Gå til innhold

PC i bil, uten modding av PSU. 12V -> 220V omformer?


Anbefalte innlegg

Hihi.. for noen latterlige innlegg egentlig :)

Jeg har nå snart hatt PC i bilen i ett år...

og man bruker ALDRI en crt skjerm i en bil !!

den er for det første Stor og Tung, og for det andre klarer man aldri og produsere nok strøm.

En CRT-skjerm bruker gjerne 120W. I bilen betyr det sånn ca. 15 Ampere :o

Angående diode for å hindre at anlegget trekker strøm fra startbatteriet, så vil vel dioden skape et kjipt spenningsfall på over volten! Effekten til en forsterker er oppgitt ved 13,8V på inngangen. Hvis dioden gjør at man mister en volt da, så sitter man plutselig med kun 927W på en 1000W forsterker. Kan noen avkrefte dette??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror ikke en inverter liker at du setter opp spenninga

men inverteren kobler man da vel på batteriet (det med dioden i serie med plussleder) og da skal ikke inverteren få høyere spenning enn den hadde fått før oppjustering av ladespenning og bruk av diode. såfremt inverteren ikke kobles til et sted jeg ikke har helt klart for meg.

Lenke til kommentar

ØØØ. Er det noen spesiell grunn til att du ønsker å få ei spenning switchet og opptransformert til 220V, for så å bli transformert ned til 12V i en ny switch mode power supply. :lol: Siden 12V er den største speningen du trenger forslår jeg att du lager en strømmforsyning som går på 12 V. Det går fint. selv - 12 volten er lett å lage. (Fem volten er ivertfall ikke noe problem)

Lenke til kommentar

Vel dette er ikke noe problem , jeg har inverter i bilen og 220v

til min Playstation 2 men jeg anbefaler og skille bilens "start" batteri.

Fra "bruks" batteriet slik at du ikke står dær uten strøm.

 

En god laderegulator og et skille rele må du nesten ha .

Lade regulatoren min kommer fra www.ladac.no de har

vet meget hjelpsome når jeg har ringt dem med spørsmål.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En CRT-skjerm bruker gjerne 120W. I bilen betyr det sånn ca. 15 Ampere :o

Angående diode for å hindre at anlegget trekker strøm fra startbatteriet, så vil vel dioden skape et kjipt spenningsfall på over volten! Effekten til en forsterker er oppgitt ved 13,8V på inngangen. Hvis dioden gjør at man mister en volt da, så sitter man plutselig med kun 927W på en 1000W forsterker. Kan noen avkrefte dette??

 

 

Når motoren går og når dynamoen lader så skal den lade 14,x volt !

Så dermed har forsterkeren alltid over 13,8v.

Det er mulig att gamlere biler har litt mindre volt..

 

Jeg har forresten ett lite gele-batteri på 12v som backup til PC og PS2 (til og holde PS2 aktivert når jeg starter bilen)

jeg har ikke noe skillediode for ladinga til batteriet, og det har funket frem til nå :)

 

Men jeg må skaffe meg en slik lade diode sak... www.viatron.no har mye kjekt når det gjelder lade dioder, og invertere !!

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 3 uker senere...

vel, da var mest sannsynelig bilen på plass, blir mest sansynelig en Lada Samara 1995 modell. :D

så var det bare det å finne en inverter da. tror jeg skal kjøpe en 15" LCD skjerm.

maskinvaren har også endret seg.

 

skal komme med tilbakemeldinger og info/bilder når jeg kommer i gang med prosjektet. :)

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...