kpolberg Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Hjemmeswitchen din(Lag2) trenger ikke forstå ipv6, den forstår forøvrig heller ikke ipv4. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Tiltman: Kan ikkje forstå noko anna. For brukarane vil nok dette neppe bli merkbart. Finnes det forresten eldre nettverkskort i PC-er som ikkje støtter IPv6? Vil dei i så fall få IPv4, mens så mange som mogeleg får IPv6? Å slippe NAT blir nok en godt merkbar forskjell for meg ihvertfall. AtW Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Tipper dette blir et mye større problem for oss på jobb enn hjemme. Hjemme trenger man strengt tatt bare "ett eller annet" som gir tilgang til nettet, og utbytte av noen billige rutere, kanskje. På jobb så skal brannmurer oppgraderes, nettapplikasjoner skrives om, dyrere nettverksutstyr blir utdatert, hundgamle linux-pakker må støtte det. Har egentlig ikke oversikt på hvordan det blir med selve serverprogramvaren men der tenker jeg at distroene er godt forberedt på overgangen. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Sure, men -hva- er det XP mangler? En IPv6-kompatibel TCP/IP-stack. net den har noe. men ikke alt ipv6 install i cmd. husker ikke i farta hva den ikke støttet. Bryr meg heller ikke. IPv6 kan også tvinge folk til å oppgrader fra XP.. Tipper dette blir et mye større problem for oss på jobb enn hjemme. Hjemme trenger man strengt tatt bare "ett eller annet" som gir tilgang til nettet, og utbytte av noen billige rutere, kanskje. På jobb så skal brannmurer oppgraderes, nettapplikasjoner skrives om, dyrere nettverksutstyr blir utdatert, hundgamle linux-pakker må støtte det. Har egentlig ikke oversikt på hvordan det blir med selve serverprogramvaren men der tenker jeg at distroene er godt forberedt på overgangen. Linux har hatt full ipv6 støtte i en god stund nå Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Det er nå en sannhet med modifikasjoner, GNU / Linux distribusjoner som RHEL har hatt dette en stund, men flere av pakkene støtter det dessverre ikke. Lenke til kommentar
hei1234567890 Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Bare en ting... Kommer vi til å merke dette i det hele tatt?? Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Ikke i førsteomgang, Men du vill nok merke når kun ipv6 sider dukker opp og du hend har en ruter som ikke støtter IPv6. uten om det Nei. Lenke til kommentar
hei1234567890 Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 :O Så det var som jeg trodde, vi kommer til å miste internett en liten stund? OMFG! Enden er nær!! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Å slippe NAT blir nok en godt merkbar forskjell for meg ihvertfall. AtW Kva er egentleg ulempen med NAT? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Å slippe NAT blir nok en godt merkbar forskjell for meg ihvertfall. AtW Kva er egentleg ulempen med NAT? Ulempen er jo primært at de te rupraktisk, man må herje med portforwarding, brukke diffuse porter om man skal ha samme tjeneste inn mot flere maskiner, osv. AtW Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Å slippe NAT blir nok en godt merkbar forskjell for meg ihvertfall. AtW Kva er egentleg ulempen med NAT? Du gjemmer mange PC-er bak en IP-adresse. Slik det er snakk om her er det snakk om at routeren din som er koblet opp mot internett stort sett har 1 offisell IP-adresse inn på WAN-porten, og så videresender den pakker til rett lokale IP-adresse i ditt lokale nett. Dette gjør det komplisert å nå din PC fra internett (man må sette opp videreføring av porter). For de fleste betyr ikke dette noe som helst. Men for oss litt mer tekniske er NAT noe dritt. Med IPv6 kan alle PC-er og alle mulige enheter (kjøleskap, brødristere osv) få en offisiell IP-adresse ut mot internett, og verdens enheter blir mye mer direkte knyttet sammen (slipper mellomledd), med de fordeler og ulemper det har. Når alle er over på IPv6 kommer vi i alle fall til å få det mye enklere, og det vil nok merkes. I dag er mine venner mektig imponert når jeg klarer å nå min server eller laptop hjemme fra deres hus eller fra skolen. Det vil bli en bagatell med IPv6. Dessuten gjør IPv6 (så vidt jeg vet), det lettere for enheter å gå fra nett til nett uten å miste aktive tilkoblinger, i og med at du er koblet rett mot internett (korriger meg gjerne her). Endret 10. januar 2011 av oj88 Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Tipper at Ventelo er på fronten ang IPv6 her i landet. Endret 10. januar 2011 av Shibiz Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Når flere bruker IPV6 blir det jo flere IPV4 ledige igjen? Og når kommer teoretisk IPV6 til å gå ut? Lenke til kommentar
Larsen.J Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) IPV6 gir 340,282,366,920,938,463,463,374,607,431,768,211,456 IP adresser. Og hvis jeg skal si det samme som en forsker sa.. Nok til å gi 100 IP adresser til hvert eneste ATOM på jorda. Tror vi klarer oss en stund. Endret 11. januar 2011 av Larsen.J Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Har egentlig ikke oversikt på hvordan det blir med selve serverprogramvaren men der tenker jeg at distroene er godt forberedt på overgangen. Linux har hatt full ipv6 støtte i en god stund nå Linux > Linux... Sentrale og mye brukte moduler som iptables vil jeg umiddelbart anta har vært IPV6-klart i mange år, mens iptables-reglene vi (lokalt) har lagt til ikke er det. Så det er et eksempel på hvor det må gjøres en jobb, selv om distroen har tatt høyde for det, når drifterene og utviklerene ikke har. Jeg håper at databasekomponentene vi bruker er det, men kan ikke ta det for gitt uten å sjekke. Spesielt lite brukte komponenter som er utviklet uten sterke organisasjoner i ryggen. Slike ting har en tendens til å bli depricated i slike omstendigheter. Endret 11. januar 2011 av tommyb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Spesielt lite brukte komponenter som er utviklet uten sterke organisasjoner i ryggen. Slike ting har en tendens til å bli depricated i slike omstendigheter. Ang. betalings software; Det mer lønnsomt å selge inn en ny versjon i ettertid en å gjøre eksisterende versjon klar for noe som ikke enda er i bruk. Jeg har mer enn en gang vært med på at markedsavdelinger setter foten ned for ...æh "fremsynthet". Lenke til kommentar
S_J Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) IPv6 har store ulemper, det er for eksempel vanskelig å huske en IPv6-adresse. Og hvordan vil dette gå for de som bruker gammel programvare, operativsystem og/eller maskinvare? Noen blir nok tvunget til å kjøpe nytt om de fortsatt vil være på internett. Det verste er vel om enkelte programmer slutter å virke, kanskje finnes det ikke noen gode alternativer. De skulle heller satset mer på NAT, selv om også det har sine ulemper. Men bransjen har vel sine mål om å få folk til å kjøpe nytt. Endret 11. januar 2011 av S_J Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Mtp negativitet mot NAT; Jeg tror vi hadde hatt mye, mye mer virushelvete i verden om alle WindowsPCer var koblet direkte opp mot nettet uten annen beskyttelse enn den innebygde windowsbrannmuren.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 IPv6 har store ulemper, det er for eksempel vanskelig å huske en IPv6-adresse. Og hvordan vil dette gå for de som bruker gammel programvare, operativsystem og/eller maskinvare? Noen blir nok tvunget til å kjøpe nytt om de fortsatt vil være på internett. Det verste er vel om enkelte programmer slutter å virke, kanskje finnes det ikke noen gode alternativer. De skulle heller satset mer på NAT, selv om også det har sine ulemper. Men bransjen har vel sine mål om å få folk til å kjøpe nytt. IPV6 har noen små ulemper, vesentlig mindre ulemper enn å være avhengig av NATing overalt. Det er på høy tid det blir ordentlig implmentert, burde skjedd for lenge siden. AtW Mtp negativitet mot NAT; Jeg tror vi hadde hatt mye, mye mer virushelvete i verden om alle WindowsPCer var koblet direkte opp mot nettet uten annen beskyttelse enn den innebygde windowsbrannmuren.. Ville vi? Hva er det NAT stopper som windowsbrannmuren ikke gjør da? Og med ipv6 er NAT frivillig, ikke i praksis påtvunget, AtW Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Jeg stiller meg bak "NAT-stopper-virus" påstanden 100%. Fra tiden da jeg kjørte uten ruter, og med zone-alarm som sa i fra om det meste, var det ENORM ulovlig aktivitet mot min PC, med probing, angrep, etc. På det tidspunktet fantes windowsbrannveggen i en tidlig, elendig versjon, men den stoppet ikke flere av de aktive virusene. Men det betyr ikke at man ikke kan ha egen IP på hver maskin, så lenge man fortsatt har en ruter imellom. Å ha en ruter mellom maskina di og internett, tilsvarer forøvrig å ha både linux-brannmur og windows-brannmur i lag, som de fleste, uavhengig av OS-preferanse, burde kunne si seg enig i at er teoretisk sikrere enn å bare ha en av delene. Endret 11. januar 2011 av tommyb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå