Nicolas9 Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Heisann! Er det noen som vet om noen enkel og god Tips-en-venn-funksjon? Altså at man kan fylle inn en mottakers e-post-adresse, og man sender en mail med tips til vedkommende... Fint om man ikke trenger å endre koden for hver av side man legger den inn på... Kjører self. IKKE Windows på serveren! Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Finn ut om serveren din støtter php. Hvis den gjør det er det såre enkelt. Lenke til kommentar
Nicolas9 Skrevet 5. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2003 Den støtter PHP ja Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Javel! :smile: Da kan du gjøre det slik: I tips.html skriver du: <form name="mail" action="sendmail.php" method="post"> Ditt navn: <br> <input type="text" name="navn"> <br> Din emailadresse:<br> <input type="text" name="email"> <br> Mottakers navn:<br> <input type="text" name="m_navn"> <br> Mottakers emailadresse:<br> <input type="text" name="m_email"> <br> <input type="submit" value="Send mail!" name="submit"> Så, i sendmail.php skriver du: <?php $beskjed = "Hei $m_navn! Du har blitt tipset om en artikkel på side.no. Adressen for denne artikkelen er: http://www.side.no/articles/001278.jhtml. "; $emne = "Du har blitt tipset om en artikkel på side.no!" if ($mail != "" && $navn != "" && $m_email = "" && $m_navn != "") { mail("$m_email", $emne, $beskjed, $email); echo "Din mail har blitt sendt!"; } else { echo "Vennligst fyll ut alle feltene!"; } ?> Det var jo et relativt enkelt script, var bare noe jeg satt sammen nå. Jeg kom ikke på noen måte jeg kunne gjøre det slik at du ikke trengte å endre fila for hver artikkel, men jeg er heller ikke en ekspert på php. Spør piranha :wink: EDIT: Endret noen småbugs Lenke til kommentar
Nicolas9 Skrevet 5. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2003 Takk skal du ha, det var snillt. Men det forutsetter jo at sidene/artiklene som skal tipses fra er i PHP da...? Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Takk skal du ha, det var snillt. Men det forutsetter jo at sidene/artiklene som skal tipses fra er i PHP da...? Nei. Så lenge sendmail.php er *.php fil, funker det. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Nå tror jeg at jeg har funnet en måte å forhindre att du må endre på scriptet for hver nye side. <?php $adresse = "$_SERVER['PHP_SELF']" $beskjed = "Hei $m_navn! Du har blitt tipset om en artikkel på side.no. Adressen for denne artikkelen er: $adresse "; $emne = "Du har blitt tipset om en artikkel på side.no!" if ($mail != "" && $navn != "" && $m_email = "" && $m_navn != "") { mail("$m_email", $emne, $beskjed, $email); echo "Din mail har blitt sendt!"; } else { echo "Vennligst fyll ut alle feltene!"; } ?> Det er mulig at den nå skriver sendmail.php, det har jeg ikke testet. Du får nesten teste det selv! :smile: Lenke til kommentar
magikern Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Hvis du hadde søkt på forumet ville du ha funnet denne posten hvor jeg skrev et tips-script for en annen en stund tilbake. trykk her men jeg kan jo alltids poste det her: legg alt i samme fila og includer den der du trenger den. <?php function errarr($array) { if(count($array)) { $str = "<ul>"; for($i = 0;$i < count($array);$i++) $str .= "<li>" . $array[$i] . "</li>"; $str .= "</ul>"; return $str; } return ""; } function valid_mail($mail) { if(eregi("^[a-z0-9._-]+@+[a-z0-9._-]+.+[a-z]{2,4}$", $mail)) return true; else return false; } if($_POST["submit"]) { $errarr = array(); // Check that all the spaces are filled if(!$_POST["from_name"] || !$_POST["from_mail"] || !$_POST["to_name"] || !$_POST["to_mail"]) array_push($errarr,"You must fill in all the empty spaces."); // Check that the mail is valid if($_POST["from_mail"] && !valid_mail($_POST["from_mail"])) array_push($errarr,"Your mailaddress is in a wrong format."); // Check that the mail is valid if($_POST["to_mail"] && !valid_mail($_POST["to_mail"])) array_push($errarr,"The receiver's mailaddress is in a wrong format."); if(!count($errarr)) { $sendto= $_POST['to_mail']; $subject = "Your friend would like to tell you about".$_SERVER['HTTP_HOST']; $headers = "From: " . $_POST["from_name"] . "<" . $_POST["from_mail"] . ">n"; if(!@mail($sendto,$subject,$headers)) array_push($errarr,"Something went wrong. The mail has not been sent."); else array_push($errarr,"The mail is sent. Keep 'em coming!! :)"); } } ?> <?php print(errarr($errarr)); ?> <p></p> <form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post"> <blockquote> <h4>Your Name:</h4><p><input type="text" name="from_name" /></p> <h4>Your Mail:</h4><p><input type="text" name="from_mail" /></p> <h4>Friends Name:</h4><p><input type="text" name="to_name" /></p> <h4>Friends Mail:</h4><p><input type="text" name="to_mail" /></p> <p><input type="submit" name="submit" value="Send mail" /></p> </blockquote> </form> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå