Gå til innhold

Hva er egentlig honorar? Skal ta betalt for oppdrag

viking-chan

Anbefalte innlegg

Har sitti med nesa langt ned i google i en god stund uten å bli noe klokere, så nå håper jeg noen av diskusjon.nos kloke hoder kan hjelpe meg.

Prøver å etablere meg innen en retning innen grafisk design. Er fortsatt under utdanning, og vet ikke om det blir flere jobber av denne typen på meg i år.

Innen denne retningen finnes det både vanlige ansettelseskontrakter (da lengre oppdrag gjerne) og noen opererer med eget firma. Jeg har ikke vært særlig lysten på å starte et eget firma, siden jeg er ekstremt lite glad i papirarbeid, men har tenkt på det som et nødvendig onde.

Jeg har nå gjort et lite oppdrag til en verdi av 3500,- Det var det første oppdraget mitt, og jeg vet som nevnt ikke om det blir fler i år. Jeg spurte arbeidsgiver om jeg kunne få en vanlig ansettelseskontrakt med timelønn, men det ville de ikke. Jeg har derfor tenkt at jeg nå må opprette eget firma for å kunne ta betalt for oppdraget. Men så nevner en bekjent at jeg kan ta det som honorar, og da som vanlig lønnstager. Stemmer dette?

Hva er egentlig honorar, og hva har det å si for meg og arbeidsgiver sin del? Og hvordan gjør jeg det - sender dem en faktura hvor jeg presiserer at det er "honorar"? Hvordan funker det i forhold til selvangivelsen? Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan motta honorar for utført arbeide

1) enten i form av lønnshonorar, da betraktes honoraret som lønn og arbeidsgiver er pliktig tl å trekke skatt av beløpet om det er over kr 2000. Men dette gir deg samtidig rett til feriepenger (10,8%).

2) eller i form av vanlig honorar, der du leverer ei regning (faktura) til oppdragsgiver og får betalt pålydende (altså ikke noe skattetrekk). Du må sjøl sørge for å betale skatt av beløpet, men om det kun er snakk om kr 3500 så kan du bare overse dette og betrakte det som "inntekt av hobbyarbeide", som er skattefritt, men har en beløpsgrense oppat. Dette beløpet er desverre ikke fast, men vurderes etter skjønn av det enkelte likningskontor.

Lenke til kommentar

Ja, det er forskjellige krav til fakuraer, men det er ikke så nøye så lenge du bare har noen få av dem.

Det som likevel må være med er navn og adresse på avsender (deg) og like dan på mottaker. Og dato. Om du ikke har med forfallsdato, gjelder 30 dagers betalingsfrist. Og teksten skal være slik at mottaker vet nøyaktig hva han betaler for.

Lenke til kommentar

Så lenge det er hobbyarbeid skal du ikke betale skatt av det sålenge du ikke "tjener" på det.

Gjør dette selv ettersom jeg er hobbyfotograf og selger litt bilder i ny og ne.

Skriver en faktura selv, mal til dette finner du på internett.

Sender den til oppdragsgiver og får betalt. I værste fall må jeg legge ved kopi av faktura og kopi av div kvitteringer på utstyr jeg bruker for å bevise at det er et "tapsprosjekt" når ligningen kommer.

Mener forresten at det er 20,000 kr pr år som er grensen før du må betale moms av inntekter.

Lenke til kommentar

Må ikke forveksle skatt og moms (merverdiavgift).

Om du omsetter for kr 50.000 eller mer på et år, er du mva-pliktig, må registrere firma og melde seg inn i mva-mantallet.

Skattepliktig blir du når omsetningen i hobby-sammenheng kommer opp på et beløp som skattemyndighetene oppfatter som næringsvirksomhet. At dette beløpet kan ligge rundt kr 20.000 vil jeg tro er sannsynlig, men vurderes altså etter skjønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...