Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Vel. Nå spørs det jo hva du har gjort/ikke har gjort som gjør at du får disse tankene.

Er uannsett en dårlig løsning på eventuelt problemet.

Eller hører du kanskje på Deppresive Black Metal som forsterker dine tanker om å henge deg?

Hva har du gjort da som gjør at du får slike tanker. Må jo være en grunn liksom.

Hvis du ikke vil si det så er det ikke noe særlig man kan hjelpe til med.

Ellers så får du snakke med en psykolog eller noe.

Å springe fra problemer ved å henge seg skaper bare sorg og bare trist.

Lenke til kommentar

På mange måter blir det jo enda mer egoistisk å ikke la noen ta sitt eget liv, fordi man selv blir såret av det osv. "Ikke ta selvmord, tenk på meg som blir igjen!" Men dette er ikke helt svart/hvitt, og selv om jeg mener at selvmord kan være en uselvisk handling, er den som oftest feig.

Selvmord er uansett ikke svaret. På én måte er det en velsignelse å være der hvor man har bestemt seg å ta sitt eget liv. Hvorfor? Jo fordi man ikke har NOE å tape, ikke en gang sitt eget liv. Da kan man jo gjøre hva som helst, og det vil være en opptur. Man står fritt til å gjøre akkurat hva man vil. Om det så er å reise en tur til Asia og bo der resten av livet, begynne på et eller annet spesielt studie man aldri har hørt om, eller bare løpe naken gjennom sentrum i nærmeste by. Å være på dette stadiet tilsvarer å bli drept i et vanlig dataspill. "You're dead. Try again."

Men jeg forstår jo at evnen til å se det positive tydeligvis er fraværende om man faktisk ønsker å ta sitt eget liv, så det er kanskje ikke så lett å tenke på denne måten.

Jeg vil tippe at om man faktisk henger seg, og ikke dør av at nakken knekker, vil man føle seg dummere og dummere og til slutt prøve å redde livet sitt - trolig til ingen nytte, om man har gjort en god jobb med løkken og god nok fallhøyde. Det er med andre ord en jævlig dårlig idé.

Min erfaring viser at det kan gjøre underverker å snakke om problemene sine, få tankene på papiret. Bare det å skrive dem ned for seg selv, kan hjelpe. Ellers, om man ikke har noen nær venn man tør å betro seg til, kan man alltids finne en her på forumet å snakke med, snakke med psykolog eller finne en supportgruppe. Man kan forandre livet sitt helt mtp livsstil, prøve hva som helst for å se om det vil ha noen effekt på livskvaliteten. Hva som helst, selvmord er IKKE løsningen.

Trådstarter, hvorfor frister selvmord? Hva er årsaken?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter råd fra SSFF (seksjon for selvmordsforskning og forebygging) stenger jeg denne tråden.

Oppfordrer samtidig trådstarter til å søke hjelp. Du kan få hjelp hos din fastlege, helsesøster, BUP, DPS eller legevakt.

Kirkens SOS kan også hjelpe deg om du trenger noen å snakke med.

Kontaktinformasjon i nødstilfeller

Krisetelefonen til Kirkens SOS i Norge: 815 33 300 (Teksttelefonen for døve tlf. 55 32 56 97.)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...