Gå til innhold

Vurderer å bytte ut D90 med micro 4/3... Trenger råd.

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så har jeg i dag et Nikon D90 med 18-105, 12-24 og 50mm objektiver... Har også utstyr som batterigrep og ekstern blitz. I det siste har jeg stort sett kun brukt 50mm objektivet og av og til satt på blitzen, men i bunn og grunn blir kameraet ALTFOR lite brukt. Hovedgrunnen har jeg innsett er at jeg ikke liker størrelsen; synes det er for stort og tungt til å ta med meg når jeg farter rundt. Derfor vurderer jeg nå å selge hele sulamitten og kjøpe meg et Sony NEX-5 eller lignende.

Jeg lurer på om dere har noen synspunkter og råd å gi meg; vil jeg blir skuffet over bildekvalitet (elsker klarheten og fargene fra min 50mm) eller er disse nye små lekre kameraene såpass gode at jeg, "den vanlige mannen i gata", ikke vil merke den helt store forskjellen. Kan og nevne at jeg ikke helt liker tanken på å måtte bruke liveview som eneste søkermulighet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange av oss som er helt eller delvis på vei over til speilløst system.

Det er foreløpig tre systemer der ute, Sony NEX, Samsung NX og µ-4/3 (Olympus & Panasonic).

Bildekvaliteten er jevnt over god på alle systemene. Det som skiller er utvalg av optikk, features og brukergrensesnitt.

Du kan jo vurdere et kamera som har støtte for ekstern EVF (Panasonic GF1/GF2 eller Olympus E-P2/E-PL2).

Lenke til kommentar
Du kan jo vurdere et kamera som har støtte for ekstern EVF

Det betyr at du kjøper en elektronisk søker "prisme-hus" i tillegg, som fungerer bra.

Hvis du bruker et fastobjektiv så får du en kompakt størrelse på disse kameraene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har jeg vært deg ville jeg ha sett litt på kommende E-PL2. Den kommer med det nye kitobjektivet. Du får mer optikk og utstyr til Olympus/Panasonic. Den elektroniske søkeren til Olympus (VF-2) er meget god iforhold til Panasonic's. Som dag og natt forskjell.

Vil du ha noe mer kompakt? Vent til første test av Olympus XZ-1 kommer ut. Denne kan bruke den samme elektroniske søkeren som Olympus E-P2 og E-PL2 bruker. Les litt om XZ-1 her på akam.

Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg tenker å ta en tur på fotomessen på lillestrøm i helgen. Da skal jeg sjekke ut både XZ-1 (hvis de har det) og PEN kameraene til Olympus, samt NEX-5, Panasonic og Samsung sine konkurrende 4/3 kameraer :)

Lenke til kommentar

Trenger du bra bildekvalitet og ett fleksibelt systemkamera så ta en titt på Panasonic GF2 hvis den er tilgjenglig på messa. Den er knapt større enn feks Panasonic LX5, men da snakker vi bildebrikke som er svææær til sammenligning, utbyttbare objektiver m.m.

Lenke til kommentar

mFT-banden forsøker å kuppe deg ser jeg. ;) :!:

Jeg har selv et 5D MkII og 35/1.4 L som må sies å være både større og tyngre enn ditt kamerautstyr. Har nylig fått kjøpe billig en pent brukt Olympus E-P1 - ikke fordi jeg planlegger å selge førstnevnte kombinasjon tvert i mot.

Jeg har fiklet mye den siste uken med E-P1 og det er en del klare ting med kamerasystemet på godt og vondt. Det største hinderet for meg er at omtrent -alt- skal foregå i en meny på skjermen. Som systemkamera blir ikke arbeidsflyten for meg god nok og det hele føles ut som at produsenten har gapet over for mye funksjoner i et for lite grensesnitt. Sony NEX-serien er dog enda værre. Det siste er batterikapasiteten som også minner meg om et kompaktkamera - ca 200 bilder på en lading. Lymålingen på kameraet kan også diskuteres, men det er vel heller en mer sær personlig mening. ;)

Det finnes allikevel en del positivt som bildekvalitet opp til ISO 1600 og kombinasjon med innebygd bildestabilisator i huset på Olympusen gir det greie muligheter selv med kit-objektivet. Nå har jeg ikke prøvd ut noe annet enn kit-objektivet, men Panasonic 20mm frister veldig på grunn av størrelse og lysstyrke. DA prater man virkelig størrelse i forhold til ytelse.

Det virker som du mangler motivasjon til å ta med deg utstyret ut av husdøren. Det vites ikke om det er fordi utstyret ikke ser kult nok ut, eller om du mangler både jern og vitaminer i kroppen. ;) Det første du kan gjøre er å selge batterigrepet ditt - det gir deg absolutt ikke bedre bildekvalitet. Jeg har selv hatt Canon 1Ds Mark III og 5D Mk II. Jeg solgte førstnevnte på grunn av dens fysiske størrelse (og solid fortjeneste av salg) i forhold til 5D Mk II. Begge modellene har så og si samme bildekvalitet og jeg kan sette på grep på sistnevnte, men det blir aldri å skje.

Det andre du kan gjøre er å sette sort tape over alle hylende logoer. :p Å ha med meg kamera når man ferdes ute er obligatorisk. Jeg har selv en far med mye pent utstyr som bare blir liggende hjemme. Når vi farter rundt er det ofte jeg hører "la meg også ta et bilde" når han drar opp minnekortet fra jakkelommen. Etter et par ganger har jeg oversett hans ønsker og han blir stående igjen uten bilder. Etter dette har han aldri tatt så mye bilder fordi han faktisk har tatt med utstyret sitt.

Lenke til kommentar

mFT-banden forsøker å kuppe deg ser jeg. ;) :!:

Klart det. µ-4/3 er jo den nye vin ;)

Jeg har fiklet mye den siste uken med E-P1 og det er en del klare ting med kamerasystemet på godt og vondt. Det største hinderet for meg er at omtrent -alt- skal foregå i en meny på skjermen. Som systemkamera blir ikke arbeidsflyten for meg god nok og det hele føles ut som at produsenten har gapet over for mye funksjoner i et for lite grensesnitt. Sony NEX-serien er dog enda værre. Det siste er batterikapasiteten som også minner meg om et kompaktkamera - ca 200 bilder på en lading. Lymålingen på kameraet kan også diskuteres, men det er vel heller en mer sær personlig mening. ;)

Det finnes allikevel en del positivt som bildekvalitet opp til ISO 1600 og kombinasjon med innebygd bildestabilisator i huset på Olympusen gir det greie muligheter selv med kit-objektivet. Nå har jeg ikke prøvd ut noe annet enn kit-objektivet, men Panasonic 20mm frister veldig på grunn av størrelse og lysstyrke. DA prater man virkelig størrelse i forhold til ytelse.

Kan være en brutal overgang for enkelte. Men for de som bruker speilrefleksene sine i "grønn firkant" modus, så er det lite anderledes.

Det virker som du mangler motivasjon til å ta med deg utstyret ut av husdøren. Det vites ikke om det er fordi utstyret ikke ser kult nok ut, eller om du mangler både jern og vitaminer i kroppen. ;) Det første du kan gjøre er å selge batterigrepet ditt - det gir deg absolutt ikke bedre bildekvalitet. Jeg har selv hatt Canon 1Ds Mark III og 5D Mk II. Jeg solgte førstnevnte på grunn av dens fysiske størrelse (og solid fortjeneste av salg) i forhold til 5D Mk II. Begge modellene har så og si samme bildekvalitet og jeg kan sette på grep på sistnevnte, men det blir aldri å skje.

Jeg er igrunn enig at grep er oppskrytt. Dvs. Jeg har hatt glede av det når jeg har på en litt lengre tele-zoom og har tatt mye bilder i høydeformat. Men ikke nok til at jeg kommer til å saven det. Men det ser litt sjef ut, da.

Det andre du kan gjøre er å sette sort tape over alle hylende logoer. :p Å ha med meg kamera når man ferdes ute er obligatorisk. Jeg har selv en far med mye pent utstyr som bare blir liggende hjemme. Når vi farter rundt er det ofte jeg hører "la meg også ta et bilde" når han drar opp minnekortet fra jakkelommen. Etter et par ganger har jeg oversett hans ønsker og han blir stående igjen uten bilder. Etter dette har han aldri tatt så mye bilder fordi han faktisk har tatt med utstyret sitt.

Det med tapen skjønner jeg ikke helt.

Et kamera som ligger igjen hjemme er særdeles unyttig ...

Lenke til kommentar

Høres fint ut, det med å ta med seg utstyret. For min del er det ikke om utstyret er fint eller ikke. Det er enklere å ha et kamera i lomma, enn å ha det med seg hengende over skuldra eller i en bag med flere objektiver. For min del vet jeg ikke om jeg beholder min Canon 30D med div objektiver og ekstern blits når jeg går over til et speilløst kamera. Når GF-2 kommer vil den vel matche 30D på billedkvalitet (trenger ikke bedre bilde kvalitet, tror jeg). Ser ingen grunn til å ha slr paralellt, kommer til å savne 5bps samt rask autofokus. Det med å ha et stort kamera å holde i når jeg tar bilder er jeg ikke med på. Holder litt anderledes på et mindre kamera og syntes kamera ligger brukbart stabilt i handa likevell. Er det noen som har synspunkter på det.

Lenke til kommentar

Når GF-2 kommer vil den vel matche 30D på billedkvalitet (trenger ikke bedre bilde kvalitet, tror jeg). Ser ingen grunn til å ha slr paralellt, kommer til å savne 5bps samt rask autofokus. Det med å ha et stort kamera å holde i når jeg tar bilder er jeg ikke med på. Holder litt anderledes på et mindre kamera og syntes kamera ligger brukbart stabilt i handa likevell. Er det noen som har synspunkter på det.

GF2 har ikke noe bedre bildekvalitet enn GF1 (som jeg har). Ettersom jeg også har 30D, så har jeg hatt muligheten til å sammenligne en del, og over ISO 800 så er 30D bedre enn GF1. ISO 800 er det mer eller mindre det samme, med unntak av oppløsning. Men GF1 er vesentlig mer hendig enn 30D, da. Så det er 30D som blir hjemme.

Lenke til kommentar

Bra med en som har erfaring. Trodde GF-2 kom til å få bedre bilde kvalitet siden de beholder ca 12M billedbrikke og at billedbrikken var utviklet videre fra GF-1 :dontgetit:

Panasonic har ikke gjort noen særlige endringer i de forskjellige generasjonene av 12MP sensoreren. Ei heller i prosessering. Panasonic har mer vært opptatt av å bygge opp en god serie med hus, med forskjellige features, samt komme med et godt utvalg av optikk.

GH2 har en helt ny sensor, og den er litt bedre enn 30D. ISO 1600 på GH2 kan fint sammenlignes med ISO 800 på GF1.

Lenke til kommentar

@ Tomsi: Det er mange med fobi for at folk skal se på dem når de har med seg utstyr - da særlig i en by. Det er ikke de uvitende som ser mest på deg fordi de lurer på hva du tar bilde av. Det er heller de med interesse for (foto)gadgets som skal stoppe opp for så å fortelle kompisen hva den "toskete" fotografen midt i byen bruker av utstyr.

Jeg har mange ganger blitt "forstyrret"av folk som skal stille seg midt oppi meg fordi dem lurer på om jeg bruker lysstyrke f/1.4 eller f/3.5 på objektivet. Eller om det er Pentax- eller Canon-kamera Det har ikke hendt meg etter at jeg "anonymiserte" kameraet og objektivene mine. Solblenderen har jeg også kuttet ut i slike situasjoner.

Kall meg gjerne rar....

Lenke til kommentar

Olympusen fikk jeg rett etter den ble lansert, men Nikon har blitt mest brukt. Tar en del portrett og da er det kameraet genialt og liker grepet for enkelt horisontalt/vertikalt endring og de ekstra kontrollene. Men siden video blir mer aktuelt og Panasonic GH2 er noe av det beste i klassen saa staar den langt oppe paa me want listen.

Lenke til kommentar

@ Tomsi: Det er mange med fobi for at folk skal se på dem når de har med seg utstyr - da særlig i en by. Det er ikke de uvitende som ser mest på deg fordi de lurer på hva du tar bilde av. Det er heller de med interesse for (foto)gadgets som skal stoppe opp for så å fortelle kompisen hva den "toskete" fotografen midt i byen bruker av utstyr.

Jeg har mange ganger blitt "forstyrret"av folk som skal stille seg midt oppi meg fordi dem lurer på om jeg bruker lysstyrke f/1.4 eller f/3.5 på objektivet. Eller om det er Pentax- eller Canon-kamera Det har ikke hendt meg etter at jeg "anonymiserte" kameraet og objektivene mine. Solblenderen har jeg også kuttet ut i slike situasjoner.

Jeg ser den. Men vil ikke mindre og mer diskre utstyr også dempe maset?

Kall meg gjerne rar....

Du er rar ;) Men ikke mer enn oss andre som vanker her.

Lenke til kommentar

Bra med en som har erfaring. Trodde GF-2 kom til å få bedre bilde kvalitet siden de beholder ca 12M billedbrikke og at billedbrikken var utviklet videre fra GF-1 :dontgetit:

Panasonic har ikke gjort noen særlige endringer i de forskjellige generasjonene av 12MP sensoreren. Ei heller i prosessering. Panasonic har mer vært opptatt av å bygge opp en god serie med hus, med forskjellige features, samt komme med et godt utvalg av optikk.

GH2 har en helt ny sensor, og den er litt bedre enn 30D. ISO 1600 på GH2 kan fint sammenlignes med ISO 800 på GF1.

Det er jo skuffende at de ikke fornyer billedbrikken for å bli bedre på høy ISO. Da vet jeg ikke hvilket av de små hybrid kameraene som jeg skal velge, eller kansje vente til Canon klarer å lire frem et lite systemkamera.

Lenke til kommentar

Det er jo skuffende at de ikke fornyer billedbrikken for å bli bedre på høy ISO. Da vet jeg ikke hvilket av de små hybrid kameraene som jeg skal velge, eller kansje vente til Canon klarer å lire frem et lite systemkamera.

Hvis vi skal tro ryktene, så kommer både Canon og Nikon til å gå for sensorer som er mindre enn 4/3 sensoren. Så det blir ikke støyfritt fra de gutta da.

Jeg synes at m-4/3 har såpass mange fordeler at jeg glatt tar de ulempene de har med på lasset. Nå er jo Olympus bedre på støysiden enn Panasonic, slik at du bør absolutt se på den nye E-PL2. Det er en meget spennede modell, og er nok bedre enn 30D på støy.

Lenke til kommentar

Hvis vi skal tro ryktene, så kommer både Canon og Nikon til å gå for sensorer som er mindre enn 4/3 sensoren. Så det blir ikke støyfritt fra de gutta da.

Jeg synes at m-4/3 har såpass mange fordeler at jeg glatt tar de ulempene de har med på lasset. Nå er jo Olympus bedre på støysiden enn Panasonic, slik at du bør absolutt se på den nye E-PL2. Det er en meget spennede modell, og er nok bedre enn 30D på støy.

Vil si det er 3 skritt tilbake hvis Nikon og eller Canon kommer med systemkamera med mindre brikke enn mFt. Leica har jo med M9 bevist at de klarer å stappe inn en FF brikke i tanksen sin uten at den har blitt svææær av den grunn.

Noen her som har erfaring med optikken til både Panasonic og Olympus mFt og man kan si at den ene er bedre enn den andre ? Bildestabilisator løsningen til de 2 som gjør at ikke har så sansen for bruke begge merkene om hverandre.

Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med optikken til både Panasonic og Olympus mFt og man kan si at den ene er bedre enn den andre ? Bildestabilisator løsningen til de 2 som gjør at ikke har så sansen for bruke begge merkene om hverandre.

I og med at Olympus har stabilisering i huset, så er du sikret hvis du velger et Olympus hus, og kan velge fra begge hyller uten å tenke mer på stabilisering.

Lenke til kommentar

Vil si det er 3 skritt tilbake hvis Nikon og eller Canon kommer med systemkamera med mindre brikke enn mFt. Leica har jo med M9 bevist at de klarer å stappe inn en FF brikke i tanksen sin uten at den har blitt svææær av den grunn.

veldig enig med deg her. Det er et skritt tilbake om canikon velger en mindre brikke. Selv har jeg mest tro på at det går for D300/7D brikker.

Det er helt kurrant å bruke Oly og Pana-glass om hverandre.

Jeg har E-P2 og er sånn passe+ fornøyd med den. Jeg er mer glad i den om sommeren enn jeg er om vinteren, om du skjønner hva jeg mener. Tilgjengelig lys er avgjørende.

Kitzoomen til olympus er faktisk veldig bra. Og er man ikke hengt opp i lyssterk glass så funker den fint til mye. Ellers vil jeg rangere pana20mm et lite hakk over oly17mm. Jeg har Pana45mm2,8 som er veldig god. Litt vrien å fokusere men den er snadder, og minst like god som oly50mm med adapter. Pana 14-140 har jeg ikke fått brukt så mye men foreløpig er jeg veldig fornøyd med den. Jeg slår av IS på pana'ene og bruker heller den innebygde i huset. Synes den er veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...