NicolasDarvas Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Det er ulovlig å ta selvmord.. Kanskje det er på grunn av at de som har sittet på forvaring i 13 år med store psykiske lidelser og aldri vet når de slipper ut, som har prøvd å ta livet av seg over 30 ganger, ikke skal få kunne slippe så lett unna? Som f.eks Bjørn Isaksen. Når man først skal behandle mennesker som dyr på den måten, så synes jeg det er helt greit at de får lov til å ta selvmord. Det er jo uansett det man legger opp til, det er jo derfor de sitter på forvaring, fordi man tydeligvis vil bli kvitt dem, men ikke vil få blod på hendene. Men hvis du ikke er i den situasjonen, så synes jeg det skal mye eller like mye til før man kan rettferdiggjøre et selvmord. 1 Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 NicolasDarvas skrev (På 31.1.2011 den 15.18): så synes jeg det skal mye eller like mye til før man kan rettferdiggjøre et selvmord. Som jeg nevnte i forrige posten min, så finnes det strengt tatt ikke noe slikt som "rettferdighet" etter at man først har tatt livet sitt. Man kan gi slipp på alt som heter etikk og moral når man først vil dø - ingen av delene vil være til stedet når man selv er borte. Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Magnus_L skrev (På 31.1.2011 den 22.39): NicolasDarvas skrev (På 31.1.2011 den 15.18): så synes jeg det skal mye eller like mye til før man kan rettferdiggjøre et selvmord. Som jeg nevnte i forrige posten min, så finnes det strengt tatt ikke noe slikt som "rettferdighet" etter at man først har tatt livet sitt. Man kan gi slipp på alt som heter etikk og moral når man først vil dø - ingen av delene vil være til stedet når man selv er borte. Nei, den som tar selvmord er selvfølgelig ikke der, men det er derimot alle rundt denne personen. Det er jo de man bryr seg om. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Det finnes ingen andre personer når man er død, og det finnes ikke noe slikt som å "bry seg om". Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Magnus_L skrev (På 1.2.2011 den 8.22): Det finnes ingen andre personer når man er død, og det finnes ikke noe slikt som å "bry seg om". Så om moren din hadde tatt selvmord når du var 10 år gammel, så ville du automatisk ha mistet dine følelser for henne ettersom det ikke finnes noe å "bry seg om"? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Ikke for moren nei, men selvfølgelig for personen som sitter igjen. Selvfølgelig er det trist, men det var hennes valg - om hun var sinnsyk eller ei. Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) AnaXyd skrev (På 1.2.2011 den 10.13): Ikke for moren nei, men selvfølgelig for personen som sitter igjen. Selvfølgelig er det trist, men det var hennes valg - om hun var sinnsyk eller ei. Det hjelper ikke å kalle seg for en nihilist og forkaste all moral. Moralen er der for en grunn og det er ikke noe man bare kan bestemme hva er. Det er ikke noen bud eller plikter, men det burde være basert på fornuft og hensikt. Det ER galt å ta selvmord og du kan da ikke være så kald og si at det er helt greit for en mor med et lite barn å ta selvmord uten at det skal gå følelsesmessig inn på barnet? Det er ikke menneskelig å tenke slik, derfor er det galt og derfor er moralen her at selvmord er noe man ikke kan akseptere, om man vil eller ikke. Men som jeg nevnte finnes det andre situasjoner hvor det kan rettferdiggjøres. Igjen, moral er ikke en plikt, men tuftet på fornuft og hensikt. Hvorfor skal da TS som betegner seg som en nihilst, innføre en ny moral hvor man sier at selvmord er greit, uansett? Endret 1. februar 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 NicolasDarvas skrev (På 1.2.2011 den 10.24): AnaXyd skrev (På 1.2.2011 den 10.13): Ikke for moren nei, men selvfølgelig for personen som sitter igjen. Selvfølgelig er det trist, men det var hennes valg - om hun var sinnsyk eller ei. Det hjelper ikke å kalle seg for en nihilist og forkaste all moral. Moralen er der for en grunn og det er ikke noe man bare kan bestemme hva er. Det er ikke noen bud eller plikter, men det burde være basert på fornuft og hensikt. Det ER galt å ta selvmord og du kan da ikke være så kald og si at det er helt greit for en mor med et lite barn å ta selvmord uten at det skal gå følelsesmessig inn på barnet? Det er ikke menneskelig å tenke slik, derfor er det galt og derfor er moralen her at selvmord er noe man ikke kan akseptere, om man vil eller ikke. Men som jeg nevnte finnes det andre situasjoner hvor det kan rettferdiggjøres. Igjen, moral er ikke en plikt, men tuftet på fornuft og hensikt. Hvorfor skal da TS som betegner seg som en nihilst, innføre en ny moral hvor man sier at selvmord er greit, uansett? Selvmord er et dypt personlig valg, som jeg mener ingen skal prøve å endre på om det er en grunn til det. Man bestemmer over sin egen kropp, og for meg er selvmord en utvei om man ikke ser noe håp i verden. Men for all del, les mellom linjene mine, jeg mener ikke at fjortisser med litt motstand har lov til å ta selvmord for å slippe dette. Men om moren på 27 har masse problemer, et liv som aldri har bydd på glede og har prøvd mye for å rette det opp, så er selvmord en utvei. Jeg har aldri sagt at det ikke går følelsesmessig inn på barnet, så om du leser min forrige post 1-5 ganger til, så forstår du kanskje hva jeg mente. Jeg er kanskje umenneskelig nok til å si at det er ikke barnet sitt problem, men personen som faktisk tar selvmord sitt. Vi må slutte med å tilegne bare de som tar selvmord en egoistisk rolle, for det er like egoistisk for de som mener at personen svikter dem osv osv. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 NicolasDarvas skrev (På 1.2.2011 den 9.20): Magnus_L skrev (På 1.2.2011 den 8.22): Det finnes ingen andre personer når man er død, og det finnes ikke noe slikt som å "bry seg om". Så om moren din hadde tatt selvmord når du var 10 år gammel, så ville du automatisk ha mistet dine følelser for henne ettersom det ikke finnes noe å "bry seg om"? Nei. Hun ville derimot ha gjort det. Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg forstår hva du mener, men forstår du hva jeg mener, eller driter du i det barnet ettersom det er hver og en sin rett og bestemme over sitt eget liv? Akkuratt den setningen der har blitt FOR populær og utvidet i det siste merker jeg. Det bikker raskt over i at jeg kan konkludere med at dere ikke har noen følelser for andre enn dere selv og dette er ikke noe nytt fenomen blandt nordmenn. Det har aldri før vært en så stor egoisme som har rådet og verre blir det. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hva er galt med egoisme? Hvorfor skal man alltid gjøre andre glad, og ikke en selv? Ja, om du tar selvmord når du har en liten unge blir det nok traumatisk for ungen, men den overlever nok. Hvorfor veier traumatikken ungen vil få mer enn den moren har som gjør at hun vil ta selvmord? 2 Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Vycan skrev (På 2.2.2011 den 16.21): Hva er galt med egoisme? Hvorfor skal man alltid gjøre andre glad, og ikke en selv? Ja, om du tar selvmord når du har en liten unge blir det nok traumatisk for ungen, men den overlever nok. Hvorfor veier traumatikken ungen vil få mer enn den moren har som gjør at hun vil ta selvmord? Ja, hva er galt med egoisme? Til en viss grad har vi alle et ego, men det finnes grenser og spesielt personlige sperrer de fleste burde inneha. Endret 2. februar 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 INGENTING er så ille at man må ta livet sitt for å "fikse" hva som enn er galt. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 o(O)phus skrev (På 2.2.2011 den 21.30): INGENTING er så ille at man må ta livet sitt for å "fikse" hva som enn er galt. For deg, og du ville ikke gjort det. Og derfor skal alle andre slavisk følge hav du mener om et subjektivt spørsmål som kommer opp til den enkelte hva hn vil svare. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 o(O)phus skrev (På 2.2.2011 den 21.30): INGENTING er så ille at man må ta livet sitt for å "fikse" hva som enn er galt. Subjektivt ment, ja. Objektivt ment, hvordan vet du det? Hvordan vet du hva andre føler? Dette er en påstand du skal være forsiktig med, om du ikke har forsket på området i mange år. Selvmord er egoistisk, men det å "holde igjen" selvmordskandidaten er like egoistisk, om ikke værre. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) NicolasDarvas skrev (På 1.2.2011 den 10.24): AnaXyd skrev (På 1.2.2011 den 10.13): Ikke for moren nei, men selvfølgelig for personen som sitter igjen. Selvfølgelig er det trist, men det var hennes valg - om hun var sinnsyk eller ei. Det hjelper ikke å kalle seg for en nihilist og forkaste all moral. Moralen er der for en grunn og det er ikke noe man bare kan bestemme hva er. Det er ikke noen bud eller plikter, men det burde være basert på fornuft og hensikt. Det ER galt å ta selvmord og du kan da ikke være så kald og si at det er helt greit for en mor med et lite barn å ta selvmord uten at det skal gå følelsesmessig inn på barnet? Det er ikke menneskelig å tenke slik, derfor er det galt og derfor er moralen her at selvmord er noe man ikke kan akseptere, om man vil eller ikke. Men som jeg nevnte finnes det andre situasjoner hvor det kan rettferdiggjøres. Igjen, moral er ikke en plikt, men tuftet på fornuft og hensikt. Hvorfor skal da TS som betegner seg som en nihilst, innføre en ny moral hvor man sier at selvmord er greit, uansett? Vennligst fortell meg hvor jeg har sagt at selvmord er greit. Vennligst fortell meg hvor jeg har benektet at selvmord er tøft for de etterlatte, selv i vanlige eksempler som ikke er så ekstreme som det du kokte i hop der. Nihilisme innebærer en erkjennelse at forsøk på å konstruere en universell moral, blir galt uansett. Når du påstår at det er galt å ta selvmord med referanse til en mor som etterlater seg et barn, så rammer du da også randsone mennesker uten liv, uten statistiske muligheter til å få seg et liv, med sterke depresjoner, som sitter i rullestol, ikke har ereksjon, er stygge og illeluktende, har masse smerter, og får gang på gang store verkebyller i ræva. Hvem er du til å si at den etterlatte ungen i et tilfelle skal være normgivende? Hvem faen tror du at du er lissom? Du har tydeligvis ikke snøring på forskjellene mellom ER og BØR VÆRE. Ja, det fins både biologisk-teoretiske og matematisk-teoretiske, filosofiske osv grunner til hvorfor forskjellige samfunn har forskjellige gjennomsnittlige holdninger i forskjellige saker. Moralske realister og andre idioter påstår hardnakket at det fins en gullstandard man kan resonnere seg fram til. Fram til nå har jeg ikke hørt et eneste plausibelt argument fra deg, for hvorfor ikke sympatien min skal ligge hos de som plages med livet, framfor de som vil plages som etterlatte. Det blir bare dine preferanser, og du kan derfor tørke deg bak med de latterlige forsøkene på å opphøye dine preferanser til allmenngyldig moral. Endret 3. februar 2011 av Nihilist1 1 Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Den er grei sjef. Mine såkalte gullkantede og "opphøyede" preferanser til allmenngyldig moral er på sin rette plass å nevne når du må spørre om det er galt med selvmord i tillegg til at du kaller deg for en nihilist.. som sagt. Vet du hva moral er, eller vet du hvorfor man i det heletatt har noe som kalles moral? Eller hva slags følelser hos menneskeheten som fikk oss til å konstruere det ordet? Og du har rett i det at det aldri kan være et bud eller en plikt som jeg også skrev, at det burde være basert på fornuft og hensikt. Dermed er ikke ditt eksempel med personen i rullestol som ikke kan få ereksjon, lukter vondt, er stygg og har verkebyller i ræva noe serlig mindre ekstremt enn det jeg skrev om en mor som tar selvmord, hvor hun i de fleste tilfeller burde klart å se at hun har noe å leve for. Her er det jo nå du som prøver å lære opp meg til å akseptere hva du mener er den riktige moralen. For det er også en moralpreken du selv kommer med nå. Jeg har sett du har skrevet tråder og innlegg om "sosialismen", som om det i seg selv var det virkelige problemet, men du har jo virkelig latt deg indoktrinere også. Du kommer med tøv som er typisk standard i dag. Ettervirkninger av Nietzsche, Kant og Marx, som også forherliget din filosofi. Du avviser all religion, autoritet, sosial og moralsk tradisjon.. Verden og menneskeheten er uten mål og mening, sannhet og verdi. Tror du menneskeheten ble født i går og at alle de såkalte "gullkantede og opphøyede" ALLMENNGYLDIGE moralske retningslinjene kun er skapt for å innskrenke menneskets frihet? Eller er det nettopp fordi frihet også henger sammen med den allmenngyldige, den aksepterte moralen, som er gjensidig, har noe å gjøre med nettopp en økt frihet og speselt velferd? De aller fleste selvmord er totalt unødvendige og kunne vært unngått, men som jeg også har sagt, så KAN det rettferdiggjøres så lenge det ikke går ut over noen andre, at du virkelig er helt alene eller har så store problemer som den personen du snakker om som sitter i rullestol og ikke har noen mulighet uansett hvor mye man måtte ønske det, til å kunne oppleve noen form for glede noen gang. I boken Selvmord og selvmordsnærhet i norske fengsler skriver forsker Yngve Hammerlin at 59 fanger har begått selvmord i norske fengsler i perioden 1990 til 2010. 66 % av disse satt i varetekt, de fleste isolert og med brev- og besøksforbud. 42 % begikk selvmord i løpet av 14 dager etter fengslingen, 24 % var utenlandske statsborgere, og 75 % hengte seg. Og dette er bare fullførte selvmord. Statistikken på hvor mange som PRØVER tør jeg nesten ikke å tenke på ettersom man er under oppsyn døgnet rundt omtrent. Du kan se dokumentaren på Brennpunkt om Bjørn Isaksen, han var på det tidspunktet oppe i over 30 forsøk. Sitat Fra Wikipedia: Det er flere årsaker til selvmord. Fattigdom, arbeidsledighet, det å miste en av sine nærmeste, samlivsbrudd og -problemer og mobbing i arbeidslivet er eksempler på faktorer som spiller inn. Tidligere selvmord i familien, alkohol- og narkotikamisbruk, seksuelle overgrep, sosial isolasjon og enkelte psykiske lidelser spiller også en stor rolle, i tillegg til fysisk sykdom og funksjonshemning. Selvmord kan utløses av en tilsynelatende umulig og låst livssituasjon eller krise, et voldsomt psykisk press, mobbing eller store, fysiske smerter. Også alkoholpåvirkning, rusmisbruk og abstinensplager, langvarig og dyp depresjon og alvorlig angst kan i ekstreme tilfeller ende med at mennesker tar livet sitt. Blant mennesker med bipolar lidelse er risikoen for selvmord stor i den depressive fasen hvis de ikke får hjelp. Også tap av nære familiemedlemmer, dårligere helse og økonomi samt lavere sosial status kan øke faren for selvmord. Dette gjelder særlig hos gamle. Andre risikofaktorer er tidligere selvmordsforsøk og livssituasjonen. For eksempel er enslige, eldre menn i store byer, samt unge homofile statistisk sett høyere selvmordsrater enn andre. Tilsynelatende uforståelige selvmord kan også ha en eksistensiell eller filosofisk begrunnelse. De er da ytterst sett uttrykk for menneskets frie vilje til selv å styre over sitt eget liv. Andre vil imidlertid hevde at også slike selvmord er styrt av følelser og kriser. Ekspertene er imidlertid uenige om hvor mange av selvmordene som ikke skyldes psykiske lidelser. De fleste mener det er 10 %, andre 20 % eller mer. Den franske sosiologen Émile Durkheim skrev i sin bok De la division du travail social 1893 om såkalt "anomisk selvmord" i samfunn preget av raske forandringer, normoppløsning og misforhold mellom enkeltmenneskets forventninger og de nye, sosiale rammene mennesket lever i. I Le Suicide (på Norsk Selvmordet) fra 1897, en bok om sin bok om selvmordets sosiale årsaker, hevdet han ellers at mennesker som er minst styrt av sosiale forpliktelser og bånd, lettest tar sitt eget liv. Også flere filosofer har skrevet om selvmord, blant annet Albert Camus i boka Myten om Sisyfos fra 1942. Der skriver han at Det finnes bare ett virkelig filosofisk problem. Det er selvmordet. Å avgjøre om livet er verdt eller ikke verdt å leve, det er å svare på filosofiens fundamentale spørsmål. Camus hevder videre at mangelen på en guddommelig mening i vår tid gjør livet mer utfordrende. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Men NicolasDarvas, hva syntes du om den vrien jeg gjør på egoismen? Syntes du ikke at det også er galt at "folk" holder igjen selvmordskandidatene, og kaller det egoisme til de grader? Dette i seg selv er jo pur egoisme. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Å si at selvmord er egoistisk og feigt er virkelig å sparke noen som ligger nede. Folk tar ikke selvmord fordi de ikke får nok ukepenger. Folk tar selvmord på grunn av dyp depresjon. Dette er folk som sliter å komme seg igjennom hver dag, dette er personer som blir ignorert av sine pårørende. Det er også derfor folk blir overasket av selvmord, fordi de har aldri vært der for han/hun. 3 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Camlon skrev (På 4.2.2011 den 10.40): Å si at selvmord er egoistisk og feigt er virkelig å sparke noen som ligger nede. Folk tar ikke selvmord fordi de ikke får nok ukepenger. Folk tar selvmord på grunn av dyp depresjon. Dette er folk som sliter å komme seg igjennom hver dag, dette er personer som blir ignorert av sine pårørende. Det er også derfor folk blir overasket av selvmord, fordi de har aldri vært der for han/hun. Der trekker du mange gode poenger! Godt innlegg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå