Lurifaxx1 Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Hei! Jeg og min kjære planlegger en tur nordover til sommeren. Lurer på om noen vet hva det koster ca i bensin å kjøre til Nordkapp? Lenke til kommentar
bizarro_per Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Hei! Jeg og min kjære planlegger en tur nordover til sommeren. Lurer på om noen vet hva det koster ca i bensin å kjøre til Nordkapp? Hvis du starter i Sofia (Bulgaria) er det ca 4516 km til Nordkapp (ref google maps). Å så varierer sikkert bensinprisen på veien. Men jeg velger å sette den til i gjennomsnitt kr12.50. Da blir det omtrent kr 5645.- Eller startet du en annen plass? 1 Lenke til kommentar
Coa Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Det avhenger litt av bilen du kjører og hvor du starter. Lenke til kommentar
Lurifaxx1 Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 Herregud. Sliten idag tror jeg. Fra Trondheim! Lenke til kommentar
Lurifaxx1 Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 Det er en Mercedes stasjonsvogn fra 2002 tror jeg. Vet ikke mer dessverre Lenke til kommentar
bizarro_per Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Kjørestrekning:1 590,6 km Reisetid ca:20 tm 43 min Ref gulesider.no Så må du finne ut hvor mye bensin/diesel bilen bruker på mila. Å så finner du ut hva du betaler for bensinen (fratrukket evt rabatter hvis du har noen). regnestykke: Ant mil x Liter pr mil x pris pr liter +kaffe og snacks = total kostnad Eks: 159 mil x 0.7 L/mil x 12.50 = 1391,25 kr +kaffe Lenke til kommentar
valentino Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) I tillegg til bensin og kaffe kommer selvsagt fergebillett over tysfjorden og bompenger i Nordkapptunnelen (undervannstunnel) til Magerøya, og selvsagt prisen dersom dere ønsker å komme inn på selve platået. Når det gjelder ferge over Tysfjorden har du 2 valg: Bognes-skarberget: 89 kr. for bil + 33 pr. passasjer, dvs. 122 kr for deg og din kjære. Fordelen med denne er at overfarten er den raskeste med ca 20 minutter, har flest avganger, og den er billigst av de to alternativene. Ulempen er at du må kjøre over alle fjellene i Hamarøy. Drag-kjøpsvik: 122 for bil + 42 pr. passasjer, dvs. 166 kr for deg og din kjære. Fordelen med dette er for det første at du får et par færre fjell å kjøre over. Det er kanskje ikke kritisk på sommeren, men det er mer avslappende når man slipper de fjellene. Den andre fordelen for deg som sjåfør er at du får en lengre pause og får tid å slappe av og ta en matbit under overfarten. Total reisetid er omtrent det samme, forutsatt at du treffer godt på fergen. Mitt forslag er å ta den fergen som passer best med tidspunktet dere ankommer området. Prisen på Nordkapptunnelen er for 2010 kr. 145 + 47 = 192 for deg og din kjære. (Husk at du må betale begge veier, akkurat som på fergene). Jeg kan ikke si om prisene vil endres i 2011. Jeg finner ikke prisene for å komme inn på platået akkurat nå, men om jeg ikke husker feil (tar forbehold om korrupt minne) kostet det i underkant av 200 kr. pr. voksen da jeg var der oppe i 2009. Mener det var mye gunstigere pris dersom dere er studenter så husk studentbevis. Andre tips jeg kan komme med er at dere fyller drivstoff i Alta på vei nordover. Prisen på bensin på Skaidi er ofte over 1 kr. høyere enn i Alta. Det er heller ikke billig drivstoff i honningsvåg om jeg husker rett. Fyll igjen i Alta på tur sørover dersom tanken varer så lenge. Dere bør overnatte minst 1 gang på veien da det er en svært lang kjøretur, eller eventuelt bytte på å kjøre. Overnatter dere i telt siden dere uttrykker et ønske om å få en billig tur? Endret 11. januar 2011 av valentino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå