Gå til innhold

Ny laptop til grafisk design og kontorarbeid, max 10 000,-

Anbefalte innlegg

Min gamle Acer Aspire 5730zg vandret nettopp heden, og jeg trenger en ny en.

Jeg jobber litt med illustrasjon, grafisk design og slikt, hovedsaklig i programmer som Photoshop, Illustrator etc. Hender også at jeg driver med videoredigeringsprogrammer av typen Sony Vegas. Ellers går det i tekstredigering og slikt, ikke noe tunge saker. Ingen gaming.

Kunne godt tenke meg noe som er litt kjappere enn den gamle Aceren (se link til specs). Skjermkvalitet og denslags kan jeg forsvinnende lite om, så om noen har meninger om hva som er bra og mindre bra her hører jeg ivrig etter.

Størrelse kommer selvfølgelig i annen rekke, men jeg kunne godt tenkt meg noe som er litt lettere enn den 3 kg tunge Aceren (mindre skjerm enn 15,4 er også grei). Pris: ikke mer enn 10 000,- helst mindre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får nok mye pepper fra anti-apple guttene her inne, men jeg er knallfornøyd med MacBook.. Er du student så får du denne:

MacBook Pro

13": 2.4GHz

Intel Core 2 Duo-prosessor

4 GB Hukommelse

250 GB harddisk

SD card slot

Built-in 10 hour battery

NVIDIA GeForce 320M-grafikkprosessor

for 9390,-

Ja, du får sikkert bedre specs på alt om du kjøper en HP, Acer e.l., men jeg må bare si at jeg har hatt mange forskjellige pc'er oppigjennom årene, og har aldri vært mer fornøyd. Min MB er nå straks 2,5 år gammel, og fungerer fremdeles kjempebra. Har faktisk ikke hatt ett eneste problem med den.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Ja, jeg har hørt veldig mye bra om MacBook Pro og vurderte faktisk det - men så kom jeg på at Adobeprogrammene jeg har jo er lisensiert for Windows. Å kjøpe ny pakke kommer på 2500,- ekstra... eller hvis jeg ikke får det på studentrabatt: mer enn Macen du foreslo. ;)

Kan jo forsåvidt undersøke mulighetene for å kjøpe en ny pakke, men det blir litt penger ut av vinduet føler jeg...

Lenke til kommentar

Viser seg at den MacBooken som passer innenfor budsjettet mitt strengt tatt har litt for liten skjerm. Så da var ikke det et tema lenger. *lager skumle planer om å kjøpe Mac en gang i fremtiden*

Har søkt frem og tilbake de siste dagene og lest så mye specs at jeg er i ferd med å bli tullete. Så langt har jeg forelska meg bittelitt i ASUS N53JF.

15.6" skjerm

Intel Core i5 480M-prosessor

6 GB RAM

500 GB Harddisk

Skjermoppløsning 1920 x 1080 ( Full HD )

NVIDIA GeForce GT 425M / Intel HD Graphics

Også har den endel staselige andre ting som ikke er direkte relevante for min bruk, men staselige for det, som Bang & Olufsen-høyttalere og en USB 3.0-port.

Den har glossy skjerm, noe som er bra for klarhet og kontrast - men det skaper jo komplikasjoner med refleksjoner og bruk i sterkt lys.

Har også gjort jobben min med å google etter anmeldelser av den, og de virker blandede. Den er nok ikke den aller beste i sin klasse, men de som den ble sammenlignet med har jeg ikke funnet i norske butikker. Batteritiden er visst ikke noe særlig - men det er ikke kjempeviktig for meg. Tastaturet er litt treigt og flexer litt, men heller ikke det er noen krise. Det som bekymrer meg litt er at skjermen visstnok har ganske smale optimale "viewing angles" (altså hvilke vinkler man kan se skjermen i før fargene og kontrasten blir for dårlig). Men det er vel bare et spørsmål om vane... tror jeg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...