Larsenio Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Hei, slenger ut et spørsmål fra en kompis av meg. (må bare presisere det da jeg selv er Pentaxianer) Han vurderer å kjøpe speilrefleks for å se hvor hobbyen ender opp hen. Han har ingen spesiell merketilhørighet. Jeg hjalp han å søke etter brukte kamera da jeg mener han bør satse på segmentet over innstegskameraene i tilfelle dette skulle utvikle seg til å bli en avhengighet mer enn en hobby, som jo er tilfelle for mange av oss her inne uansett, da fant han et D80 med kit-objektivet 18-55 VR (som vel er stabilisert?) til en meget fin pris. 2800,- med bag og minnekort osv. Han vet at kameraet er noen år gammelt nå og ikke innehar finnesser man er blitt vant med i 2011 (wow, rart å skrive det for første gang)men er åpen for et bra kjøp mer enn et nytt kamera Kan noen med erfaring og Nikon-dilla komme med plusser og minuser med dette kameraet, som mest sansynlig kommer til å bli brukt som allbrukskamera. Han har et greit lommekamera nå og har litt kjennskap til det at et kamera i seg selv ikke tar bra bilder -men fotografen bak-. På forhånd takk Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Nikon D80 er fortsatt et knallbra kamera, og så til den prisen xD Nikon har alltid vært mitt merke, for de tåler å bli brukt. På tross av dette har jeg fysisk slitt ut tre nikonhus. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) D80 er et bra kamera med fokusmotor for AF/AF-D objektivene. Tatt mange bra bilder med D80 og forgjengeren D70. Fordelen med billig kamera er at man ikke har overdrevet frykt for å bruke det. Kamera = verktøy; og skal ikke poleres eller pusses mens man ser på det av og til. Endret 11. januar 2011 av TGB Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Det eneste negative jeg kommer på i farten er at lysmåleren kan være litt ujevn, i allefall hvis man sammenligner med andre modeller. På den positive siden så får man et flott kamera med alle finesser man trenger for kreativ bruk. Nye kameraer vil gi en del bedre bilder, spesielt i dårlig lys men i godt lys så vil man få flotte bilder med D80. Hvis det viser seg at det er noe han vil satse på så vil jeg anbefale et par høykvalitets objektiver før han bytter ut kameraet. Man lærer mye mer av det enn å bytte til et annet kamera. Endret 11. januar 2011 av Kristallo Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Han vet at kameraet er noen år gammelt nå og ikke innehar finnesser man er blitt vant med i 2011 D80 har akkurat de samme utvendige kontrollmulighetene som alle nyere Nikon-kameraer,det er nok i menyene forskjellen er størst samt iso/Mp og slikt Lenke til kommentar
nie Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Ikke noe å si på prisen. For ordens skyld kan du jo gjøre ham oppmerksom på at han atagelig vil kunne finne brukt D90 m/ 18-105 VR til rundt 4500,-. Da får han isåfall samme hendige størrelse på kamera med større skjerm, bedre ISO-egenskaper og et godt objektiv med et meget praktisk zoom-omfang. Hvorvidt dette er verdt 1650 kr ekstra må han avgjøre selv, men for meg ville disse 1650 kr gi god kost/nytte effekt. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Greit å sjekke hvor mange eksponeringer kameraet har hatt om det er brukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå