Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

hjelp med å formulere leiekontrakt

Tobh

Anbefalte innlegg

hei. jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne.

jeg skal leie ut i MINST 6 mnd, og etter det skal det være 3 mnd oppsigelse. man kan kunne si opp så man kan flytte ut når den 6 mdn. er over.

hvordan formulere det?

takk, mvh Tobias

edit: utleier skal også kunne si opp etter 6 mnd. dette er ok for leietager

Endret av Tobhos
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Bindingstid på utleie av boliger er ikke hjemlet i husleieloven. Jeg antar at dette er noe av grunnen til at trådstarter ikke fikk noe svar i løpet av de første 13 dagene.

Utleier kan inngå en tidsbestemt leieavtale dersom betingelsene i husleielovens §9-3 er oppfylt, og da kan man i følge §9-2 avtale at avtalen ikke kan sies opp i leieperioden. Det settes krav til minimumslengde på slike leieforhold. Kun seks måneder er neppe mulig dersom trådstarter skal leie ut i minst seks måneder.

Lenke til kommentar

Smutthullet er vel kanskje dersom det finnes gode grunner til at en tidsbestemt avtale skal settes kortere leietid.

Hva som er grunn god nok vet jeg ikke, men la oss si at utleier kanskje skal flytte inn i leiligheten om 6mnd. Ser for meg da at man kan lage en tidsbestemt avtale på 6mnd. Dersom denne ikke sies opp vil den gå over til å være tidsubestemt med 3mnd oppsigelsestid når de 6mnd+3mnd er gått.

Evt kan man lage en ny kontrakt etter 6mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...