Gå til innhold

Har en del spørsmål angående TMBN


vivastar

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en del spørsmål angående TMBN:

Hvor mye er lønnen til en gjennomsnittlig soldat i TMBN?

 

Hvordan er en vanlig dag i Trentroppen til TMBN?

 

Er det mye søkere inn dit? Spørr siden søknadsskjemaene til TMBN legges ut 15jan. og jeg har muligens tenkt å søkt dit med håp om å komme i trentroppen da jeg har klasse C og ADR bevis og har lyst på en annerledes jobb :)

Endret av vivastar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Har en del spørsmål angående TMBN:

Hvor mye er lønnen til en gjennomsnittlig soldat i TMBN?

 

Hvordan er en vanlig dag i Trentroppen til TMBN?

 

Er det mye søkere inn dit? Spørr siden søknadsskjemaene til TMBN legges ut 15jan. og jeg har muligens tenkt å søkt dit med håp om å komme i trentroppen da jeg har klasse C og ADR bevis og har lyst på en annerledes jobb :)

Jeg vet ikke noe om lønn eller vanlige dager, men jeg var på Sessvollmoen i sin tid og gikk befalsutdanning. Aspirantene til Trentroppen holdt til i samme kaserne som vi gjorde, og de hadde en meget tøff opptaksperiode med mye skogtid og mye fysisk, hard aktivitet.

Lenke til kommentar

Grunnlønna for en grenader er 250 000. Nå tjener de "selvfølgelig" endel mer da øvelsestillegg osv kommer i tillegg. Mengden varierer på hvilken stilling du ender på, men at det fort blir 50 000 i tilleggslønn skal du ikke se bort i fra.

 

Det er en del søkere, og det er ikke bare lett å komme inn om formen ikke skulle være der, du bør ligge et stykke over de fysiske minstekravene de stiller og være motivert for denne typen jobb.

Lenke til kommentar

Mener å huske at rekrutteringsoffiseren for TMBN fortalte at den vanlige lønna iløpet av utdanningen og startperioden ligger på 250'000. Etterhvert så kan du forvente en minimumslønn på 300'000, men lønna kan bli en del høyere enn dette mtp. øvelser og ansiennitet osv. Mener hun sa at alle pleier å ligge på mellom 400-500'000 i lønn etter at de er ferdige med utdanningen.

Lenke til kommentar

Inf/kav-diskusjonen er ganske interessant. Mange i TMBN (alle avdelingene) har kavaleri-bakgrunn, og når bataljonen fikk dagens organisasjon ble geværkompaniene hetende mek 3 og 4. Det er i utgangspunktet kavaleriet som bruker tall i sine eskadronsnavn, infanteriet har tradisjonelt sett brukt bokstaver (kpA, B, C etc.), og da kun på geværkompaniene. Kavaleriet brukte tall, og da på alle sine eskadroner (hvilket gjør at stormerne gjerne var 3 og 4).

Lenke til kommentar

Jeg jobber i mek inf TMBN. Noe spesielt du lurer på? Bare å spørre så skal jeg svare :)

 

Har et par spørsmål..

Hvor var du i førstegangstjeneste? Og hvor anbefaler du å starte en militær karriere?

Er TMBN en bra "arbeidsplass"? Er TMBN tilnærmet lik feks Panserbataljonen?

Takker for svar smile.gif

 

Jeg var i førstegangstjenesten 07/08 i KpB 2.BN.

Nå har jeg vært i mekinf siden den gang og har da ingen andre erfaringer fra noen annen tjeneste så jeg vil anbefale mekinf.

Men jeg har hatt gleden med å jobbe med andre typer avdelinger både hjemme og ute å ser at alle som jobber i profesjonelle avdelinger virkelig brenner for jobben sin så er vel kanskje ikke noen "fasit" på hvor man skal starte en militær karriere. Men om man vil inn i TMBN så er det en fordel å ha samme type tjeneste i førstegangstjenesten.

 

Jeg synes TMBN er en særdeles bra arbplass. Sykt flike folk og et bra miljø. Dog har samboer og det er klart det er tidvis tøft å jobbe på Rena når samboer bor i Oslo og blir bare helger vi får være sammen. Og for å ikke snakke om kontigenter i afg. Men jeg synes det er verdt det.

 

Om TMBN er tilnærmet lik panser? Orgen er jo ca helt lik. 1 esk med tænks, 2 mek kp/esk og en støtte esk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tjenestegjør for tiden som stormer(fot) på Setermoen å trives ganske godt. Så har i det siste begynt å tenke på om jeg kanskje kunne trivdes i TMBN. Men det er jo så klart endel ting man ikke liker med førstegangstjænest. Hvordan er en hverdag for deg i TMBN kontra hvordan den var i 2.bn? Hvor vanskelig er det å få jobb i TMBN?

Lenke til kommentar

Tjenestegjør for tiden som stormer(fot) på Setermoen å trives ganske godt. Så har i det siste begynt å tenke på om jeg kanskje kunne trivdes i TMBN. Men det er jo så klart endel ting man ikke liker med førstegangstjænest. Hvordan er en hverdag for deg i TMBN kontra hvordan den var i 2.bn? Hvor vanskelig er det å få jobb i TMBN?

 

Å spørre om hvor vanskelig det er å få jobb i TMBN er litt som å spørre om hvor langt et tau er. Det kommer helt ann på. Noen stillinger er lettere å få enn andre. Typiske stillinger som er etterspurt er cv90 og leo2 crew, da det tar en del tid å utdanne og få dem gode nok. Med fotfolk er det litt anderledes. Kan kan vel si at du ikke har sjangs om du ikke klarer de fysiske testene. Tror de har begynt å sende hjem folk fra opptaket hvis man ikke klarer 3000m på første dagen.

Andre ting som slår inn er selvsagt behovet for folk. Ved noen opptak er behovet for personell større enn ved andre opptak.

 

Ellers er hverdagen en del anderledes enn fra 2.bn. For det første så kjører vi fyfo hver dag i utgangspunktet.

Ellers så vil jeg si at jeg jobber mer nå enn jeg gjorde i ftgtj. Er perioder hvor vi har jobba til 18-19 i 2-3 mnd i strekk og de eneste dagene vi slutta tidlig var på fredager. Dette er selvsagt ganske slitsomt, men det går.

Ellers så er miljøet helt anderledes, er en helt annen tone mtp grader. Man er på fornavn med kpsjef og tonen er løs og kødding og spøker går opp, ned og til siden :wee:

Lenke til kommentar

Hvordan foregår opptaket? Er det tester i stridsdriller etc? Å klare de fysiske testene burde vel ikke holde, må vel være en god del over? Har dere PV (rfk) stillinger?

 

Er det mye hat i hverdagen? Typ lange dager i skauen, våt.

 

Opptaket går i fra mandag til fredag. Opptaket er "sivilt". dvs at det ikke er tester i stridsdriller etc. Det er ikke samme type opptak som til mjk, fsk osv. Opptaket til tmbn foregår mye roligre. Det man skal igjenom er 3000m, 7km pakningsløp, og styrketester (push, sit ups og heng ups) også en liten svømmetur i basenget. Utenfor dette er det også noen "caser" som er forskjellige fra år til år. Jeg var blant annet på skytebanen en tur, ikke får at de skulle sjekke om vi var gode til å skyte, men for å se hvordan vi oppførte oss på skytebanen (holdninger osv)

Men det aller viktigste på opptaket er intervjet. Man blir intervjuet av de avdelinger som du er aktuelle for og det intrykket han/de som intervjuet deg sitter igjen med er avgjørende.

En annen ting som spiller en del inn er hva puljeføreren sier om deg.

Under opptaket blir man delt inn i puljer ish 10stk i hver. Og alle grupper har en puljefører (gjerne en grenader med en del år i bataljonen) og en "hjelpe" fører. Inntrykket de sitter igjen med av deg er også viktig.

 

HAT! Det er mange lange dager i skauen. Det er helt sikkert. Men da kommer det ann på hvor du legger lista di for hating. Om du synes lange dager i skauen er gøy så er det en god idé å søke.

Dog de personene som bare hater når de får på seg hjelm og gru, ja da er det kanskje ikke en like god idé å søke. Fotfolket i mek 3/4 er mye ute i skogen samma om det regner, snør, sludder eller er -25 grader for andre uka på rad. (den siste der er stort sett aktuell hver år)

 

Et tips om du er i tvil om du skal søke eller ikke. Hvis du liker deg i panser og vil ha flere og bedre militæreopplevelser og synes at det er verdt å hate litt for det så søker du! :)

 

PS: Hvilken esk er du i? Du har vel ikke Tord som esk-sjef?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...