Gå til innhold

Ta bilder i sort/hvit eller konvertere i ettertid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sensoren er en fargesensor, uansett hva du velger. Fargedataene fra sensoren skal konverteres til et sort/hvitt-bilde.

 

Hvis du gjør det "i kameraet" er det kameraet som konverterer for deg. Hvis du gjør det med RAW-fil er det deg som konverterer.

 

Akkurat som hvis du vil ha en vanlig jpeg-fil - tar du bilder i jpg-modus er det kameraet som konverterer sensordataene for deg, og tar du bilder i RAW er det deg som konverterer.

 

 

Her ville jeg valgt å konvertere selv - så har jeg selv kontroll over konverteringen, og kan endre parametrene fram og tilbake akkurat som jeg vil og konvertere på flere forskjellige måter - skyter du jpeg og ber kameraet om å konvertere for deg er du "låst" til det den gjorde. Så skyt i RAW, hvis du har lyst til å etterbehandle.

Lenke til kommentar

Det er nok best å gjøre opptakene i farger, for da kan du jo i ettertid fulle valgmuligheter når du bestemmer deg for hva du vil gjøre med bildene.

Det er ikke alle bilder som egner seg i svart/hvitt, det er derfor viktig at du tenker "svart/hvitt" sjøl om du gjør opptakene i farge, om du har det målet for øye at det ferdige resultatet skal bli i svart/hvitt.

Bilder som egner seg dårlig i svart/hvitt er bl a bilder med mye detaljer.

Lenke til kommentar

Nikon D3100 og Elements 9.

Da går du på adobe sine sider og henter ned siste versjon av ACR (Adobe camera RAW) som er versjon 6.3. Hvordan oppgraderingen installeres er greit beskrevet der.

 

Ta en titt på s/h konvertering valget som er i Elements - det er en variant av kanalmikseren, og ved å skru på knottene der, så ser du hvorfor du ønsker å konvertere i ettertid.

Lenke til kommentar

Jeg synes PS Elements er et glimrende sted å begynne; ihvertfall når du allerede har programmet. Men når RAW bildesamlingen begynner å bli stor; så er det nok lurt å se på Lightroom/Aperture/Bibble.

 

Jeg synes Lightzone er rimelig spesielt og mer egnet for de som liker filosofien deres. Photoscape kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar

Takker så mye for svar så langt.

 

En liten ting til mens jeg holder på her.

 

Når det gjelder bildene som er i RAW, så får jeg ikke de samme redigeringsvalgene som jeg får på jpg filer. Regner med det skal være slik, men finner ikke noen funksjon for sort/hvit konvertering på RAW filer slik som jeg gjør på jpg filene.

Når du skyter i RAW, så redigerer du ikke i kamera. Det eneste du skal sørge for, er at eksponering og komposisjon sitter skikkelig.

 

edit: Alt gjøres i RAW-behandlingen på PC.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker så mye for svar så langt.

 

En liten ting til mens jeg holder på her.

 

Når det gjelder bildene som er i RAW, så får jeg ikke de samme redigeringsvalgene som jeg får på jpg filer. Regner med det skal være slik, men finner ikke noen funksjon for sort/hvit konvertering på RAW filer slik som jeg gjør på jpg filene.

 

Når du skriver redigering,mener du valgene du kan gjøre i kameraet,eller i etterkant når du åpner bildene i elements 9 ?

 

Du åpner elements 9 klikker på "enhance" og der finner du "converte to black/white" der kan du forandre parametrene etter egne ønsker.

Lenke til kommentar

Takker så mye for svar så langt.

 

En liten ting til mens jeg holder på her.

 

Når det gjelder bildene som er i RAW, så får jeg ikke de samme redigeringsvalgene som jeg får på jpg filer. Regner med det skal være slik, men finner ikke noen funksjon for sort/hvit konvertering på RAW filer slik som jeg gjør på jpg filene.

 

Når du skriver redigering,mener du valgene du kan gjøre i kameraet,eller i etterkant når du åpner bildene i elements 9 ?

 

Du åpner elements 9 klikker på "enhance" og der finner du "converte to black/white" der kan du forandre parametrene etter egne ønsker.

 

Mente i elements, og var beskrivelsen du nevner som ikke vil virke når det gjelder RAW, bare med jpg filer.

 

Redigeringsvinduene i elements er forskjellig for jpg og raw, så derfor jeg står litt fast.

 

Velger jeg "edit" på en RAW fil er dette vinduet jeg får opp:

 

http://images.gfx.no/640/640089/AdobeCameraRaw.png

 

Velger jeg edit på en jpg fil får jeg derimot opp dette vinduet, og her er beskrivelsen du nevner tilgjengelig for å konvertere til sort/hvit.

 

http://images.gfx.no/640/640083/pse8editor.png

Lenke til kommentar

Velger jeg "edit" på en RAW fil er dette vinduet jeg får opp:

 

http://images.gfx.no/640/640089/AdobeCameraRaw.png

 

Velger jeg edit på en jpg fil får jeg derimot opp dette vinduet, og her er beskrivelsen du nevner tilgjengelig for å konvertere til sort/hvit.

 

http://images.gfx.no/640/640083/pse8editor.png

Slik å forstå. Når du klikker på Open copy knappen, så kommer du videre til den vanlige editoren.

 

I RAW editor vinduet, så skal du endre bildeparametrene silk at bildet ser best mulig ut i farger; deretter forsetter du i editoren for å endre til s/h eller lignende.

 

NB. Husk å sette depth til 8 bit, ellers så er det mye som ikke virker i editoren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er BEST å skyte bilder i svart/hvitt, istedenfor å redigere det på etterkant. Selv tar jeg bilder i JPEG+RAW, oftest i svart/hvitt, men kan alltid få farger på bildene, takket være RAW :thumbup:

Der er jeg uenig - jeg synes ikke det best å skyte i s/h. Grunnen til det, er at du ikke har muighet for å få til effektene som rød/gul/grønnfilter gir. Det kan du når du har en fargefil.

 

Det å skyte RAW+JPEG er derimot et godt råd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er BEST å skyte bilder i svart/hvitt, istedenfor å redigere det på etterkant. Selv tar jeg bilder i JPEG+RAW, oftest i svart/hvitt, men kan alltid få farger på bildene, takket være RAW :thumbup:

Der er jeg uenig - jeg synes ikke det best å skyte i s/h. Grunnen til det, er at du ikke har muighet for å få til effektene som rød/gul/grønnfilter gir. Det kan du når du har en fargefil.

 

Det å skyte RAW+JPEG er derimot et godt råd.

 

Godt poeng, men man kan jo lage flere forskjellige bildeinnstillinger direkte på kamera. Jeg har mulighet for å ha 7-8 forskjellige "filtre", inkl 4 svart/hvitt med forskjellige fargetoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...