Gå til innhold

Vurderer å bytte ut D90 med micro 4/3... Trenger råd.

Anbefalte innlegg

Enig her. Tror neppe Canon kommer med en ny brikke størrelse. De har allerede crop 1, 1,3 og 1,6. Ser nå på speiløst kamera. Det er greit m zoom, men kunne i tilegg tenkt meg et fastobjektiv for å ha med, slik at kamera blir mer lommevenlig. Har da sett på Pana 20mm og 14mm. Der er 20mm lyssterkt, men føler bruksområdet er minder (40mm med 20*2crop). Derimot blir 14mm, til 28mm og det føler jeg passer i flere situasjoner. Hva er din erfaring. Tar mest bilder ute, fjell og skog sammen med familien, samt at jeg skal filme noen snutter. Har holde E-PL1 og det er plastik følelse. Fikk en mye bedre følelse med GF.1, men det viktigste for meg i valget er billedkvaliteten. Ikke veldig sær på kvaliteten for da hadde jeg kjøpt FF, men har et lommekamera Panasonic LUMIX DMC-TZ10 og er ikke fornøyd m billedkvaliteten, dårlige farger etc.

Vil si det er 3 skritt tilbake hvis Nikon og eller Canon kommer med systemkamera med mindre brikke enn mFt. Leica har jo med M9 bevist at de klarer å stappe inn en FF brikke i tanksen sin uten at den har blitt svææær av den grunn.

Noen her som har erfaring med optikken til både Panasonic og Olympus mFt og man kan si at den ene er bedre enn den andre ? Bildestabilisator løsningen til de 2 som gjør at ikke har så sansen for bruke begge merkene om hverandre.

Endret av Plutoid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen her som har erfaring med optikken til både Panasonic og Olympus mFt og man kan si at den ene er bedre enn den andre ? Bildestabilisator løsningen til de 2 som gjør at ikke har så sansen for bruke begge merkene om hverandre.

Jeg har Olympus E-P1. Jeg kjøpte E-P1 med 17mm og byttet 17mm med Panasonic 20mm/1.7 etter noen måneder. Etterhvert har jeg kjøpt Panasonic 45-200mm og nå nylig 14mm/2.5. I tillegg har jeg forsøkt flere andre, f.eks. Olympus 9-18mm.

Panasonic sin 20mm er virkelig suveren. 45-200 er utrolig god, spesielt med tanke på prisen. 14mm/2.5 er ok, men sjokkerende dårlig for prisen synes jeg. Jeg har bare hatt den en ukes tid, og den er som sakt ok, men snaut 2000,- ville vært en mye riktigere pris enn nesten fire. Olympus 9-18 er virkelig strålende, og jeg har lyst på en sånn. Men jeg må prioritere litt, og jeg bruker ikke vidvinkel så mye, og jeg prioriterer litt raskere optikk foreløpig. Panasonic 45mm/2.8 er fantastisk, og den ville jeg hatt hvis den enten ikke var så kostbar, eller hvis den hadde større blender i stedet for macro.

Konklusjon: Om det er Panasonic eller Olympus (eller Cosina) som har det "beste" objektivet for en bestemt brennvidde, anvendelse, prisklasse osv, varierer. Naturligvis.

Når det gjelder stabilisering, så har jeg vanligvis på både den i kameraet og i objektivet når begge har det, men ofte er det kun i kamera. Jeg har lett etter negative effekter av det, uten å finne dem. Jeg har ingen indikasjon (bortsett fra nettrykter) på at det skulle ha noen uheldig effekt å ha begge på samtidig. Jeg kan heller ikke si at jeg vinner noe på det. For absolutt maksimal skarphet bør nok uansett is slåes av på de fleste systemer. Veldig rask lukkertid eller fjellstøtt stativ er mer egnet da, sammen med lav iso.

Jeg bruker også litt manuell fastoptikk.

Jeg er veldig fornøyd med å kunne ha is uansett hvilket objektiv jeg har på. Det er lett å slå av i kamera når man ikke ønsker det der.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...