Gå til innhold

Iphone tåler ikke kulde

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal en telefon sprekke av kulde alene er noe jeg har spurt om i tråden, uten å ha fått noe svar.

Det gir rom for spekulajson, men du velger heller å fokusere på meg og tillegge meg meninger som at jeg holder med Apple i denne saken.

Nei, hvorfor skal den det? Vi må holde oss til de fakta/de opplysningene vi har. De nevner ingenting om evt. skader fra før på mobilen. Hvorvidt det åpner for spekulasjon er ikke videre relevant. Opplysningene som har blitt gitt, er at mobilen ble ødelagt etter å først vært i bruk i minusgrader, også vært i et område hvor temperaturen har steget 32 grader på 45 minutter. Deretter sprakk den.

Basert på disse opplysningene så nekter Apple å se på mobilen fordi den har blitt brukt i minusgrader. Det er dette som er kjernen til problemet. Det kan faktisk ha vært en feil på mobilen som har ført til at den han sprukket. Det kan ha vært en brukerfeil. Dette vet ikke Apple, fordi de nekter å se på den. Om firmaer skal ha lov til å nekte å ta i mot sine egne produkter, fordi man kan spekulere i at brukeren, kanskje, teoretisk kan ha skadet produktet fra før, så er vi som brukere relativt fortapte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der er vi inne på et viktig poeng. Apple burde absolutt se på den i forbindelse med reklamsjon, kanskje til og med garanti.

Der har vel ingen nektet så vidt jeg kan erindre.

Var den vannskadet, var batteriet deformert eller var det fallskader?

Lå telefonen i setet da den var koplet til musikkanlegget?

Hvorfor fremgår ikke dette av artikkelen?

Slik det fremstilles av artikkelen er det det store firmaet som er arrogant og nekter å se på telefonen til den uskyldige kunden.

Har kunden sitt på det tørre, kan hun gå videre med saken.

Har hun det ikke, er det sikkert de som kan skifte bakdekselet for henne.

Ps. Glasset i iPhone 4 er ikke vanlig herdet glass, men en form for Gorillaglass, et kjemisk herdet glass som ser ut til å være rimelig fleskibelt.

Lenke til kommentar

Der er vi inne på et viktig poeng. Apple burde absolutt se på den i forbindelse med reklamsjon, kanskje til og med garanti.

Der har vel ingen nektet så vidt jeg kan erindre.

Var den vannskadet, var batteriet deformert eller var det fallskader?

Lå telefonen i setet da den var koplet til musikkanlegget?

Hvorfor fremgår ikke dette av artikkelen?

Slik det fremstilles av artikkelen er det det store firmaet som er arrogant og nekter å se på telefonen til den uskyldige kunden.

Har kunden sitt på det tørre, kan hun gå videre med saken.

Har hun det ikke, er det sikkert de som kan skifte bakdekselet for henne.

Ps. Glasset i iPhone 4 er ikke vanlig herdet glass, men en form for Gorillaglass, et kjemisk herdet glass som ser ut til å være rimelig fleskibelt.

De som har skrevet artikkelen vet neppe dette, mener du de skulle leid inn et verksted til å se på telefonen?.

Og er det noen grunn til å anta at firmaet ikke har nektet å se på telefonen til kunden?

AtW

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som noen engang har spurt kunden om dette i det hele tatt.

Eller har de det og valgt å utelate det? Mulighetene er mange.

Forbrukerrådet er vel første stopp hvis man mener selger ikke overholder reklamasjonsretten vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som noen engang har spurt kunden om dette i det hele tatt.

Eller har de det og valgt å utelate det? Mulighetene er mange.

Forbrukerrådet er vel første stopp hvis man mener selger ikke overholder reklamasjonsretten vil jeg tro.

Muligheten er vel mest sannsynlig at de har spurt brukeren hva som har skjedd, og kanskje om det har vært noe annet galt med mobiltelefonen før. Det er ihvertfall en mer sannsynlig mulighet enn at avisen skal ha en eller annen slags konspirasjon gående for å sverte apple.

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke bra å støtte firmaer som holder på slik som apple gjør per dags dato.

I danmark har de kommet med et krav om at apple rett å slett må trekke garantien sin (leste en artikkel om det).

Årsaken var at garantien til apple er dårligere enn forbrukerkjøpsloven og i Danmark har man ikke lov å gi en "garanti" med dårligere vilkår enn det man har via forbrukerkjøpsloven fra før.

Når det er sagt, så må folk aldri glemme hvilke rettigheter de har.

Mange firmaer prøver å lure seg unna reklamasjonsretten, ved å henvise til utgått garanti, garantivilkår, m.m. Om noe går i stykker ved "normal bruk", er det faktisk firmaet som må bevise at det er forbrukeren som er skyld i skaden.

Forbrukeren skal heller ei dekke frakt, o.a., ved garanti/reklamasjonssaker.

Man må ikke gi opp, man må stå på sitt og komme med krav. Jeg har personlig hevet kjøp på flere produkter som har gått i stykker etter en tids bruk, noen ganger har jeg kjøpt meg opp på større modeller, noen ganger har jeg fått større modeller gratis. En gang krevde jeg til slutt forsinkelsesrenter fra kjøpsdato, tilbakebetalt frakt for tur/retur++.

Man må ikke tenke at man skal være "snill" med firma.. Har du en 4 år gammel laptop og den ikke virker lengre, kan du reklamere! Den skal vare i 5 år, selv om du kanskje tenkte å kjøpe deg en ny etter 3 år.

Er du heldig, får du en ny pc når du reklamerer.

Jeg mener at det er sånn det skal være, så produsentene ikke bare spyr ut dårlige produkter til forbrukere. Om produktet ryker, har det vært for dårlig kvalitetskontroll eller de har spart penger på steder de ikke burde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette "kuldeproblemet" ser ut til å spre seg:

Finnish consumer champs want cold iphone refunds

Finland’s Consumer Agency is also preparing questions for Apple about how it trains its staff, and how badly the iPhone breaks down when it gets cold. — Not to neglect that most iPhones work fine at low temperatures — but consumer champs need to protect the taxpayers…

Who is Finland’s biggest taxpayer? That’ll be Nokia.

:!: :!:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Rart hvordan dette snudde da HTC selv opplevde lignende antenneproblemer:

http://www.electronista.com/articles/10/12/02/htc.says.hd7.death.grip.inevitable/

Selvfølgelig kan man dempe antennesignalet til alle mobiltelefoner ved å skjerme det, enten med en hånd, eller med noe annet. Problemet med iPhone4 var at du kortsluttet/koblet to antenner sammen simpelthen ved å ta på ulike deler av elefonrammen samtidig. Det er en ganske vesentlig forskjell, når dt skaper problemet for kundene, er det veldig åpenbart at det var et designfeilskjær. En ting er at hånden demper signalene fra antennen, en helt annen ting er at hånden din "kortslutter" antennen til telefonen bare ved å ta på den. det burde virkelig ikke være så vanskelig å se den forskjellen.

Forøvrig ikke noe nytt at Apple driter i både kunden og norsk lov - det har både Apple sentralt og eple-butikkene gjort siden de kom til Norge. Derfor anbefaler jeg i hvert fall alle som vil ha Apple-produkter til å kjøpe dem hos Elkjøp. Det sies mye stygt om kunnskapsløse selgere hos enkelte butikker innimellom, men svindel og lovbrudd satt i system er det i hvert fall ikke.

Lenke til kommentar

Hvor mange dB minsker signalet med når man kortslutter de to antennene med hud da?

Selv får jeg varierende resultater, alt fra en økning på et par-tre dB til en reduksjon av signalet på ca. 6dB, selv hvis jeg bruker metall til å kortslutte de med er signalet likt.

Dette ble blåst opp av media, godt hjulpet av en signalindikator som viste et uriktig antall streker. Android bruker så vidt jeg vet en signalindikator som er ganske lik den iPhone hadde, kanskje signaltapet folk opplever med HTC også er blåst ut av proposjoner?

Lenke til kommentar

Aner ikke, bryr meg ikke. :p Synes bare det er tåpelig når folk argumenterer for at det IKKE er en dårlig produktdesignidé å plassere antenner slik at man kan komme til å kortslute dem ved å ta på utsiden av telefonen, fordi man kan minske signalene ved å plassere fysiske hindringer foran antennen på andre telefoner. (D'uh.)

Nr det er sagt kan det godt hende antenneproblemene er overdrevet, men det kan godt ha vært et reelt større problem i USA, de har større områder med dårlig dekning enn vi har her.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...