Bleenda Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Hei, driver og skriver en oppgave om reklame før i tiden vs nå.. med en problemstilling lik : På hvilken måte har reklamene endret seg. Imo dette er en norsk oppgave bør jeg nesten ta med litt om språkbruk osv, noen som har noe lurt å komme med? Kjørt meg litt fast.. Typiske trekk med gamle som jeg har notert meg : ¨ Opplysning / Dokumetarpreg Basert på sketsj Brukte avanserte ord folkemunnet ikke kjente igjen Retoriske hjelpemiddler : gjentagelse! (slike er gull verdt, så om noen kommer på noe slikt hadde det vert flott!) Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Raklame har jo endret seg enormt de bare de siste årene. Da tenker jeg først og fremst platformmessig. Tidligere har jo reklame som regel begrenset seg til kingkasting (radio/tv) og trykksak (avis/magasin), men i senere tid utviklet seg på digitale medier som web og mobil. Dette har jo uten tvil påvirket oppsett av salgstekst. En erfaren "websurfer" leser faktisk ikke tekst, men scanner den. Dette tar mediebransjen til betrakting når det skrives salgstekster. Vi ser gjerne at tekstene blir kortere, har ofte argumentasjon bygget i antiklimaks osv. Et annet punkt er interaktivitet og gjerne spill i forhold til reklame. Eks: http://www.freia.no/2010/ I høst skrev jeg et relativt omfattende essay (faglig artikkel) om dette temaet, i forbindelse med utdanningen min på Høgskolen i Gjøvik. Den er ikke direkte vinklet mot reklame, men kan med letthet vinkles dit hen. Hvis du er interessert kan du laste ned essayet. Kanskje du blir inspirert =) Karakter: B EDIT: Jeg har også skrevet et essay om retorikk der jeg blant annet analyserer eksemplet gitt ovenfor - Freia kanmpanjen. Hvis dette er interessant kan du ta det per PM. Det er flere som har vært med på denne oppgaven, så jeg vil ikke legge den ut offentlig. Endret 10. januar 2011 av emilkje Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Reklamen speiler samfunnet og tiden så jeg tror du bør definere hva du tenker på som "nå" og hva du tenker på som "før i tiden". Hvor langt tilbake i tid går du? Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Tilbake til når den første reklamefilmene ble vist for norsk publikum! 1950 + - Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Da kan du jo for eksempel ta for deg hvordan mye av reklamen henvendte seg til husmødre. Se på forskjellen i kjønnsrollene mellom dengang og nå. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Da kan du jo for eksempel ta for deg hvordan mye av reklamen henvendte seg til husmødre. Se på forskjellen i kjønnsrollene mellom dengang og nå. Spesielt amerikansk reklame henviser seg til "husmødrene" fortsatt, men sikkert på en annen måte. Nå skjer det for det meste ved å drite ut mannen samtidig som kvinnen opphøyes som den smarte og den med kontroll. Og antar de gjør det fordi det med kontroll stemmer, at menn lar seg styre av kvinner når det gjelder ulike innkjøp. Men dette er fra en som har gått helt lei av reklame og har unngått det så mye som mulig de siste 5 årene. Endret 19. januar 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå