og grenaderen er ute å kriger Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Hva er ditt syn på kontigenter PBn og 2.BN osv har stilt? Panser skal etter planen stille en kontigent i 2011. Usikker på om jeg vil være endel av dette. Lenke til kommentar
MemorY Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Hva er ditt syn på kontigenter PBn og 2.BN osv har stilt? Panser skal etter planen stille en kontigent i 2011. Usikker på om jeg vil være endel av dette. De to siste kontigentene 2.BN har stilt er QRF 4 og OMLT 1 (Hovedvekten ble stilt av 2.BN) Hvordan OMLT bidraget ble løst veit jeg ikke så mye om, men etter det lille jeg har hørt så var det stort sett bra. QRF4 ble også løst bra. Panser stillte TU i fra sommer 2009 til desember 09. Og før det igjen tror jeg at vi må til bake til QRF3. Garden skulle faktisk ta over for panser, men de besto ikke øvelse Faryab som gjorde at TMBN måtte stille en hel TU på 4 ukers varsell og 3 uker med trening sammen. Jeg stiller meg faktisk litt skeptisk til at førstegangstjeneste avdelinger skal stille bidrag til afg. Vertfall når det gjelder TU bidraget. Årsaken til dette er at et år i førstegangstjeneste for så 6 mnd med oppsetting ikke gir nok trening for soldatene. Missforstå meg rett her, det er ikke gutta det er noe feil med, men de type oppdrag som skjer i afg nå er særdeles krevende og det kreves at avgjørelser på slagfeltet må bli tatt allerede på enkelmannsnivå. Og det faktum at når en førstegangstjeneste avd reiser ut så er det stort sett bare befal som har vært ute før. Kontigenter TMBN har sendt ut har det vært så mange som 90% som har vært ute før og da gjerne med 2 kontigenter. Da jeg var ute så tror jeg vi var på ca 50-60% som hadde vært ute før. Dette gir utrolig mye kunskap og forutsettninger for at avdelingen skal lykkes. Om jeg skal komme en med anbefaling her så ville jeg si at du burde søke TMBN og bli med ut med de. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Tenker mye det samme, å svært få i esken min som skal stille hovedstyrken som vil ut. Så da lurer jeg litt på hvordan det skal gå til. Vil ikke dra ut med folk jeg blir kjent med 6 mnd før vi drar ut. En stor fordel med å dra ut med PBN vil jo være at jeg vil øke mulighetene for en jobb i tmbn ganske så mye. Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) - Endret 31. juli 2011 av Kim Salabim Lenke til kommentar
SuuntoCore Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) . Endret 16. november 2013 av daim911 2 Lenke til kommentar
AlphaSix Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) MemorY, har du noen ca.-tall på hvor mange som søker/stiller til opptak og som kommer inn i TMBN? Og hvor mange som kommer fra andre avdelinger enn 2.bn og Pbn? Jeg kunne gjerne også tenkt meg å høre litt om hvordan tjenesten i PO-troppen er i forhold til mek.inf. Tenker selv MYE på å søke/satse på TMBN (mek.inf. eller PO). Dimmet i juli fra GSV. Endret 27. januar 2011 av AlphaSix Lenke til kommentar
HOK Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Jeg kan i alle fall svare deg på hvor mange som kommer inn. Hvor mange som søker etc har jeg ikke no tall på desverre. Jo, antall som kommer inn i TMBN blir bestemt av hvor mange ledige stillinger det er. De slipper jo ikke flere inn enn det er stillinger til. Forøvrig er det flere i TMBN med bakgrunn fra GSV. Endret 27. januar 2011 av HOK Lenke til kommentar
MemorY Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg kan i alle fall svare deg på hvor mange som kommer inn. Hvor mange som søker etc har jeg ikke no tall på desverre. Jo, antall som kommer inn i TMBN blir bestemt av hvor mange ledige stillinger det er. De slipper jo ikke flere inn enn det er stillinger til. Forøvrig er det flere i TMBN med bakgrunn fra GSV. Helt riktig. Det antallet som kommer inn overstiger aldri antall ledige stillinger. Og det er mange i mekinf med bakgrunn fra gsv. Vi har også innslag i fra luft og sjø også. Tjenesten i PO er selvsagt mye mer dreid mot oppklaring og patrulje enn mekinf. Og til Jeger-en: Jomman har jeg ikke klart å snike meg med i den filmen Lenke til kommentar
AlphaSix Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Nå nærmer søknadsfristen seg, mange som har sendt papirene? Mange som trener målrettet mot opptaket/tjenesten? INCITA! Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Sender papirene imorgen. Trener mot både tmbn og PHS for tiden, og ligger godt innenfor på kravene. Er bare usikker på løpingen med 22kg, siden det er ikke noe jeg prøvd på tid på samme måte tidligere. Gjennomførte både 3mila og infanteriløpet på bra tid, men dette blir annerledes. Skal vel ikke være noe problem for en som er i grei form? Lenke til kommentar
HOK Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Nei, skal ikke det. Jeg klarte akkurat kravet da jeg var på opptak, og det var med lungebetennelse. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) - Endret 11. oktober 2012 av -Longva- Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hvorfor har panser mista den? Lenke til kommentar
AlphaSix Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 1.mars som er fristen? Må vurdere å søke siden Panser mistet PRT 18... 1. mars ja. Opptak 14-18. juni om jeg ikke husker feil. Skal du søke mek.inf. da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå