xersess Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Hei kjøpte nettopp ein ny strømforsyning corsair vx 550w. Sidan min gamle hiper type-r 580w hadde gått til helvete. Fekk (omsider) koblet den opp og fekk startet pc-en. Ved oppstart merker eg at det tar uvanlig lang tid å boote opp, eller kva den gjer, når skjermen viser alternativene som "DEL" for å gå inn til bios - setup. Når eg endeleg kom til neste screen, står det som følgende: mediashield blablabla ... Detecting Array .... Og vidare skjer det ingenting meir. Kan det vere nokon andre komponenter som strøk med i døden til min forrige strømforsyning, eller blei mildt skadet, eller kan eg ha kobla noko feil? Eg har prøvd å gå inn i bios og sette alt til optimalisert default'e innstillinger. Takker på forhand alle gode, kjappe svar Endret 10. januar 2011 av xersess Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Har du RAID oppsett på diskene dine? Sjekk boot device. Lenke til kommentar
xersess Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Her trenger eg allerede litt hjelp. Gjekk innpå advanced BIOS FEATURES, der det står first boot device: floppy. og second: hard drive third: cd-rom. men det hjelper vel ikkje. Finner ingenting om detect eller "RAID" (som eg ikkje heller veit kva er) Har forresten ein ABIT KN8-sli HK, alle andre komponenter ligger på min profil, berre at strømforsyningen der er foreløbig utbytta Edit: Fann forresten ut om nokon RAID function-greier som stod på disabled inne på menyen for: "integrated pheriperals" (kva det no måtte bety). Håper det er til noko hjelp Endret 10. januar 2011 av xersess Lenke til kommentar
xersess Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Det haster litt, så det hadde vore kjempefint med raske tilbakemeldinger. Om nokon i det heiletatt har eit lite begrep om kva dette dreier seg om, eller kva dette betyr, så er det til fin hjelp det og Edit: kanskje det hadde vore ein idê å flashe BIOS sidan det er ein ny PSU? i såfall kva er riktig om å flashe bios på ein pc som ikkje kommer inn i windows eingong? Endret 10. januar 2011 av xersess Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Detecting array betyr at den holder på å søke frem om det er noe aktivt RAID satt opp. RAID = 2 eller flere disker som jobber sammen enten for å bedre ytelsen (striping/raid0) eller for å lage dataredundans slik at data ikke tapes om èn av diskene plutselig dør (mirroring/raid1-og and raid versjoner). Mitt råd... om du ikke er godt kjennt i bios uansett og ikke føler at du er i stand til å gå gjennom det og finne feile instillinger så ta til å begynne med en reset av CMOS. Dette kan du i praksis gjøre ved å velge at du skal laste inn default instillingene i BIOS hvis du kommer inn der. Alternativt kan du alltids bruke clear-CMOS jumperen på det fysiske hovedkortet (se manual for mer detaljerte instruksjoner om det). Kort sagt er det sansynligvis noe grufs i BIOS instillingene som gjør at RAID detection stopper opp, så en CMOS reset/load defaults annser jeg som den raskeste og enkleste første tingen du kan prøve som ikke krever noe særlig kunnskap å gjøre. EDIT: å flashe BIOS kan du gjerne gjøre, men jeg ville ikke annbefalt det ved mindre du har littegrann peil på hva det er du gjør. Du kan tross alt gjøre det slik at kortet ikke starter i det hele tatt om du tabber deg ut. Nå har de fleste hovedkort som regel nå en recoveryfunksjon som gjør at du kan komme deg ut av selv en slik situasjon men... BIOS skal du som tommelfingerregel oppdatere hovedsakelig når du ser i releasenotene at ny BIOS fikser et spesifikt problem som du har opplevd - ellers regnes det ikke som verdt å rote med som regel. Dog - jeg skal innrømme at jeg som regel alltid sjekker om det finne nyere versjoner tilgjengelig når jeg først reinstallerer systemene mine selv. Jeg tror dog ikke at en ny BIOS versjon er løsningen på problemet du nevner - ikke ved mindre disse nye versjonene spesifikt sier noe om at de fikser en bug som gjør at RAID detection stopper opp eller noe sånt helt spesifikt. -Stigma Endret 10. januar 2011 av Stigma Lenke til kommentar
xersess Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 Tusen takk, det var til stor hjelp vil imidlertidig prøve ein reset på cmos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå