SunnivaKL Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Du kan slite like mye om du har det for godt, som når du har det for dårlig. Endret 11. januar 2011 av SunnivaKL Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Egoisme er ikke galt. I mine øyne er nesten alt vi gjør egoistisk(ikke at dette gjør det mer riktig, men det er bare en naturlig egenskap hos alle mennesker), og det fins få av oss som faktisk handler på en uselvisk måte ovenfor andre i særlig stor grad/særlig ofte. Det fins en egen tråd med navn "Fins det egentlig uselviske handlinger?" eller noe slikt, her på forumet. Emnet egoisme fortjener jo absolutt en egen tråd. På dette synet bygger jeg min egen definisjon av kjærlighet/å elske noen, nemlig at kjærlighet er en svakhet hvor man har begynt å bry seg mer om en annen persons velvære enn seg selv og sitt eget velvære. Jeg sier ikke at kjærlighet er noe negativt, tvert imot, men det sier seg selv at kjærlighet (etter min definisjon) er en svakhet(risiko for egen helse) om man f.eks. ville ofret sitt eget liv for en annen person. Egoisme er altså (i mine øyne) ikke galt. Men egoisme vil jo oppfattes galt (som en dårlig handling) mot andre om man f.eks. tar selvmord (med alt annet enn altruistiske motiver) og dødsfallet påvirker noen negativt, noe det mest sannsynlig vil gjøre. Dette blir altså et spørsmål om hvem man spør, og det er av naturlige årsaker ingen som spør personen som har tatt livet sitt, men dem som blir igjen. Ja, det er nok ofte litt feigt å ta sitt eget liv, men det er også egoistisk av folk å nekte andre å ta sitt eget liv, pga skaden det vil påføre dem som pårørende. Jeg mener det burde være en menneskerett å ta sitt eget liv, og det burde ikke vært ulovlig (som det tror det er i flere land). Jeg mener alle burde ha fullstendig kontroll over sin egen kropp, i alle fall om man er i stand til å "snakke på sine egne vegne" (gammel nok og ved sine fulle fem). Det vil si, om en 13-åring nettopp har mistet kjæresten sin og finner frem saksen for å avslutte smerten, BØR hun tvangsinnlegges for å forhindre skade. Sjansen er stor for at dette er en midlertidig smerte som på ingen måte kun kan løses ved å ta selvmord. Om derimot en voksen person som i edru, bevisst og "psykisk frisk tilstand" (definisjonssak?) ønsker å avslutte sitt eget liv, synes jeg h*n burde få lov til dette. Jeg er også for aktiv dødshjelp. Det handler igjen om å ha kontroll over sin egen kropp. Om man ikke har evnen til å ta sitt eget liv, burde man (om noen stiller seg frivillig) få hjelp til dette. Det jeg synes er problematisk med aktiv dødshjelp, er hvordan man skal gå frem for å (i noen tilfeller) være 100% sikker på at personen faktisk ønsker dødshjelp. Man kunne f.eks. sagt at "pasienten" måtte gi skriftlig samtykke med vitner, etter å ha fått bekreftet å være "psykisk frisk", altså i stand til å ta egne beslutninger. Problemet er jo at mange personer kanskje ikke er i stand til å gi et slikt skriftlig samtykke, da ville de jo sikkert også vært i stand til å ta sitt eget liv. Om man er i stand til det rent fysisk, burde man ha baller nok til å kunne gjøre jobben selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Jeg må bare si at jeg tror jeg skjønner hvorfor tråden ble stengt, det ville vært for ille om diskusjon.no sine hobbypsykologer med forskjellig innfallsvinkel skulle være katalysator for en person i mental ubalanse / depresjon. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Heh, jeg er for selvmord, ikke uten grunn, men dog. Har selv ikke tenkt å fortsette mitt opphold den dagen jeg evt. ikke lenger er i stand til å ta vare på meg selv. Egoister er vi for pokker hele gjengen uansett. 3 Lenke til kommentar
Schwarzkopf Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Fordi det er en evig løsning på, for mange, et midlertidig problem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Men er det alltid en så jævlig egoistisk handling som alle skal ha det til at det uansett er? Om det man hele tiden er til bryderi for andre, da mener jeg ikke politisk uenig, men om man for eksempel er alvorlig sjuk (eks. kreft) med uhelbredelige smerter og man uansett har fått en "livsdom" fra leger på en ganske kort tid, så mener jeg at man kan avslutte selv. Man må jo alltid se ting i perspektiv. Om jeg er blitt forkjølet, så henter jeg jo ikke hagla og takker for alt det jordiske jeg har vært velsignet med og trekker av. Jeg bare håper jeg, om jeg blir rammet av demens, at jeg har et klart øyeblikk der jeg kan avslutte kaoset mitt, uten at jeg lever i 5 år uten å vite fram og bak, ut og inn, et liv der jeg jeg ikke skjønner fram og bak, ute og inne. Har selv opplevd en nær slektning som levde sine siste år på hjem. levde et liv der han ikke engang kunne spise, var konstant fraværende, hadde ikke begreper om tid og rom, hadde ikke lengre et språk, viste ingen tegn til liv annet enn at han satt i rullestol og pustet og blunket med øynene. Men han skulle leve og ble til og med forsøkt gjenopplivet i sjukebilen da han falt om. Er det virkelig alltid egoistisk å avslutte eget liv? Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Har selv opplevd en nær slektning som levde sine siste år på hjem. levde et liv der han ikke engang kunne spise, var konstant fraværende, hadde ikke begreper om tid og rom, hadde ikke lengre et språk, viste ingen tegn til liv annet enn at han satt i rullestol og pustet og blunket med øynene. Men han skulle leve og ble til og med forsøkt gjenopplivet i sjukebilen da han falt om. Er det virkelig alltid egoistisk å avslutte eget liv? Nei, overhodet ikke. På sykehus så er det vanligste at folk ikke lager pes, når legene bestemmer seg for å ikke gjenopplive eller behandle. De pårørende er utslitt, og vil at vedkommende skal dø, men de klarer ikke innrømme det og er redd for konsekvensene for selvbildet. Hvis du tar livet ditt, så vil du da spare omgivelsene for mye vondt. Det går fint an å tenke sånn, og det er ikke feil. Sånn tankegang "buhu, jeg er så trist og lei meg, og det er bedre at jeg dør," det er heller ikke direkte feil. De er en belastning på omgivelsene, men de er en større belastning i det de dør, i svært mange tilfeller. Jeg mener det var dust å la fagfolk få lov til å stenge den andre diskusjonen. Fagfolk kan gjette litt mer kvalifisert på hvorvidt folk vil kunne ta selvmord eller ei (men heller ikke det er de spess gode til), men de kan ikke løse det filosofiske problemet omkring hvorvidt det er galt å ta livet sitt. Jeg mener det gir akkurat like mye mening å ta livet sitt som å fortsette å leve, nemlig ingenting, og da er det litt rart å være så voldsomt anti-selvmord. Jeg hadde syns det var helt ok om typen som opprettet tråden fikk høre at han burde skyte seg eller henge seg. Jeg tror også det hadde vært en morsom tråd. Kanskje kunne vi fått sett et nytt videofilmet selvmord. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 At fagfolk ville stenge den diskusjonen er 100% forståelig. De kan gjøre mye mer ved å prate med personen direkte, eller i "enerom" enn ved å begynne å svare på diskusjon.no via en moderator. En person som poster ett ønske om å ta livet sitt i samliv og relasjoner er mest sannsynlig ikke interessert i det filosofiske problemet rundt situasjonen(det kan taes opp i Filosofidelen av forumet hvis du vil diskutere det). 0-2% av de som skriver her inne er fagfolk, og du kan ikke forutsette at de som skriver svar i Samliv og Relasjoner er interessert i trådstarters beste. Det er lite sannsynlig, bare se hvordan de fleste svarer. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 du kan ikke forutsette at de som skriver svar i Samliv og Relasjoner er interessert i trådstarters beste. Det er lite sannsynlig, bare se hvordan de fleste svarer. Må de være interessert i tråstarters beste? Heller ikke fagfolk kan si hva som er best av å dø og å leve. Hvorfor skal man da gi fagfolk anledning til å stenge en tråd? Kan ikke forumdeltakerene i stedet få anledning til å hetse, støtte, trøste og mobbe trådstarter så mye de bare vil? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) du kan ikke forutsette at de som skriver svar i Samliv og Relasjoner er interessert i trådstarters beste. Det er lite sannsynlig, bare se hvordan de fleste svarer. Må de være interessert i tråstarters beste? Heller ikke fagfolk kan si hva som er best av å dø og å leve. Hvorfor skal man da gi fagfolk anledning til å stenge en tråd? Kan ikke forumdeltakerene i stedet få anledning til å hetse, støtte, trøste og mobbe trådstarter så mye de bare vil? Ikke sålenge konsekvensen kan være at denne personen tar livet av seg. Da har det vel strengt talt ikke vært ett eget valg hvis det er hets og mobb fra forumet som har dyttet siste biten? EDIT: og hvorfor skulle ikke jeg forvente at folk er interessert i å hjelpe? De andre kategoriene rundtomkring på forumet baserer seg på å hjelpe andre som lurer på ting. Mens i samfunnsbiten hvor folk bare kan ta livet av seg i stedet for å ikke få start på pcn så skal det være fritt vilt? Endret 12. januar 2011 av Slettet+127836 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) 0-2% av de som skriver her inne er fagfolk, og du kan ikke forutsette at de som skriver svar i Samliv og Relasjoner er interessert i trådstarters beste. Det er lite sannsynlig, bare se hvordan de fleste svarer. Det som er interessant, er at du går ut ifra at trådstarter (eller personen som vurderer selvmord) sitt beste er å ikke ta selvmord. Jeg er enig i at dette er et greit utgangspunkt, særlig om denne personen søker hjelp. Men litt av diskusjonen, slik jeg har forstått den, tar for seg spørsmålet om hvorvidt selvmord kanskje faktisk er, den beste løsningen for personen som vurderer selvmord. Da snakker vi særlig om folk som lider av store smerter i forbindelse med uhelbredelig sykdom. edit:leif Endret 12. januar 2011 av Sitronsaft Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Fordi det er egoistisk, bare tenk på dem rundt deg! Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) -.- "Ikke ta selvmord! Tenk på meg! Hva skal JEG gjøre?" Ja, om man har barn/familie å forsørge, og tar selvmord av f.eks. "sosiale" grunner(f.eks. skillsmisse), er det ganske egoistisk. Men det er også egoistisk å nekte noen å ta selvmord, fordi man er bekymret for hva som vil skje med en selv, uten videre omtanke for hvorfor personen faktisk ønsker å ta selvmord. Endret 12. januar 2011 av Sitronsaft 1 Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Hvorfor er det galt med selvmord? Etter mitt syn skal det ekstremt mye til for å kunne forsvare et selvmord. I utgangspunktet er de alle fleste sterke motstandere av selvmord som en rasjonell løsning på livets motbakker. Lenke til kommentar
gudbjorn Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Fordi det er egoistisk, bare tenk på dem rundt deg! Dem rundt deg... Hva om det ikke er noen rundt deg som bryr seg om deg? 1 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg synes det ekstremt mye til for å fordømme et selvmord. Hvorfor innbiller folk seg at de har noen makt over andre menneskers rett til å ta sitt eget liv? Hva får dem til å tro at de bestemmer hvorvidt et annet menneske burde få lov å ta livet sitt, eller ikke? Det virker som det er utrolig få som faktisk tenker over personen som vurderer selvmord, og årsakene til dette, og kun fokuserer på "seg selv" og hvordan offerets død vil påvirke dem i ettertid. Da skal man være forsiktig med å snakke om egoisme. 1 Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Fordi det er egoistisk, bare tenk på dem rundt deg! Dem rundt deg... Hva om det ikke er noen rundt deg som bryr seg om deg? Det er som oftest noen, men ser forsatt ikke vits. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) For de med kroniske, uhelbredelige lidelser o.l. som ikke kan håndteres med medisin, burde assistert selvmord være en mulighet. For de som har folk som er avhengige av seg, så bør selvmord være en tanke de forkaster straks. Da snakker jeg ikke om arbeidsgiver eller andre som har muligheten til å erstatte deg, men nær familie, partner, osv. Om du absolutt skal ta selvmord fordi du ikke orker å være i din situasjon lenger, og ikke ser noen annen vei ut, så burde du i det minste sørge for at du ikke lemper masse arbeid eller verre ting over på andre. Dvs. å rydde i sakene dine, diverse eiendeler, formue/gjeld o.l. Har du kjæledyr så sørg for at de ikke dør en sakte død pga. ditt fravær. Har du ikke kjæledyr, og ensomhet er blant dine hovedproblemer, skaff deg et kjæledyr istedenfor å begå selvmord. Og for all del ikke gjør selvmord på en slik måte at du involverer andre i handlingen mot sin vilje. Endret 12. januar 2011 av KarlRoger 1 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Enig i at man bør rydde opp i sakene sine før man tar kvelden. Men det er jo gjerne på grunn av gjeld/formue etc. at man ser selvmord som eneste utvei. Generelt kan det være at selvmordsårsaken er at man ikke klarer å rydde opp i sakene sine. Hvis ikke tror jeg det å rydde opp i sakene før et selvmord kan gjøre at man kommer på bedre tanker, og rett og slett får en ny start. Sikkert slett ingen dum idé å gå i anskaffelse av kjæledyr heller Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) Herregud, selvsagt får man bestemme over sitt eget liv og når man eventuelt ønsker å ende det. Likevel må det sies at selvmord i de fleste tilfeller er den urasjonelle løsningen. Av de jeg kjenner som har begått selvmord var det ingen av dem som hadde en spesiell grunn til å begå selvmord. Ingen led av økonomiske problemer eller andre alvorlige forhold som reduserte livskvaliteten betydelig. Så må det nevnes at disse led av sykdommen manisk-depressiv. Folk med denne sykdommen har voldsomme humørsvingninger. Endret 12. januar 2011 av SLIguy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå