Nautica Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Det er BEST å skyte bilder i svart/hvitt, istedenfor å redigere det på etterkant. Selv tar jeg bilder i JPEG+RAW, oftest i svart/hvitt, men kan alltid få farger på bildene, takket være RAW Der er jeg uenig - jeg synes ikke det best å skyte i s/h. Grunnen til det, er at du ikke har muighet for å få til effektene som rød/gul/grønnfilter gir. Det kan du når du har en fargefil. Det å skyte RAW+JPEG er derimot et godt råd. Godt poeng, men man kan jo lage flere forskjellige bildeinnstillinger direkte på kamera. Jeg har mulighet for å ha 7-8 forskjellige "filtre", inkl 4 svart/hvitt med forskjellige fargetoner. Hvis du har Canon kan du skyte i raw og i etterkant i Canon-programmet DPP finne akkurat de samme forhåndsinnstillingene som er i kameraet,fordelen er at du kan i ro og mak vurdere bildestilene opp mot hverandre om det er s/h eller noen av de andre parameteren. Du kan si det sånn at du skyter i raw men du har alle jpg funksjonene og leke deg med i etterkant. Endret 19. januar 2011 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå