Pseudos Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Hei! Jeg skal kjøpe inn en ny pc, og har et par spørsmål i forhold til viftestyring som jeg tror dere kan hjelpe meg med. Det er lenge siden jeg har bygd maskin, så jeg er håpløst utdatert på enkelte områder. Kan dere bekrefte/korrigere meg på disse emnene? 1. CPU-viften styres av software via hovedkortet, basert på temperaturmåler i prosessoren. 2. GPU-viften styres av software via skjermkortet, basert på temperaturmåler i skjermkortet. 3. Chassisvifter går i utgangspunktet på 100%, da de får strøm direkte fra PSUen. 4. Man kan kontrollere hastigheten på chassisvifter via viftestyring. Man kobler da strøm direkte fra PSUen til viftestyringen som justerer volten basert på manuell eller automatisk kontroll og videre til chassisviftene via kabel. 5. PSU-viften styrer seg selv. Og til slutt, går det an å kontrollere chassisvifter uten viftestyring? Lenke til kommentar
blinc Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 3. De aller, aller fleste HK har opptil flere strømutganger til chassis vifter. Du kan derfor kontrollere chassisvifter på lik måte som CPU. Men personlig liker jeg viftestyring hardware. Et triks: Hvis man har koblet vifta direkte til PSU, men vil ha viften på LAVT turtall, bytt 5v og 12v pinnen i molexen Lenke til kommentar
Pseudos Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 3. De aller, aller fleste HK har opptil flere strømutganger til chassis vifter(...) Aah, kjempe. Ser på layouten på hovedkortet jeg skal ha at den har 2 SYSFAN utganger, og går ut ifra at de er til chassisvifter. Har planlagt å kjøre tre vifter (en foran, nede til innsug/harddiskkjøling, en bak-oppe utblås og en på toppen-bak utblås for å sørge for best mulig gjennomstrømming så jeg tror jeg går for HW viftestyringen som jeg linket til tidligere. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå