Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er det galt med selvmord?


Anbefalte innlegg

Det finnes nok tilfeller av selvmord som følge av ærestap eller frykt (f.eks i en krig hvor man vil unngå å havne i fiendens hender osv) og da er det på sin plass å diskutere det etiske aspektet.

 

Men jeg antar at de fleste selvmord kommer av dyp depresjon. Depresjon er en sykdom og må forstås som en sykdom - en dødelig sådan. Man tar ikke sitt eget liv fordi man er feig eller svak. Og når man ikke ser håp er det ikke fordi man er dum. Håpløshet er jo et klassisk symptom ved depresjon.

 

Det er absolutt forståelig at noen velger (i den grad det er et reelt valg) å avslutte livet pga. av ulidelig fysisk eller psykisk sykdom, spesielt hvis man ikke er klar over at man kan få god behandling for det man lider av. Og da er det egentlig en debatt om medisin og helse, ikke om moral.

 

Forøvrig er selvmord noe man begår, ikke noe man tar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å si at selvmord er egoistisk og feigt er virkelig å sparke noen som ligger nede. Folk tar ikke selvmord fordi de ikke får nok ukepenger. Folk tar selvmord på grunn av dyp depresjon. Dette er folk som sliter å komme seg igjennom hver dag, dette er personer som blir ignorert av sine pårørende. Det er også derfor folk blir overasket av selvmord, fordi de har aldri vært der for han/hun.

 

Jeg må innrømme at du her har noen gode poeng. Men nå er det moralen vi diskuterer, er det galt å ta selvmord. Som jeg selv har skrevet så kan det rettferdiggjøres, men generelt sett så er det ikke hos den lidende eller i selvmordet problemet ligger. Hvis man oppsummerer denne tråden og de mest aktive debattantene så vil det si at selvmord er helt greit hvis man selv føler for det. Men det finnes en såkalt pendel her i livet som burde henge rett ned. Kan man aldri akseptere selvmord? Selvfølgelig ikke. Er det greit å ta selvmord uansett hvis man føler for det? Selvfølgelig ikke. Det finnes en mellomting, og det er der problemene ligger når vi her snakker om moralen rundt det..

 

Som bonkytonk nevner, så er det heller en debatt om medisin og helse og for er der man kan forandre på ting. Ikke ved å forandre moralen rundt det. Man vil uansett unngå et selvmord, og da blir spørsmålet hvordan. Noen kan ikke hjelpes, men MANGE kan hjelpes og derfor er det unødvendig at det går så langt som at de tar selvmord. Så nevner du at mange ser at de lider, men alikevel ikke er villig til å gjøre noe med det, og slike tilfeller finnes det sikkert mange av, men jeg har selv også opplevd at folk har forsøkt å BEGÅ selvmord, men to ganger har jeg avverget det og i dag lever disse to i beste velgående med familie. Altså avverget på den måten at jeg brydde meg om de, og begge gangene lå de bevisstløse av en selvpåført(Edit: Jeg mener 'med vilje') overdose med heroin.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Jeg er litt irritert over at det ikke, på et rasjonelt grunnlag, går an å begå selvmord. Livet er som mat, det må være lov å ikke like det. Om jeg skulle tatt liv av meg så hadde jeg gitt meg selv en karantenetid på 5 år. Så hadde jeg tatovert datoen (skjult/kryptisk form) for selvmordet på brystkassen. Skrevet et brev hvor jeg forklarer meg og lagt dette i bankboksen min. Så ført en journal for de neste 5 årene. Om jeg fortsatt etter 5 år virkelig ønsket å dø, så hadde jeg tillatt meg det. Forhastet selvmord er jeg imot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du mener

Nei.

 

 

eller driter du i det barnet ettersom det er hver og en sin rett og bestemme over sitt eget liv?

Så snart livet er omme for den som tar selvmord, finnes det ikke lenger noe slikt som å "drite i". Det finnes verken rett eller galt eller moral. Følelsen av svik overfor barnet sitt er kun midlertidig. Veldig midlertidig.

 

 

 

dere ikke har noen følelser for andre enn dere selv

Etter at man er død, er det ingen negativ ting å ikke ha følelser for andre enn seg selv. Det finnes ikke noe negativt, og det finnes ikke noe positivt.

 

 

 

stor egoisme som har rådet og verre blir det.

Dine dømmende ord forsvinner etter døden. Det samme gjelder "egoisme".

Lenke til kommentar

JA, JEG FORSTÅR HVA DU MENER. Det hjelper ikke å si "nei" på det retoriske spørsmålet eller hva man kan kalle det.. Det du ikke forstår er at selv om de som begår SELVMORD ikke kan føle en eneste følelse, så er det fortsatt barnet som sitter igjen, for det er dette eksempelet vi diskuterer? Og det virker heller ikke som at du har hatt noen interesse av å lese mine innlegg bortsett fra å forsvare ditt eget syn, derfor synes jeg det ikke er spesielt givende å diskutere med deg heller, men andre leser dette og det er det som driver meg. Jeg vil det som er GODT, ikke omvendt, det er min motivasjon. Hva er din? Det må jeg virkelig spørre om nå.

 

Egoisme er ikke galt, nei, jeg har studert Ayn Rand og lest de fleste novellene av henne, men det burde du også gjøre for denne liberalismen og objektivismen som vises kan ikke henges på noen knagg. Ikke minst er det frustrerende at du stykker opp innlegget og kommenterer hver setning uten å forstå sammenhenger og heller ikke kommentere de.

 

Og igjen, jadajada, det er ingenting etter livet, så hvorfor bry seg, når det eneste som betyr noe, er hvordan du selv føler deg, uavhengig av de som egentlig burde vært av verdi for deg.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...