bikobiko123 Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 På skolen hvor jeg går, så er det slik at hvis en person blir sett med snus når de handler, så får de ikke kjøpe mat den dagen. Det nytter ikke om de går å kaster snusen, de får ikke handlet den dagen. De må vente til neste dag. Det jeg lurer på, er om det er lovlig å nekte en person å kjøpe mat? PS! Dette er kanskje ikke rette forum, men vet ikke hvor jeg skal poste. Lenke til kommentar
bikobiko123 Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 Ja. er det noen lover man kan referere til? Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Ungdomsskole eller videregående? Om ungdomsskole, så synes jeg det er helt greit. På videregående skjønner jeg ikke hvorfor de har snusforbud Hvorvidt det er lovlig eller ei vet jeg ikke. Lenke til kommentar
bikobiko123 Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 Ungdomsskole eller videregående? Om ungdomsskole, så synes jeg det er helt greit. På videregående skjønner jeg ikke hvorfor de har snusforbud Hvorvidt det er lovlig eller ei vet jeg ikke. Videregående Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 På skolen hvor jeg går, så er det slik at hvis en person blir sett med snus når de handler, så får de ikke kjøpe mat den dagen. Det nytter ikke om de går å kaster snusen, de får ikke handlet den dagen. De må vente til neste dag. Det jeg lurer på, er om det er lovlig å nekte en person å kjøpe mat? PS! Dette er kanskje ikke rette forum, men vet ikke hvor jeg skal poste. Hvor er det snakk om å handle, og nøyaktig hva er det man da hindres fra å gjøre? Altså, er dette i en kantine på skolen, og man utestenges fra kantinen, eller nekter skolen deg å forlate skoleområdet og handle på nærbutikken, eller nekter nærbutikken deg adgang for resten av dagen? Jeg synes det høres urimelig ut, og så vidt jeg vet skal det ganske mye til før man kan nekte enkeltpersoner adgang til en butikk e.l. som i utgangspunktet er åpen for alle. Jeg husker dog ikke akkurat hvilke lover det blir regulert av. Jeg synes også det virker som en tvilsom regel hvis dette er fra skolens side, siden det å ikke få seg lunch åpenbart går ut over konsentrasjonen og læringsutbyttet resten av dagen. Det er klønete av skolen å lage en regel i skolereglementet som går ut over elevenes læring på den måten. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Et utsalgssted for mat har ikke salgsplikt, og kan velge selv hvem man vil selge til, eller nekte salg til. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Jeg synes det høres urimelig ut, og så vidt jeg vet skal det ganske mye til før man kan nekte enkeltpersoner adgang til en butikk e.l. som i utgangspunktet er åpen for alle. Jeg husker dog ikke akkurat hvilke lover det blir regulert av. Ein butikk kan nekte kven som helst adgang så sant det ikkje er av diskriminerande grunnar. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Hvilken skole går du på. Det er et lignende forbud på en skole like ved meg. Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Man har selvfølgelig ingen rettigheter til å kjøpe noe som helst. Hadde vært helt teit å tvinge noen til å selge noe. Lenke til kommentar
bikobiko123 Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 De nekter ikke folk å handle andre plasser, men det er snakk om kantinen på skolen. Hvis man er sulten, så rekker man jo ikke å stikke på en butikk for å kjøpe noe mat, fordi man har jo bare 10 min pause. Med unntak av lunchpausen på 30 min. Men det er jo ofte man er sulten i de småpausene. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Ta det opp med elevrådet eller kontaktperson for elevane. Tvilar litt på om det finnes lovverk som pålegg dei å selge mat til deg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Et utsalgssted for mat har ikke salgsplikt, og kan velge selv hvem man vil selge til, eller nekte salg til. Den som tilbyr tjenester til allmennheten er allikevel nødt til å ha en saklig grunn for å utelukke en person fra den samme allmennheten. Lenke til kommentar
bikobiko123 Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Ta det opp med elevrådet eller kontaktperson for elevane. Tvilar litt på om det finnes lovverk som pålegg dei å selge mat til deg. Jeg snuser ikke , men en i klassen ble nektet å handle. synes dette var litt dumt, så ville undersøke litt. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Et utsalgssted for mat har ikke salgsplikt, og kan velge selv hvem man vil selge til, eller nekte salg til. Den som tilbyr tjenester til allmennheten er allikevel nødt til å ha en saklig grunn for å utelukke en person fra den samme allmennheten. Helt rigtig, man kan ikke nekte noen for en urimelig grunn, (hudfarge, religion, nasjonalitet, kjønn, alder ikke relatert til spesifikke produkt), derimot så hvis man har en regel for å verne unge, tror jeg ikke det kan kritiseres på noe juridisk grunnlag, Jeg kan ikke finne noe hvertfall. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 På skolen hvor jeg går, så er det slik at hvis en person blir sett med snus når de handler, så får de ikke kjøpe mat den dagen. Det nytter ikke om de går å kaster snusen, de får ikke handlet den dagen. De må vente til neste dag. Det jeg lurer på, er om det er lovlig å nekte en person å kjøpe mat? PS! Dette er kanskje ikke rette forum, men vet ikke hvor jeg skal poste. Jeg ville tatt en telefon til EO (elevorganisasjonen), de hadde kunne gitt deg konkret informasjon om dette, og kanskje snakket med skolen. Er det en kantine for eksempel og en person ikke har med seg mat er det urimelig å nekte noen å få seg mat, (derimot helt lovlig), at skolen holde på med denne slags facist-regime er litt dumt. Snusing er kanskje ikke bra men en hel verden bedre enn røyking. Jeg tror at hadde en slik regel blitt vurdert på deparement-plan hadde den ikke blitt tillatt. Men problemet med reglementer er at de er ikke som lover, de trenger ikke å være rimelige, eller humane. Lenke til kommentar
Kristiansant Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Enkleste løsningen ville jo være at de som snuser tar med seg egen mat på skolen. Men for all del, kjemp mot makta eller få noen andre til å handle i kantina for seg. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Et utsalgssted for mat har ikke salgsplikt, og kan velge selv hvem man vil selge til, eller nekte salg til. Den som tilbyr tjenester til allmennheten er allikevel nødt til å ha en saklig grunn for å utelukke en person fra den samme allmennheten. Helt rigtig, man kan ikke nekte noen for en urimelig grunn, (hudfarge, religion, nasjonalitet, kjønn, alder ikke relatert til spesifikke produkt), derimot så hvis man har en regel for å verne unge, tror jeg ikke det kan kritiseres på noe juridisk grunnlag, Jeg kan ikke finne noe hvertfall. Nja. Problemet mitt her er at det å nekte adgang til kantinen resten av dagen fremstår som en straff, ikke som et rimelig tiltak i seg selv. Og som straff betraktet har det liten sammenheng med det gale man (eventuelt) har gjort. Skal man straffe elever for noe bør man heller gi dem anmerkning enn å gjøre det vanskelig for dem å få tak i lunsj. Jeg tipper forøvrig at bakgrunnen for regelen er at kantinen har dårlig erfaring med at snusere spytter ut snusen andre steder enn i søpla, heller enn at det er et generelt tiltak mot snusing. Men uansett syns jeg det å nekte adgang til kantinen resten av dagen blir litt for tilfeldig. På den ene siden er det urimelig strengt, siden de fleste snusere klarer å kvitte seg med snusen uten å grise. På den annen side er tiltaket for snilt til å være effektivt overfor de elevene som faktisk griser, siden de neppe slutter å snuse (eller lærer seg hvor søpla er) til dagen etter - for dem burde karantenen vært lengre. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Et utsalgssted for mat har ikke salgsplikt, og kan velge selv hvem man vil selge til, eller nekte salg til. Den som tilbyr tjenester til allmennheten er allikevel nødt til å ha en saklig grunn for å utelukke en person fra den samme allmennheten. Helt rigtig, man kan ikke nekte noen for en urimelig grunn, (hudfarge, religion, nasjonalitet, kjønn, alder ikke relatert til spesifikke produkt), derimot så hvis man har en regel for å verne unge, tror jeg ikke det kan kritiseres på noe juridisk grunnlag, Jeg kan ikke finne noe hvertfall. Nja. Problemet mitt her er at det å nekte adgang til kantinen resten av dagen fremstår som en straff, ikke som et rimelig tiltak i seg selv. Og som straff betraktet har det liten sammenheng med det gale man (eventuelt) har gjort. Skal man straffe elever for noe bør man heller gi dem anmerkning enn å gjøre det vanskelig for dem å få tak i lunsj. Jeg tipper forøvrig at bakgrunnen for regelen er at kantinen har dårlig erfaring med at snusere spytter ut snusen andre steder enn i søpla, heller enn at det er et generelt tiltak mot snusing. Men uansett syns jeg det å nekte adgang til kantinen resten av dagen blir litt for tilfeldig. På den ene siden er det urimelig strengt, siden de fleste snusere klarer å kvitte seg med snusen uten å grise. På den annen side er tiltaket for snilt til å være effektivt overfor de elevene som faktisk griser, siden de neppe slutter å snuse (eller lærer seg hvor søpla er) til dagen etter - for dem burde karantenen vært lengre. En rimelig straff ville vært utvisning eller noe hvis det er et generelt tiltak mot snusing, men å nekte noen mat i kantinen blir for dumt, selv om folk griser, det er jo like ille, om ikke værre, med tyggiser/tyggegummi, for de er et HELVETE å få av stoler og bord når de har stivnet. Da er det like fonuftig å hive ut alle med tyggis ifra kantinen også.. Men som sagt kontakte EO er en god idé, de kunne snakket med skoleledelsen på en "voksen" måte, og kanskje gjort noe med det. fikk du med deg det trådstarter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå