Jannis-15 Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Hei. ønsker å ha en vanlig PC i bilen (når jeg får meg det ) med en liten 14/15" skjerm (vanlig CRT, ikke flatskjerm). jeg tenkte først på å få tak i en 12V PSU (om det finnes?), men så kom jeg på at skjermen skal ha 230V, å det hjelper lite med bare maskinen uten skjerm. så nå er jeg på jakt etter en 12V -> 220~230V omformer, har sett dette flere steder, men det jeg lurer på er om dette er nok. jeg mener, blir batteriet fort tomt, eller klarer dynamoen å lade/drive det hele over tid, eller blir det for hard belastning for dynamoen/batteriet? har planer om å ha maskinen på over tid, men bare mens motoren er i gang. jeg kommer også til å ha en 500VA UPS i tilleg, slik at maskinen ikke restarter om jeg får motorstopp, pluss at maskinen får en stabil strømtilførsel. så det jeg lurer på er: 1. holder det med bare en vanlig 12V -> 220V onformer, eller vil dette slite i stykker dynamoen/batteriet til bilen? 2. hvor får jeg tak i disse omformerene billigst? (bor i Moss/østfold) 3. hvor sterk må den være? jeg kommer til å bruke denne maskinen: gammel 230W ATX PSU Asus A7V 133c HK murligens en XP1800+ prosessor 512MB PC133 SDRAM SB 128 PCI lydkort voodoo3 3000 AGP 16MB en eller annen gammel 7200rpm HD. og en gammel 14" eller 15" skjerm, om jeg ikke får skaffet meg LCD før jeg får bil da (hvem bruker minst strøm? CRT eller LCD?). sikkert noen som vil se film mens vi er på langtur... ^_^ Takker for alle svar og tips til prosjektet! Mvh, Jan Erik Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 5. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2003 ingen som vet? murlig jeg skal kjøpe et 120Ah battert i tillegg, vil dette hjelpe mye? Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 har du bil da ... Skal gå uten problemer det! men et tips... ikke kjøp dem på clas ohlson! folk sier at de er "ustabile"! (ller noe slikt) Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 5. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2003 har du bil da ... Skal gå uten problemer det! men et tips... ikke kjøp dem på clas ohlson! folk sier at de er "ustabile"! (ller noe slikt) takker! takker også for tipset om å ikke kjøpe den på clas ohlson, men uansett tror jeg det skal gå greit. om du hadde lest en litt nøyere hadde du sett at jeg skrev dette: jeg kommer også til å ha en 500VA UPS i tilleg, slik at maskinen ikke restarter om jeg får motorstopp, pluss at maskinen får en stabil strømtilførsel. men hvor anbefaler du meg å kjøpe dem da? bor ikke så langt unna svinesund, murlig de har noen brukbare der som kanskje også er noe billigere? hehe, nei, jeg har ikke bil enda, jeg blir 17 i november, så skal kjøpe bil om ikke så altfor mange månder tenker jeg (murlig jeg venter til våren), men jeg liker å ha god tid til å forbrede meg på, slik at jeg har alt jeg trenger klart. men du tror dynamoen på bilen klarer å holde det oppe og samtidig lade batteriet? jeg kommer til å ha et rimlig kraftig annlegg i tillegg. eller vil det lønne seg å ha et ekstrabatteri likkende i bagarsen i tillegg, som jeg paralellkobler med orginalbatteriet (startbatteriet)? Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Du må nok bytte ut dymanoen i bilen... Det bør du nesten gjøre bare for anlegget i bilen også. Det er nesten bare Yankies som klarer å produsere nok strøm til at det ikke tappes selv når motoren er i gang. BMW er iallefall noe møkk.. Dynamoen gennererer AKKURAT litt mer enn det den skal, så om man hiver inn 2 forsterkere får man et problem. Du burde nok gå for en LCD løsning kontra CRT. Av mange grunner, men for å nevne noen. 1. CRT tar mye mer strøm 2. CRT er STORE 3. CRT er Tunge 4. Med LCD har du muligheten for å legge inn en Touch film over hovedbildet, slik at du får Touch-Screen (3M selger disse om du lurer på hvor du kan få tak i dette). Jo mere vekt, jo bedre sikring av skjermen må du ha... Vil ikke ha en 20 kilos skjerm komme flyvende igjennom bilen ved en eventuel kolisjon. Jeg jobber litt med å planlegg en såkalt "dash PC" til min bil. Går ut i fra en Mini ITX kort med DiscOnFlash og windows CE 8" touch-screen og litt mere snacks.... Alt ettersom om det blir turbo eller kompressor i bilen, skal jeg også eventuelt styre ladetrykket i fra PC'n MEN.. det kan være at jeg dropper dash PC planen og heller hiver inn en M3 motor og kompressor mater den litt Har iallefall godkjenninga i orden, etter mye om og men Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 5. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2003 men om jeg slenger inn er 120Ah batteri fra biltema i bagarsen da, og paralellkobler dette med startbatteriet? burde vel klare å holde PC'n oppe i noen timer, med tanke på at både dynamoen og startbatteriet også er koblet til? blir nok en toyota, men er usikker på modell. carina er i allefall på ønskelisten, om de ikke er så altfor dyr. Lenke til kommentar
Novec Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Det du bør gjøre når du har såpass strømtrekk, noe som også er mye brukt i bilstereomiljøet, er å ha en enveiskobling (diode) mellom ekstrabatteriet og resten av strømmen i bilen. På den måten kan du kjøre bilstereo, datamaskin etc. på ekstrabatteriet uten at hovedbatteriet tappes, og du får starta bilen selv om du har spilt hele kvelden ;-) Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Det du bør gjøre når du har såpass strømtrekk, noe som også er mye brukt i bilstereomiljøet, er å ha en enveiskobling (diode) mellom ekstrabatteriet og resten av strømmen i bilen. På den måten kan du kjøre bilstereo, datamaskin etc. på ekstrabatteriet uten at hovedbatteriet tappes, og du får starta bilen selv om du har spilt hele kvelden ;-) ok, tror jeg går for den løsningen ja. men hvor stort bør ekstrabatteriet være da, for at det skal holde en stund (vil helst slippe å måtte lade det så veldig ofte)? vil det holde med et 110-120Ah battert fra biltema? kan noen gi meg en link til en butikk der de selger 8-14" LCD skjermer? og en ting til, vil det gå hardt utover harddisken om jeg kjører nye i domper osv. mens den står på? Mvh, Jan Erik Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Det du bør gjøre når du har såpass strømtrekk, noe som også er mye brukt i bilstereomiljøet, er å ha en enveiskobling (diode) mellom ekstrabatteriet og resten av strømmen i bilen. På den måten kan du kjøre bilstereo, datamaskin etc. på ekstrabatteriet uten at hovedbatteriet tappes, og du får starta bilen selv om du har spilt hele kvelden ;-) ok, tror jeg går for den løsningen ja. men hvor stort bør ekstrabatteriet være da, for at det skal holde en stund (vil helst slippe å måtte lade det så veldig ofte)? vil det holde med et 110-120Ah battert fra biltema? kan noen gi meg en link til en butikk der de selger 8-14" LCD skjermer? og en ting til, vil det gå hardt utover harddisken om jeg kjører nye i domper osv. mens den står på? Mvh, Jan Erik Driver å planlegger noe slikt selv også, jeg kommer til å bruke en 2.5" HD som er beregnet for bærbare pc'er.. De er mye bedre utrustet for å tåle støt og slag. Lenke til kommentar
hellandes Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Det er mye du bør sette deg inn i før du prøver å installere 230 ac i en bil. Det er veldig strenge regler for installasjon av sterkstrøm. Du må kunne dokumentere at installasjon er i henhold til/i samsvar med nek400 utstedt av nve.(norm i forbindelse med el-installasjoner). I tillegg må du varsle forsikringselskapet der bilen din er forsikret. tviler de går med på en slik modifisering. Tror ikke du vil få godkjenning av statens vegvesen heller. Kort sagt : skjer det noe galt , har du mistet alle dine rettigheter. Dont do it!!!!!!!! Kjøp deg en laptop istedet. Muligens kan du koble en lcd skjerm til 12v . Det er en mulighet jeg ville sjekket ut, men da er det sikkert like rimelig med en laptop. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 mange lcd har ikke innebygd strømforsyning, men istedet en boks som forandrer 220V til noe lavt igjen, derfor er det bare bortkastet å bruke inverter ettersom en god del av strømmen vil gå bort bare i å lage 220V... du bør i stedet finne en omformer fra 12V til hva lcd'en har inn... har aldri sett en ATX PSU som tar inn 12V men det finnes sikkert, dessuten kan man i verste fall mekke selv ettersom man bare trenger noen voltregulatorer og andre småting... Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 15. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2003 hellandes: det er fult lovelig så sant sterkstrømmen ikke er fastmontert (dvs at den skal være stående der hele tiden). men så sant jeg har murligheten for det bruker jeg selvfølgelig 12V på det jeg kan. men om du bruker en godkjent 230V ATX PSU vil du ikke miste garantien på komponentene. garantien kan jo være litt lurt å ha. men jeg får se hva det blir til, først og fremst må jeg få skaffet meg bil. ^-^ Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 www.guad.no har 12v psu til ca 2,5 lapper, og kjenner du noen som kan litt med el. kan du operere en pc-skjerm, de fleste går på enten 12 eller 24 volt....de har bare en trafo inni seg som gjør at den ikke går i lufta når du plugger'n i veggen hjemme.... Lenke til kommentar
liteglow Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Hihi.. for noen latterlige innlegg egentlig Jeg har nå snart hatt PC i bilen i ett år... og man bruker ALDRI en crt skjerm i en bil !! den er for det første Stor og Tung, og for det andre klarer man aldri og produsere nok strøm. Bare en PC trekker så mye strøm att det knapt holder med en 12v DC-AC inverter ! Så aldri tenk på og ha en crt.. kjøp heller en 7" lcd skjerm, eller en 13" 12v LCD skjerm. XENARC har meget pene Touch-screen for PC i bil, med VGA inngang og 12v direkte input. men skal du ha ett vanlig Hovedkort og en strømforsyning i bilen, må du ha en inverter som produserer over 300w ! ikke en liten i biltema på 100w. microplex.no solgte 300w invertere for kr 700,- men dem er ikke til salgs mere. (kåmmer muligens en ny type snart på microplex) Ellers så anbefaler jeg ett EPIA mini-itx hovedkort for bruk i Bil. Får kjøpt 12v Strømforsyning til bil bruk og hovedkortet er bare 17x17 cm og har ALT (vga, usb, fire-wire, Composite OUT, Super VHS, dolby-digital mm.) Sjekk noen av sidene mine(ikke helt ferdige) http://medlem.spray.se/liteglow/ http://www.braindust.org/gallery/carputer Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Allelectronics selger en 5" LCD skjerm for 80 USD (596 NOK) som egentlig er beregnet for PS One. Den har ikke VGA inn, men de fleste skjemkort blir jo levert med TV-out (bare ikke kjøp GeForce), ellers kan man jo kjøpe en omformer om det trengs. Lenke til kommentar
liteglow Skrevet 19. juli 2003 Del Skrevet 19. juli 2003 Composite inngangen på en 5" LCD skjerm e elendi og bruk på en PC !!!! du vil ikke kunne klare og lese texten da !! MÅ ha enten S-VHS eller VGA ! s-VHS må være siste nødløsning... Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Jeg får ikke opp noen side på www.guad.no Og de mini-ITX-kabinettene jeg har sett har vanlig 230V PSU... Hvor? Hvor? Hvor? Jeg trenger nåå!! :o Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 sikkert www.quad.no han mener. 2,5" disk er veldig smart i bil/båt. Jeg har selv bygget kartplotter med 2,5" disk. Fungerer lengre/bedre enn vanlig 3,5" disker. små lcd-skjermer er sweeet, og lettere å montere. DrErling Lenke til kommentar
geggi2 Skrevet 21. juli 2003 Del Skrevet 21. juli 2003 Det er mye du bør sette deg inn i før du prøver å installere 230 ac i en bil. Det er veldig strenge regler for installasjon av sterkstrøm. Du må kunne dokumentere at installasjon er i henhold til/i samsvar med nek400 utstedt av nve.(norm i forbindelse med el-installasjoner). I tillegg må du varsle forsikringselskapet der bilen din er forsikret. tviler de går med på en slik modifisering. Tror ikke du vil få godkjenning av statens vegvesen heller. Kort sagt : skjer det noe galt , har du mistet alle dine rettigheter. Dont do it!!!!!!!! Kjøp deg en laptop istedet. Muligens kan du koble en lcd skjerm til 12v . Det er en mulighet jeg ville sjekket ut, men da er det sikkert like rimelig med en laptop. Les forskriftene/norm du og !! Det regnes ikke som en sterkstrøm instalasjon hvis anlegget er en del av et lav-voltsanlegg (Inverter med stikkontakt). Men selvsagt kabler og koblinger må være i henhold til spesifikasjoner for bruk i kjøretøy. Bare pass på å bruk skikkelig materiell inne i bilen så går det godt. Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 hellandes: det er fult lovelig så sant sterkstrømmen ikke er fastmontert (dvs at den skal være stående der hele tiden). DVS at du ikke kan bygge inn fast annlegg, men dersom du kobler det igjenno0m eksisterende uttak til en ting som du kan ta ut, har dette ingenting å si! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå