Gå til innhold

65 grader varmt skjermkort

Gamer93

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte meg nettopp et nytt skjermkort fra komplett: Radeon HD, 6950 - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619256

Kjente på skjermkortet nå istad at det var veldig varmt så bestemte meg for å kjøre en sjekk på hvor varmt det egentlig var. Jeg fant ut at det er 65-68 grader gjennom Cpuid hardware monitor.

Er det FOR varmt? Hva kan være galt?

Endret av Gamer93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar :)

Med det samme så kan jeg stille et spørsmål om pc'n min blir en flaskehals, ettersom skjermkortet er den beste komponenten.

Her er pc'n min som den ser ut nå:

ANTEC MIDITOWER ATX NINE HUNDRED U/PSU

Altis A-550DX PC strømsforsyning/PSU 550W

Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX, Firewire, GbLAN, 2xPCI INTEL

Core2Duo E8200 2830MHz LGA775 6MB FSB1333 ATX DT TRAY

Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5

DVI Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200rpm

2048MB 2/2GB DDR2 PC6400 800MHz 240-pin(4gb)

Innspill?

Lenke til kommentar

Burde kjøpt deg EVGA kort om du er så redd for overoppheting. De har 10års garanti. Mitt overopphetet, og var 4år gammel, fikk nytt kort...faktisk fikk jeg nyere kort siden mitt kort ikke var i produksjon lenger.

Og de gav meg ikke et som var nesten lik, neida, jeg fikk den modellen som var i samme "klasse/nivå" som mitt var mot markedet da jeg kjøpte den.

Er fast EVGA kunde jeg nå etter det.

Lenke til kommentar

Forslag til hva jeg kan gjøre for å øke ytelse merkbart uten å kjøpe nye komponenter? F.eks overklokke?

Overklokkin og er så og si det eneste om du snakker om merkbart mer ytelse i spill uten bytte av hardware.

Utenom det så er det bare sånne småplukke "tulleting" som å trimme ned antall prosesser som går i bakgrunnen på maskinen osv. men realiteten er at de er så lite å hente på sånt i forhold til den totalt kapasiteten til maksinvaren at det er ikke merkbart. Jeg vil påstå det er skjeldent eller aldri verdt det lengre. Det var noe som hadde noe for seg tilbake når prosessorene lå på 200Mhz...

-Stigma

Lenke til kommentar

Kan jeg klokke en Core2Duo E8200 uten ekstra kjøling tror du?

Ja, betydelig. C2D prosessorer er meget overklokkingsvillige, og spesiellt om du har et intel hovedkort så er det en piece of cake å overklokke. Litt mer trøbblete på Nvidia baserte brikkesett, men de sliter mest med quadcores. Dualcore som du har er heler ikke så vanskelig å opnå gode resultater med selv på Nvidia chipsettene.

i og med at du har et relativt oppegående skjermkort nå så e rdet ikke så dum idè å overklokke CPU litt, da det vil fjerne litt av flaskehalsen i systemet og gi en god del mer ytelse i spill ved at CPU klarer å holde tritt med GPUen i spill som krever mye CPU ytelse.

-Stigma

Lenke til kommentar

Flott :)

Er det vanskelig å overklokke? Har ikke peiling på hvordan eller hvor du gjør det annet at det er i bios.

I stedet for at jeg skriver deg en lang guide så er det mye bedre om du bare googler etter en guide. Det finnes utallige veldig gode guider med bilder og gode forklaringer osv.

google sokkelformatet + overklokking, eller type CPU. eks:

c2d overclocking guide

HW.no har også sine egne guider i tilfelle du er helt null på engelsk, men jeg anntar de fleste leser engelsk godt nok i disse dager :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...