Mrs_Bust Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Vi kjøpte hus i høst, og skal renovere kjellerbadet. Det har tidligere vært grønmalt betong på gulvet og en dusj som henger på veggen, gamle baderomsplater. Vannet har derfor gått på gulvet og det har vært en ekstrem fall til sluket i gulvet. Badet har nå stått til tørk uten baderomsplater i 2 mnd og alt er fint der nå mht fukt. Det var bare fukt på selve baderomsplatene i rommet. Vi har derfor hevet sluket og gulvet den siste tida. Måtte ha litt tørrbetongsom fyllmasse rundt sluket. Deretter ble det lagt varmekabler der inn. På toppen av de hadde vi flytsparkel med fiber i. Dette ligger i tykkelse på mellom 2-5 cm alt etter hvor jevnt/ujevnt gulvet er her og der. Hvor lang tørketid trenger gulvet før vi kan legge våtromsbelegg m/oppbrett? Tykkelsen på flytsparkelen er som sagt mellom 2-5 cm. Utenpå posen står det at det kan ligge i tykkelser fra 2mm-50mm. Når bør vi begynne å sette på kablene? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Står ikke tørketiden på pakken? Varmekablene bør være avslått i 4-6 veker. Iallefall gjelder dette flisegulv. Lenke til kommentar
Mrs_Bust Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Står ikke tørketiden på pakken? Varmekablene bør være avslått i 4-6 veker. Iallefall gjelder dette flisegulv. Det står 5-48 timer, men regner med at det er kun at den kan tråkkbar. Hørte fra en som legger belegg at de er sikret greit resultat ved å vente 3 uker, men hørte om en som la flis etter 1 ukes støpetørk. Litt mye rart. Skulle tro at det holdt med å vente 2-3 uker med å legge et våtromsbelegg slik det vi skal ha er. Kablene trenger vi jo ikke å sette på før om 1mnd eller 2mnd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Kommer sikkert an på type masse du har brukt, men de som la hos meg sa 1 uke pr cm tykkelse. Sjekk med produsent. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Rundt 3 uker er vel en generell regel jeg har hørt fra en rekke håndverkere, men jeg ikke noe håndfast dokumentasjon på akkurat dette. Hovedpoenget er at absolutt alt vann skal være ute av støpen, når membranen kommer på plass har dette naturlig nok ingen annen vei ut av massen enn ned i underlaget. Jeg støpte relativt nylig 8 cm betong(ikke avrettningsmasse på topp). Flisleggeren som da kom å smurte membranen sa at 3 uker holdt for den tykkelsen. Det tok riktig nok 5 uker før membranen var smurt av diverse grunner, men det var uansett snakk om at 3 uker var nok. Jeg satt samtidig en helt vanlig oljeovn på hjul i nærheten av badet (hele leiligheten var under renovering), noe som sikkert kan hjelpe deg litt om du har dårlig tid, eller vil være på den sikre siden. Døren inn til badet bør uansett stå åpen under hele tørketiden, så du ikke holder luften der inne. Som du sikkert vet må du ikke bruke varmekablene til å tørke betongen, så disse bør du vente med frem til etter flisene er lagt og flislimet har tørket iht. pakken :-) Endret 11. januar 2011 av Nilsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå