Synt4xx Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Hei, Skal skrive en oppgave om hvordan vikingene vikingene har påvirket Skotland i form av språk, samfunn arkitektur osv. Er det noe som vet noe om dette? Trenger litt hjelp med å komme igang. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Noe som du umiddelbart legger merke til er i det minste at skottene (to t-er i Skottland, du! ;o) har den norske r-en i sin uttale, og de er de eneste engelsktalende som bruker norsk rulle-r og ikke den klæse engelske varianten. Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Tusen takk for raskt svar! Absolutt et greit poeng, skal se å få med det. Har du noen andre tanker? Beklager skrivefeilen forresten. Endret 10. januar 2011 av Synt4xx Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Skrivefeilen er nok for at du tenker engelsk. Jeg vet ikke så mye om Skottlands relasjoner til Norge og vikingene egentlig. Men under NATO-øvelsen Teamwork 80 for vel 30 år siden ble jeg sittende å prate med en av offiserene i Royal Marines, og da kom vi inn på dette med språkling påvirkning fra Norge. Men Skottland er veldig likt Norge geografisk. En londoner jeg hadde på besøk en gang sa "it's just like Scotland" da jeg hentet ham på flyplassen. Det var hans første inntrykk av Norge. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Nå har ikke jeg vert i Skottland ennå (har veldig lyst å reise snart), jeg har funnet mange likheter i språket, i allefall ved å se fjernsynsprogrammer og film, og stand-up med blant andre Billy Connolly. Virker som det begynner å bli mer "utvannet" med det engelske språket, er vel mest de eldre som holder på dialekten, som her i Norge. F.eks i stedenfor ordet "house" så sier mange det mye kortere og kutter ut o-en, så det bare blir "huss" som når nordmenn sier hus Det var det første jeg kom på i farten. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) TV-programmer benytter tilpasset skotsk for at øvtige UK skal forstå det. Du vil finne mange "norske" ord i Skotland (gate, kirke(e) etc. Husk også at hele England er invadert av vikinger via Normandie. Se http://no.wikipedia.org/wiki/Viking EDIT: Se også denne for nordiske ord i engelsk: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_English_words_of_Old_Norse_origin Endret 10. januar 2011 av PerB Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Og det er det norske ordet "tun" som er blitt til "town". Den amerikanske byen Huston er derfor kanskje fra norske "hus-tun"? Jfr det lille stedet Hoston i Sør-Trøndelag. Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Takker, Tror jeg har fått med meg en del av det som har med språk å gjøre nå. Hva med arkitektur da, finnes det noen likheter? Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 tips, jeg hørte på sånn er livet på nrk radio, http://www.nrk.no/programmer/sider/saann_er_livet/ og i dag hadde de en repotasje som omhandler akkurat dette, du kan høre på den på linken jeg ga deg. Den gir deg sikkart masse info 1 Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Knall!! tusen takk! Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Arkitektur ... hm? Vikingene bodde i sk "langhus" som ikke finnes liknende typer av verken i Skottland eller Norge i dag. Det nærmeste du kommer er vel "Trønder-låna", og bygninger som likner på den kan jeg ikke huske å ha sett i Skottland. Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 31. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2011 Takker for mange gode svar i denne tråden! har fått med alle punktene deres nå. Noen som har noen flere punkter å komme med? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå