BoarderXtrem Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 hei. når jeg setter på full guffe på cpu viftene så kjører det ca 1650 1700 rpm. men de skal jo kjøre på 1900 rpm. hva er grunnen til at de gjør det? får ikke vifte styringen nok strøm er det grunnen til at den ikke vil kjøre på fullt? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Hvorfor mener du at vifene burde kjøre på 1900 rpm? 1700 høres da helt greit ut. Det er jo bare en fordel at de går litt saktere enn det du ønsker for da støyer det jo mindre. Lenke til kommentar
BoarderXtrem Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 hei. ja det er ok da jeg ikke spiller, men når jeg spiller å driver å benker så hadde det vært fint å kunne skru de opp til full styrke da jeg har på headsett å hører ikke noe vifte støy da. men da jeg bruker vifte styringen å setter de på max så vil den ikke gå mere opp enn 1650 ca. da de skal spinne 1900. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Har du testa UTEN viftestyring at vifta faktisk klarer 1900 rpm da? Hva med viftekontrolleren. Er du helt sikker på at den leser av riktig rpm? Lenke til kommentar
BoarderXtrem Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 hei. ja har det. da går de som de skal. er nok bare at de ikke får nok støm eller noe. har corsair sine org vifter til h70 nå å de skal jo kjøre på 2000 ved fullguffe, men de kjører bare på 1815 ca. testet viper sine også. de skal da gå 1900, men kjørte bare på 1650 ca som jeg sa i første post.. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Grunnen til at hastigheten reduseres selv om du har skrudd dem på full guffe er at viftestyringen skaper en motstand. Derfor får man ikke full fart på viftene slik man ville fått uten.. Med vifter på 1900rpm er dette et svært lite tap dog. Alt er som det skal, men man vil miste litt spenning når man kobler på en viftestyring (selv om man skrur styringen opp på full guffe). Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Da har vi jo fått oppklart noen uklarheter her. Når det er sånn at viftenes hastighet reduseres så mye som trådstarter sier når de er koblet til viftekontrolleren kontra når de er direkte tilkoblet, så tyder det rett og slett på dårlig viftekontroller. Nå vet jeg ikke akkurat hvordan forholdet tilført spenning/turtall er (sikkert tilnærmet lineært). Men det som er helt sikkert er da at viftene ikke får full spenning. Altså går det noen volt tapt i spenningsregulatoren. Så da har trådstarter egentlig to gode grunner til å være frustrert, og maskinen har de samme grunnene til å ikke kjøle nok ned: Det åpenbare først: Luftgjennomstrømning i kabinettet reduseres. Varmetap i viftekontrolleren. Når det blir liggende spenning over en krets som det går strøm gjennom, så skaper dette effekt i form av varme. Ov det er jo akkurat varmen som det er ønskelig å bli kvitt gjennom høyt turtall på vifta. Så derfor er det dobbelt så negativt å ha det slik. Si meg en ting - hvilken viftekontroller er det du har? Lenke til kommentar
BoarderXtrem Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 hei. ja den jeg har nå er Zalman MFC1 Plus 6 Multi Fan Controller. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Ikke glem muligheten for misvisning. Skal du måle det 100% nøyaktig må du ha eget instrument. På noen vifter er max turtall oppgitt ved maks spenning og det er ikke sikkert det er 12V. Noen av mine vifter er oppgitt til max 16V og vil da gi mindre turtall enn oppgitt ved 12V. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå