Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er det galt med selvmord?


Anbefalte innlegg

Sykdommen hadde nok mye av årsaken ja. Ellers, med all respekt, hvordan kan du si "Ingen av dem hadde noen spesiell grunn til å ta selvmord" med så stor sikkerhet? Dette kan du da strengt tatt ikke vite 100%?

 

Og så klart er det sikkert som oftest en irrasjonell løsning, men dette er jo ikke så lett for personen det gjelder å innse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+127836

0-2% av de som skriver her inne er fagfolk, og du kan ikke forutsette at de som skriver svar i Samliv og Relasjoner er interessert i trådstarters beste. Det er lite sannsynlig, bare se hvordan de fleste svarer.

Det som er interessant, er at du går ut ifra at trådstarter (eller personen som vurderer selvmord) sitt beste er å ikke ta selvmord. Jeg er enig i at dette er et greit utgangspunkt, særlig om denne personen søker hjelp. Men litt av diskusjonen, slik jeg har forstått den, tar for seg spørsmålet om hvorvidt selvmord kanskje faktisk er, den beste løsningen for personen som vurderer selvmord. Da snakker vi særlig om folk som lider av store smerter i forbindelse med uhelbredelig sykdom. edit:leif

 

Den setningen du har sitert kan godt brukes generelt for hele samliv/relasjoner/seksualitetsdelen av forumet. Personlig liker jeg ikke ukulturen i denne delen av forumet, og mener at det oppgulpet enkelte finner på å komme med er helt utrolig. Det er ikke opp til meg å avgjøre hva som er til trådstarters beste, ei heller opp til noen av oss for den saks skyld, men jeg ble nok provosert av ønskene om selvmordsvideoer.

 

Jeg velger som du poengterer å ta utgangspunkt i at det er i trådstarters beste interesse å overleve (få hjelp med problemet), og finner det mer sannsynlig at trådstarter får hjelp ved å kontakte en nødtelefon fremfor brukermassen her inne. En konsekvensanalyse med tanke på Norsk lov, og mitt moralske kompass har gitt meg grunnlaget for den konklusjonen og mine uttalelser i denne tråden. :)

Lenke til kommentar
Jeg hadde syns det var helt ok om typen som opprettet tråden fikk høre at han burde skyte seg eller henge seg. Jeg tror også det hadde vært en morsom tråd. Kanskje kunne vi fått sett et nytt videofilmet selvmord.

 

 

Det ovenfor er skrevet av trådstarter... Nice...

 

 

Jeg for min del synes selvmord er feigt og egoistisk i de sammenhengene hvor det eksempelvis er noen som har mista kjæresten eller tapt mye penger på et eller annet vis.

 

Psykisk syke som tar sitt eget liv er som regel så syke at de i utgangspunktet ikke kan svare for sine egne handlinger.

 

Edit: trådstarter, du kan jo begynne... film deg selv mens du tar en overdose heroin og så henger deg.

 

Ja dette blir drøyt sagt men skrevet for å illustrere hvordan trådstarter ser ut til å tenke...

Endret av Doofenschmitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykdommen hadde nok mye av årsaken ja. Ellers, med all respekt, hvordan kan du si "Ingen av dem hadde noen spesiell grunn til å ta selvmord" med så stor sikkerhet? Dette kan du da strengt tatt ikke vite 100%?

 

Og så klart er det sikkert som oftest en irrasjonell løsning, men dette er jo ikke så lett for personen det gjelder å innse.

Ingen kan med 100% sikkerhet si at alt var problemfritt, men for de rundt virket alt å være i skjønneste orden.

Lenke til kommentar

Sykdommen hadde nok mye av årsaken ja. Ellers, med all respekt, hvordan kan du si "Ingen av dem hadde noen spesiell grunn til å ta selvmord" med så stor sikkerhet? Dette kan du da strengt tatt ikke vite 100%?

 

Og så klart er det sikkert som oftest en irrasjonell løsning, men dette er jo ikke så lett for personen det gjelder å innse.

Ingen kan med 100% sikkerhet si at alt var problemfritt, men for de rundt virket alt å være i skjønneste orden.

Kanskje det nettopp var grunnen? At de følte at problemene deres ikke ble sett, forstått eller anerkjent?

Lenke til kommentar

0-2% av de som skriver her inne er fagfolk, og du kan ikke forutsette at de som skriver svar i Samliv og Relasjoner er interessert i trådstarters beste. Det er lite sannsynlig, bare se hvordan de fleste svarer.

Det som er interessant, er at du går ut ifra at trådstarter (eller personen som vurderer selvmord) sitt beste er å ikke ta selvmord. Jeg er enig i at dette er et greit utgangspunkt, særlig om denne personen søker hjelp. Men litt av diskusjonen, slik jeg har forstått den, tar for seg spørsmålet om hvorvidt selvmord kanskje faktisk er, den beste løsningen for personen som vurderer selvmord. Da snakker vi særlig om folk som lider av store smerter i forbindelse med uhelbredelig sykdom. edit:leif

 

Den setningen du har sitert kan godt brukes generelt for hele samliv/relasjoner/seksualitetsdelen av forumet. Personlig liker jeg ikke ukulturen i denne delen av forumet, og mener at det oppgulpet enkelte finner på å komme med er helt utrolig. Det er ikke opp til meg å avgjøre hva som er til trådstarters beste, ei heller opp til noen av oss for den saks skyld, men jeg ble nok provosert av ønskene om selvmordsvideoer.

 

Jeg velger som du poengterer å ta utgangspunkt i at det er i trådstarters beste interesse å overleve (få hjelp med problemet), og finner det mer sannsynlig at trådstarter får hjelp ved å kontakte en nødtelefon fremfor brukermassen her inne. En konsekvensanalyse med tanke på Norsk lov, og mitt moralske kompass har gitt meg grunnlaget for den konklusjonen og mine uttalelser i denne tråden. :)

Jeg håper ikke du insinuerer at jeg har uttrykket noe ønske om å få se en selvmordsvideo. I så fall kan jeg avkrefte dette med det samme, det har jeg absolutt ikke noe ønske om. Jeg synes det tyder på manglende innsikt, å ikke innse at noen faktisk KAN ha godt av å ta selvmord. Det fins alltid to sider av en sak.

 

 

Sykdommen hadde nok mye av årsaken ja. Ellers, med all respekt, hvordan kan du si "Ingen av dem hadde noen spesiell grunn til å ta selvmord" med så stor sikkerhet? Dette kan du da strengt tatt ikke vite 100%?

 

Og så klart er det sikkert som oftest en irrasjonell løsning, men dette er jo ikke så lett for personen det gjelder å innse.

Ingen kan med 100% sikkerhet si at alt var problemfritt, men for de rundt virket alt å være i skjønneste orden.

Dette er situasjonen i veldig mange selvmordstilfeller, tror jeg.
Lenke til kommentar

Enig i at man bør rydde opp i sakene sine før man tar kvelden. Men det er jo gjerne på grunn av gjeld/formue etc. at man ser selvmord som eneste utvei. Generelt kan det være at selvmordsårsaken er at man ikke klarer å rydde opp i sakene sine. Hvis ikke tror jeg det å rydde opp i sakene før et selvmord kan gjøre at man kommer på bedre tanker, og rett og slett får en ny start. Sikkert slett ingen dum idé å gå i anskaffelse av kjæledyr heller :)

Ja, mener ikke å bli kvitt gjelden (altså gjeld til banker o.l.), bare f.eks. unngå å lempe jobben med å håndtere den over på noen andre. I det minste gjøre det lett for andre å få oversikten.

Lenke til kommentar
Dette er situasjonen i veldig mange selvmordstilfeller, tror jeg.
Feil. De fleste som tar selvmord har fortalt noen at de vurderer det1.

 

Dette burde også slå beina bort under tåpelige uttalelser om at det er bare å søke hjelp "så blir alt bra". Leger og psykologer er ikke tryllekunstnere.

 

Dessuten vil jeg oppklare en utbredt misforståelse når det gjelder årsaken til selvmord: Depresjon alene er skjelden årsaken til selvmord. Så det å argumentere med at det finnes gode behandlingstilbud for depresjon er faktisk lite relevant når vi snakker om selvmord. Det samme gjelder utsagn som "jeg var dypt deprimert, men jeg vurderte ikke selvmord".

Det er tre kriterier som er betydelig mer effektive enn depresjon alene når det gjelder å forutse selvmord1, 2:

- Ensomhet

- Mangel på håp om endring av en faktisk situasjon

- Fysisk sykdom

 

Disse kriteriene overlapper noe med depresjon, så sånn sett kan man si at depresjon har noe med selvmord å gjøre. Men, ikke alle som er deprimerte trenger å fylle alle disse kriteriene, og man kan godt fylle disse kriteriene uten å fylle kriteriene for depresjon.

 

1. Kilde: http://www.crisisservices.org/suicide_myths.asp

2. Kilde: Geo Stone, Suicide and Attempted Suicide

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

0-2% av de som skriver her inne er fagfolk, og du kan ikke forutsette at de som skriver svar i Samliv og Relasjoner er interessert i trådstarters beste. Det er lite sannsynlig, bare se hvordan de fleste svarer.

Det som er interessant, er at du går ut ifra at trådstarter (eller personen som vurderer selvmord) sitt beste er å ikke ta selvmord. Jeg er enig i at dette er et greit utgangspunkt, særlig om denne personen søker hjelp. Men litt av diskusjonen, slik jeg har forstått den, tar for seg spørsmålet om hvorvidt selvmord kanskje faktisk er, den beste løsningen for personen som vurderer selvmord. Da snakker vi særlig om folk som lider av store smerter i forbindelse med uhelbredelig sykdom. edit:leif

 

Den setningen du har sitert kan godt brukes generelt for hele samliv/relasjoner/seksualitetsdelen av forumet. Personlig liker jeg ikke ukulturen i denne delen av forumet, og mener at det oppgulpet enkelte finner på å komme med er helt utrolig. Det er ikke opp til meg å avgjøre hva som er til trådstarters beste, ei heller opp til noen av oss for den saks skyld, men jeg ble nok provosert av ønskene om selvmordsvideoer.

 

Jeg velger som du poengterer å ta utgangspunkt i at det er i trådstarters beste interesse å overleve (få hjelp med problemet), og finner det mer sannsynlig at trådstarter får hjelp ved å kontakte en nødtelefon fremfor brukermassen her inne. En konsekvensanalyse med tanke på Norsk lov, og mitt moralske kompass har gitt meg grunnlaget for den konklusjonen og mine uttalelser i denne tråden. :)

Jeg håper ikke du insinuerer at jeg har uttrykket noe ønske om å få se en selvmordsvideo. I så fall kan jeg avkrefte dette med det samme, det har jeg absolutt ikke noe ønske om. Jeg synes det tyder på manglende innsikt, å ikke innse at noen faktisk KAN ha godt av å ta selvmord. Det fins alltid to sider av en sak.

 

 

Sykdommen hadde nok mye av årsaken ja. Ellers, med all respekt, hvordan kan du si "Ingen av dem hadde noen spesiell grunn til å ta selvmord" med så stor sikkerhet? Dette kan du da strengt tatt ikke vite 100%?

 

Og så klart er det sikkert som oftest en irrasjonell løsning, men dette er jo ikke så lett for personen det gjelder å innse.

Ingen kan med 100% sikkerhet si at alt var problemfritt, men for de rundt virket alt å være i skjønneste orden.

Dette er situasjonen i veldig mange selvmordstilfeller, tror jeg.

 

Hvis du leser denne trådens opprinnelige innlegg så ser du hva jeg mente fremfor å prøve å bli fornærmet over det generelle utsagnet mitt. Hadde jeg ment deg hadde jeg skrevet det. :)

Lenke til kommentar

Moderator stengte en tråd om en person som ville henge seg.

 

Hvorfor hadde det vært så galt om han gjorde det?

 

Vi skal alle dø. Døden kan være grusom. Kanskje får du kreft. Kanskje blir du blind på begge øynene, og må amputere beina før du får ALS og visner bort i respirator.

 

Hvis noen vil ta ansvar for egen skjebne, og blæste seg selv i huet, istedenfor å bli gammal, stuet vekk på sykehjem med sin demente hjerne, råtne i avføringsfylt bleie - hvorfor skal man ikke hjelpe hverandre?

 

Du som er nihilist hadde vel ikke brydd deg om at ditt eget barn eller din kjærete, mor eller far hadde hengt seg selv?

 

Så ser jeg du er for aktiv dødshjelp, igjen du som er nihilist, du tenker ikke over de leger som utdanner seg i flere tiår omtrent, for å redde liv, skal bli gjort til mordere? For det er jo faktiskt noen som må ta livet av de vel om de ikke greier det eller vil gjøre det selv? Det er vel ikke noe vits å snakke om moral med deg uansett.

 

Du hjelper ikke andre ved å ta livet av dem, det kan de isåfall gjøre selv, men når du sitter der å sipper over ting som er midlertidige problemer stort sett og dreper deg foran familie og venner som viser at de er glad i deg, da er du rimelig uintelligent.

 

Sitter du der og er 40-50 år uten familie, venner eller jobb og alt er et helvette og du skyter deg selv, så er det hvertfall ingen andre enn deg selv det "går ut over".

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Og hvordan mener du en skal kunne dokumentere det? Hvis noen tar selvmord er det vanskelig å studere de. Er det statistikk over problemer og hvor lenge de har vart frem til selvmordet ble utført du ønsker?

 

http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/abstract/52/7/594

 

Her er en kontrollstudie som bekrefter at psykiske problemer i forkant er en enorm faktor.

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

Og hvordan mener du en skal kunne dokumentere det? Hvis noen tar selvmord er det vanskelig å studere de. Er det statistikk over problemer og hvor lenge de har vart frem til selvmordet ble utført du ønsker?

Ja, statistikk over problemer er relevant dokumentasjon. For en som regner med at alle selvmord skyldes forbigående plager virker dette selvfølgelig meningsløst.

 

Håpet mitt er at når du likevel leter etter denne dokumentasjonen vil et lys gå opp for deg: Mange som tar selvmord har faktisk større problemer enn at hunden døde og kjæresten ble sammen med din beste venn.

 

(F.eks. viser studier at 18 til 85 prosent av de som begår selvmord lider av en fysisk sykdom.)

Lenke til kommentar

Har du opplevd at noen som sto deg nært har tatt selvmord, Nihilist? Det har jeg, og den sorgen og helvetet som følger med for alle som er glad i personen er ubeskrivelig.

 

Så lenge du har èn person i verden som er glad i deg, og du tar livet ditt uten å la denne personen få vite at du sliter, så kan jeg ikke tenke meg noe mer grusomt du kan gjøre mot den personen.

Endret av Tomriel
Lenke til kommentar

http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/abstract/52/7/594

 

Her er en kontrollstudie som bekrefter at psykiske problemer i forkant er en enorm faktor.

For det første: man kan ikke sidestille depresjon som skyldes forbigående plager og depresjon som skyldes plager som objektivt sett ikke er forbigående.

 

For det andre: Den dokumentasjonen er ubrukelig. Legg merke til metoden: "Biographical reconstructive interviews were conducted for consecutive suicides from each of the three ethnic groups"

 

Altså har de vurdert om personen led av depresjon etter at selvmordet ble begått. Det sier seg selv at i en slik situasjon vil konklusjonen bli påvirket av selvmordet ("han må jo ha vært deprimert siden han tok selvmord, vi skjønner det nå...").

 

Ifølge mine kilder (som riktignok ikke er helt ferske, og dessuten fra USA) er tallene litt annerledes når man ser på hvor mange som hadde en depresjonsdiagnose før de tok selvmord. Den høyeste undersøkelsen fant kun 22%. Men blant undersøkelser som din, der vurderingen ble gjort i etterkant, var plutselig 90% deprimerte.

 

Jeg tviler likevel ikke på at langt flere enn 22% som tar selvmord er deprimerte. Det jeg sier er at selvmordet og depresjonen muligens kan ha samme årsak, snarere enn at depresjonen fører til selvmordet uten videre. Korrelasjon er ikke det samme som kausalitet, som det så fint heter.

 

Jeg vet det selvfølgelig ikke sikkert, like lite sikkert som at andre kan vite at flesteparten av de som tar selvmord faktisk har forbigående plager. Men nettopp fordi vi ikke vet sikkert bør vi være forsiktige med å dømme.

Lenke til kommentar

Har du opplevd at noen som sto deg nært har tatt selvmord, Nihilist? Det har jeg, og den sorgen og helvetet som følger med for alle som er glad i personen er ubeskrivelig.

 

Så lenge du har èn person i verden som er glad i deg, og du tar livet ditt uten å la denne personen få vite at du sliter, så kan jeg ikke tenke meg noe mer grusomt du kan gjøre mot den personen.

Ville vært verre om han drepte deg istedenfor seg selv. Ikke merkbart, så klart, ettersom man ikke føler smerte når man er død (såvidt vi vet). Men de fleste ville nok valgt å overleve med smerten, enn å dø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...