Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Defekt maskin esd skader ?

Anbefalte innlegg

Hei! Kjopte for ett halvt aar siden pc i Usa. I julen bestemte jeg meg for og ta den med til Norge ettersom jeg flyttet tilbake over dammen. Pcn fungerte knirkefritt intill transporten ble utfort.

Tokk ut prosessor, ram, og grafikkort fra kabinettet under transport, disse delene ble oppbevart i "esd sikre" poser som fulgte med orginal embalasjen. Hovedkort, psu og hdd ble staaende i kabinettet.

Som det ser ut naa, skrur maskinen seg paa, men det kommer ingen lyd eller bilde. Vifter spinner paa samtlige komponenter, og led lysne paa kabinettet lyser.

Specs :

Cpu : AMD 1090t be

Ram : Crosshair 1333 mhz ddr3 4gb *2

Grafikkort : Nvidia 470 gtx, overklokket fra fabrikk.

Hovedkort : Asus m4n75td

psu : Ultra 750w (Psu'n har mulighet til og endre fra 110 til 230v )

Haaper noen har mulige losninger eller kunskaper om hva problemet kan vaere. Hvis mere detaljert info om deler trengs kan det skaffes. Takk for all hjelp og respons!

Svingtut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDD kan ha blitt skadet i transport.

CPU kan ha blitt montert feil (sjekk bl. pinner og at CPU har kjøling).

Ledninger kan ha løsnet.

Absolut mulig at hdd er skadet, i forhold til montering og cpu kjoling er jeg 100% sikker paa at ting er som det skal vaere.

Noen ideer om hvor mye som skal til for og skade deler med elektrostatisk utladninger ? er det et reelt problem? (Ja, ok det kan skje men hvor sansynlig er det).

Lenke til kommentar

når det gjelder esd, så utsettes komponenter stadig for dette så lenge man ikke er i kontrollert miljø. egentlig er esd ganske så ødeleggende for elektronikken når det gjelder levetid. har selv gjort mye testing med esd, bade radiert og direkte overført. det er skjeldent direkte destruktivt, men man kan oppleve forkortet levetid. jeg ville ikke mistenkt esd aller først.

Lenke til kommentar

når det gjelder esd, så utsettes komponenter stadig for dette så lenge man ikke er i kontrollert miljø. egentlig er esd ganske så ødeleggende for elektronikken når det gjelder levetid. har selv gjort mye testing med esd, bade radiert og direkte overført. det er skjeldent direkte destruktivt, men man kan oppleve forkortet levetid. jeg ville ikke mistenkt esd aller først.

Ok, saa hvis vi antar at jeg utelukker esd.

Trenger jeg og ha instalert grafikkort drivere for pal ? er det ntsc/pal paa grafikkort?:S Hvis saa, hva i hule heite kan jeg gjore med det naA?

Lenke til kommentar

hmm.. uavhengig om HDD er skadet så skal bios loade!

Hvis bios ikke loader, dra ut ram brikkene å bruk kun 1stk for start test.

Sjekk at du har koblet i pci express strøm koblingene inn til skjermkortet du har 2x koblinger som må i ?

Ta av cpu å vifte, sjekk kontaktene.. Smør på ny kjøle pasta å monter..

Hvis pc fortsatt ikke starter bios, så har du enten def powersupply/hovedkort kanskje skjermkort.

Hvis du har alt koblet i, starter pc.. strømmen starter å du hører tikk tikk tikk så loading fra hardisk så virker pc, men skjermkort er defekt..

Lenke til kommentar

Hei tuten! Så meldinga nå. PC-en min hadde mange problemer, deriblant CPU, RAM og PSU. Hvis du skal utelukke alt, så gjør følgende:

Koble fra alt. ALT. Ta alt ut av kabinettet, slik at det er helt tomt. Koble fra ALT på HK. Sjekk brukermanualen og se at alle jumpere står i standardposisjon, og at ingen mangler. Sjekk også at FP_audio(AC97) har jumpere/kabel. Hvis den mangler kabel/jumpere, så kan det hende at maskina ikke booter. (Hvis du har multimeter, så kickstart PSU ved å kortslutte grønn og svart kabel, og test spenningen på ATX-kontakten og evt. 4-pins standbystrømmen til HK).

Monter HK først. Sjekk som sagt alle jumpere. Sjekk ALLE pins på PSU/socket to ganger, og se at det ikke er noe tull der. Koble til en RAM-brikke i slot 1. Koble PSU til HK. Vask av termisk pasta på CPU med rødsprit e.l. Sett i CPU UTEN kjøler. Sett i skjermkort og koble til evt. strøm. Bruk den mest "standard" porten på skjermkortet(helst VGA) og koble til skjerm. Sjekk at skjermen er stilt inn for å ta i mot signaler fra den kanalen.

Dobbeltsjekk alle jumpere og strømkabler. (ikke koble til kabinettvifter).

Boot PC. Se/hør hva som skjer. Starter GPU-viften? Blir CPU varm? Blir RAM varm? Piper PC-en? Blinker rare statuslys på HK? Hvis PC booter til BIOS, er problemet løst. Reboot og koble til alt annet. Hvis ikke, så må du teste en annen RAM brikke.

Gjør dette, og så poster du resultatene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...