grill Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Jeg vurderer å kjøpe en PC fra Dell. PCen er ment solgt til bedrifter, men jeg er en privatperson som kjøper og skal bruke produktet selv. Hvordan påvirkes da mine rettigheter av følgende betingelse: "Dell salgs-, service- og leveringsbetingelser gjelder. Tilbudt standardservice erstatter fullt ut den reklamasjonsrett som følger av norsk kjøpslovgivning." ved en eventuell reklamasjon i framtiden (hvis pcen skulle klappe sammen). Man får som valg å kjøpe service fra Dell når man kjøper PCen, men jeg mener at jeg ikke trenger dette da mine rettigheter i forbrukerkjøpsloven er gode nok. Spørsmålet: Kan de innskrenke mine rettigheter på denne måten? Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Hmm. Mener å huske at man ikke kan gjøre gjeldende avtaler som minsker kjøperens rettigheter, kanskje det var forbrukerkjøpsloven § 35(2) hvis det ikke står tydeligere et annet sted.. Men da må du sikkert opplyse dem om at du er privatperson, for mellom bedrifter gjelder jo ikke forbrukerkjøpsloven hvis du skjønner hva jeg mener. Endret 10. januar 2011 av leonthine Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Typisk Dell ... De har en lang historie med dette - jeg trodde egentlig at Dell Norge etter hvert hadde innsett at det i lengden lønner seg å følge norsk lov men det ser ut til at de fortsatt prøver å tøye den. Etter Forbrukerkjøpsloven kan forbrukerens rettigheter ikke fjernes på denne måten. Men etter Kjøpsloven kan de det. Så vidt jeg husker kan Dell hevde at det er Kjøpsloven (og ikke Forbrukerkjøpsloven) som gjelder, selv om du er privatperson, dersom du har kjøpt på en måte som vanligvis er rettet mot bedrifter og Dell har hatt rimelig grunn til å anta at du handler som en bedrift. Om den argumentasjonen vil holde i ditt tilfelle kommer vel blant annet ann på akkurat hvordan du handler. (Og her er det markedsførings- og salgskanalen som teller, at selve PCen er beregnet på bedriftsmarkedet har ingen ting å si.) Jeg tror egentlig ikke Dell vil nå frem med den argumentasjonen med mindre de f.eks krever organisasjonsnummer for å handle. Men de vil sikkert prøve. Så er det dessverre slik at uavhengig av hva loven sier, så kan Dells support "velge" å være vanskelig mot deg den dagen du ringer dem. Det jeg har lest og hørt om andres opplevelser med Dell tilsier at du i praksis enten bør kjøpe den ekstra supporten, eller innfinne deg med at reklamasjon i beste fall krever mye krangling. (Etter min mening er dette den største svakheten med norsk forbrukerlovgivning: Det er altfor liten risiko forbundet med å forsøke å bløffe kunden. Hvis kunden lar seg avvise sparer selger utgiften ved reklamasjonen. Hvis kunden krangler risikerer selger ingenting utover den servicen han måtte gitt om han hadde svart "ja" med en gang.) Edit: Jeg ser forresten at Dell på http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/topics/footer/terms?c=no&cs=nodhs1&l=no&s=dhs&~lt=popup#privacy sier at: "Den tilbudte standardservice begrenser ikke forbrukeres rettigheter i forbrukerlovgivningen. " Endret 10. januar 2011 av nahojp 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå