Gå til innhold

Dørovervåking

Anbefalte innlegg

Er ute etter et produkt som kan vise om en dør er åpen eller lukket, og som presenterer dette på en skjerm med tegning over bygningen. Jeg får et potensialfritt signal fra alle dørene, dette signalet må da inn på en eller annen kontrollenhet som igjen kan sende signal til en PC met en programvare som kan vise dette på en tegning. Ser da for meg at det er et rødt lys når døren er åpen, og grønt når den er lukket.

Noen som vet om noe sånt finnes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Jeg er ikke i stand til å finne noe på nettet, kan du eventuelt henvise meg til et firma som har slikt? Må vel ha en programvare på pcen?

Det er også viktig at plantegningen viser i fullskjerm.

Lenke til kommentar

Det gjelder skole med ca 20 dører, utstyret må ikke koste mer enn 10.000,- eks mva.

Lykke til.

Det utstyret jeg vet om som kan gjøre dette koster fort over 10k. Arbeid kommer i tillegg.

Du finner garantert opensource programmer som er gratis, men da må du kunne programmeringsspråket de bruker.

http://sourceforge.net/projects/free-scada/ <- Skulle tro det var gratis. Har ikke sjekket det helt selv.

Hva kontroller anngår, der er jeg ikke helt sikker, men du må ha en som støtter en eller annen nettverksprotokoll, den samme som SCADA programmet bruker, i tillegg til at den har nok innganger.

Lenke til kommentar

Hvorfor må du ha oversikten inn på en pc? skal du gjøre noen slags styring?

Kan ikke være interessant å ha en tavle med lysdioder for å vise dørsituasjonene?

Det som er vanlig er å ha en magnetkontakt i døren, og en mikrobryter i låskassen/sluttstykket for å få lukketlåst-signal.

Lenke til kommentar

Hvorfor må du ha oversikten inn på en pc? skal du gjøre noen slags styring?

Kan ikke være interessant å ha en tavle med lysdioder for å vise dørsituasjonene?

Det som er vanlig er å ha en magnetkontakt i døren, og en mikrobryter i låskassen/sluttstykket for å få lukketlåst-signal.

Det er riktig, men det dumme med det er at det må bygges ny tavle om det blir en bygningsmessig endring, men om dette blir en veldig dyr løsning ender det nok med diodepanel ja.

Lenke til kommentar

Lykke til.

Det utstyret jeg vet om som kan gjøre dette koster fort over 10k. Arbeid kommer i tillegg.

Hvor mye over 10k snakker vi om, og har du en link til dette utstyret?

Blir nok ikke 20 dører, tok det litt på sparken, men 15 kan det fort bli.

Lenke til kommentar

Har Dere pot.fritt signal pr idag fra dørene? eller må dette monteres?

Ved krav om pc : ordnes enkelt med en arduino og en ethernet-modul. Enkel webside for å vise layout og status. Har dette selv her hjemme!

Ved tavle: enkel tavle lages med et A3-ark limt over en plate. En psu, noen rgb-leds, transistorer, osv - 500kr max

Er dette noe dere vil lage selv, eller noe dere vil ha laget?

Endret av aop9020
Lenke til kommentar

Har Dere pot.fritt signal pr idag fra dørene? eller må dette monteres?

Ved krav om pc : ordnes enkelt med en arduino og en ethernet-modul. Enkel webside for å vise layout og status. Har dette selv her hjemme!

Ved tavle: enkel tavle lages med et A3-ark limt over en plate. En psu, noen rgb-leds, transistorer, osv - 500kr max

Er dette noe dere vil lage selv, eller noe dere vil ha laget?

Støtter denne om du kan litt. Arduino er veldig lett å jobbe med om du kan programereingsspråket og koble litt selv.

Lenke til kommentar

Alt elektronikk og koblingsarbeid er ikke noe problem, det er eventuelt programmering jeg trenger hjelp til, om det er for komplisert.

Vi har potensialfrie kontakter fra alle dører.

Hva er Arduino?

Når det gjelder pris på tavle så blir nok det en god del dyrere enn skissert over, det skal være i svært solid utførelse, med stålramme og slagfast glass.

Lenke til kommentar

Alt elektronikk og koblingsarbeid er ikke noe problem, det er eventuelt programmering jeg trenger hjelp til, om det er for komplisert.

Vi har potensialfrie kontakter fra alle dører.

Hva er Arduino?

Når det gjelder pris på tavle så blir nok det en god del dyrere enn skissert over, det skal være i svært solid utførelse, med stålramme og slagfast glass.

Arduino er en open source microcontroller som du mere eller mindre kan lage det meste med. Det er laget flere shields så du feks kan koble den opp mot internet bare ved å plugge et shield oppå. Mere info finner du på http://www.arduino.cc Du kan kjøpe Arduino flere plasser, bla http://www.makershed.com

Lenke til kommentar

Skal oversikten vises kontinuerlig på en dedikert pc, eller skal det være tilgjengelig over nettverket/til alle pcer?

Mikrokontrolleren kan enten kobles direkte til EN pc via usb/rs232 eller til nettverket med en ethernet-modul. Hvis dere går for direktetilkobling, så må det grafiske programmeres i et eller annet språk som har tilgang til serie/usb-porten. Går dere for ethernettilkobling, så blir det å få mikrokontrolleren til å spytte ut HTML-koder iform av en internettside.

Siden det kun er programmeringen og grensesnittet som skal anskaffes,

så er dere i mål med et par tusenlapper og noen timers arbeid.

Lenke til kommentar

Oversikten skal vises kontinuerlig på en dedikert pc.

Det jeg trenger hjelp til er programmering av det grafiske, noen tips om hvilke program som kan brukes?

Er det eventuelt enklere å bruke nettverksmodul og html, kan vel i såfall ha kun et lokalt nettverk?

Endret av PLund
Lenke til kommentar

Hvis du går for nettverksmodul, så kan du plugge den rett i ruteren eller i pcen.

Hvis du skal ha mikrokontrolleren til å "hoste" html-kodene, så må de hardkodes inn.

Siden det er en dedikert pc som skal brukes, så kan bildefilene ligge på harddisken.

Hvilke avstander er det snakk om til dørene?

Hvilken spenning vil du bruke på de pot.frie bryterene?

Hvilket grensesnitt skal du bruke?

Hvordan har du tenkt å sikre inngangene på grensesnittet?

Vet egentlig ikke hva du spør om nå lengre, eller hva man skal svare..

Valg av grafisk løsning kommer an på hvilket grensesnitt du velger..

Lenke til kommentar

Har ingen problemer med å fikse alt som har med det koblingsmessige, regner heller ikke med at det er noe problem å programmere mikrokontrolleren.

Det jeg er usikker på er hvilket grensesnitt jeg skal bruke mellom mikrokontroller og pc, det kan jeg for lite om. Den pcen som skal brukes til dette skal ikke ha kontakt med det eksisterende nettverket på huset, så da er det kanskje best med usb?

Har en sønn som jeg vet kan visual basic, men jeg aner ikke om det kan brukes til slikt.

Skal uansett bestille en Arduino, og se hvor langt jeg kommer.

Lenke til kommentar

Jeg kan for lite(ingenting) om VB for å si om det kan brukes til å kommunisere med serieporten på pcen.

Hvis det ikke er dine penger så ville jeg gått for en atmega mikrokontroller, en håndfull komponenter,et protokort og en nettverksmodul.

Det vil fungere med alle nettverksporter på alle plattformer via en std nettleser.

Hør fra deg på PM,eller i arduino-tråden, så kan jeg assistere i programmeringen om du vil..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...