Gå til innhold

Hjelp med oppgave innen IKT

Deadmau5

Anbefalte innlegg

Jeg går nå vg1 elektrofag. vi har akkurat begynt med prosjekt til fordypning der Vi skal velge oss en linje fra vg2 som vi har lyst og gå neste år og lage en oppgave som er relatert til denne linjen. Jeg valgte ikt servicefag. Det jeg lurer på er om noen av dere kan hjelpe meg med og finne på en oppgave som jeg kan jobbe med. Det må ikke være alt for vanskelig, men jeg kan godt ta en liten utfordring. Jeg har fått 500 kr fra skolen som jeg kan bruke på ting som jeg feks trenger til oppgaven. Utstyr jeg har nå er bare skole pcen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden veldig mye av IKT er servicerelatert ville jeg tatt utgangspunkt i det.

Med 500 kroner og egen maskin så ville jeg ha satt opp en guide på feks formatering og installering av operativsystem.

Installering av drivere med veiledning. Installasjon av programvare med veiledning.

Du kunne også simulert et arbeidsmiljø. Feks at du utfører endringer i policy slik at du som "klient" ikke har muligheten til å foreta store endringer i systemet.

Selvfølgelig med dokumentasjon. Kanskje hvordan du legger til en printer. Tilhørende programvare som bedriften stiller.

Om dette ikke høres interesant ut så kan du lage et eget "datakort". Feks holde foredrag om generell databruk. Lage dokumentasjon, spennende powerpoint presentasjoner innen bruk av Pc. Officerelatert osv.

En annen ting du kan henge fingrene i er pc bygging. Demonter maskinen din. Lag en steg for steg guide med bilder av hvordan maskinen settes sammen. Beskriv hver komponent og dens funksjon i maskinen.

For pengene du har så kan du kjøpe deg en billig trådløs ruter. Sett opp et eget lokal nett, hvor du prøver å koble maskinen til ruteren via kabel og trådløst.

Sett DHCP på i ruteren, og sett DHCP av i ruteren. Forklar hva de forskjellige funksjonene i ruteren gjør.

Sett av en del faste iper som går til feks utstyr som krever fast ip, og forklar hvorfor de trenger fast ip osv.

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Med 500 kroner og egen maskin så ville jeg ha satt opp en guide på feks formatering og installering av operativsystem.

Installering av drivere med veiledning. Installasjon av programvare med veiledning.

Du kunne også simulert et arbeidsmiljø. Feks at du utfører endringer i policy slik at du som "klient" ikke har muligheten til å foreta store endringer i systemet.

Selvfølgelig med dokumentasjon. Kanskje hvordan du legger til en printer. Tilhørende programvare som bedriften stiller.

Om dette ikke høres interesant ut så kan du lage et eget "datakort". Feks holde foredrag om generell databruk. Lage dokumentasjon, spennende powerpoint presentasjoner innen bruk av Pc. Officerelatert osv.

En annen ting du kan henge fingrene i er pc bygging. Demonter maskinen din. Lag en steg for steg guide med bilder av hvordan maskinen settes sammen. Beskriv hver komponent og dens funksjon i maskinen.

For pengene du har så kan du kjøpe deg en billig trådløs ruter. Sett opp et eget lokal nett, hvor du prøver å koble maskinen til ruteren via kabel og trådløst.

Sett DHCP på i ruteren, og sett DHCP av i ruteren. Forklar hva de forskjellige funksjonene i ruteren gjør.

Sett av en del faste iper som går til feks utstyr som krever fast ip, og forklar hvorfor de trenger fast ip osv.

Takktakk ^^

jeg skal lage en guide på hvordan man formaterer og installerer et nytt os, dette har jeg ganske god kontroll på ;)

skal også demontere stasjonær pc'en min og montere den på nytt, med bilder og guide. Skal også sette opp egen ruter ;)

Endret av Deadmau5
Lenke til kommentar

Takktakk ^^

jeg skal lage en guide på hvordan man formaterer og installerer et nytt os, dette har jeg ganske god kontroll på ;)

skal også demontere stasjonær pc'en min og montere den på nytt, med bilder og guide. Skal også sette opp egen ruter ;)

Det å demontere pcer og sette de sammen osv er ikke noe man gjør på IKT,

dette er mer det man holder på hvis man tar Data og elektronikk ( går nå 3 året data og elektronikk)

Men det Hille skrev var ganske gode oppgaver ;)

Endret av kans
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva du mener, men en ting som er viktig i IKT, iallefall lærte jeg det ifjor (da jeg gikk på IKT-servicefag), er helpdesk. Klarer du å lære hvordan de fungerer, får du nok god karakter, og lærer noe viktig.

@kans: Det kommer da veldig ann på hvilken jobb du ender opp meg å få. Og, vi de/monterte PC på IKT-servicefag vi. Ikke mye mer enn det, men gjorde iallefall en gang. Mest økonomi ol. mht. innkjøp av utstyr og andre ting, men gjorde litt praktisk også.

Men, er man veldig interessert, lærer man "enkelt" monterings-biten på egenhånd.

EDIT: (dette kan være litt som det Hille sier)

Om du har en ekstra PC, legg inn Windows server 2003 (eller 2008), og lag brukere, policyer, og alt. Du kan også sette opp member-servere. Lag hjemmeområder, og alt du klarer.

Men det kan være noe vanskelig.

Endret av Jevrio
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva du mener, men en ting som er viktig i IKT, iallefall lærte jeg det ifjor (da jeg gikk på IKT-servicefag), er helpdesk. Klarer du å lære hvordan de fungerer, får du nok god karakter, og lærer noe viktig.

@kans: Det kommer da veldig ann på hvilken jobb du ender opp meg å få. Og, vi de/monterte PC på IKT-servicefag vi. Ikke mye mer enn det, men gjorde iallefall en gang. Mest økonomi ol. mht. innkjøp av utstyr og andre ting, men gjorde litt praktisk også.

Men, er man veldig interessert, lærer man "enkelt" monterings-biten på egenhånd.

EDIT: (dette kan være litt som det Hille sier)

Om du har en ekstra PC, legg inn Windows server 2003 (eller 2008), og lag brukere, policyer, og alt. Du kan også sette opp member-servere. Lag hjemmeområder, og alt du klarer.

Men det kan være noe vanskelig.

Joda, men hadde en kompis på IKT i fjor og har en som går der i år og de " rører ikke hardware" for og si det sånn.

Men det kan jo også variere fra skole til skole regner jeg med.

Som du også nevner, montere en pc er veldig lett spesielt hvis du er interessert

Her har IKT klassene myye om servere ogsånt så jobbe litt med det hjemme kan være lurt ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lol kans og jevrio i full diskusjon, det hadde jeg aldri trodd!

Siden?

Ja, det lurte jeg også på ?

Dere er like smarte begge to!

Edit: Til trådstarter, når jeg gikk vg1 elektro fikk vi beskjed om at IKT linjen var litt "waste" og at man egentlig ikke lærte noe spesielt der siden det skjer så mye forandringer innen for det område hele tiden. Ville heller valgt f.eks. Data og Elektronikk. Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med opg da og har egentlig ikke så mye kunnskap om dette.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Kommer litt an på hvor mye man legger i faget også.

Jeg hadde en lærer som var veldig flink. Han hadde 12 års bakgrunn i IT, og ble lærer samme år han sluttet i bransjen.

Fikk veldig mye informasjon som ikke stod i pensum.

Eksamenen vår var også veldig spennende. Sette opp et kontormiljø for en bedrift, med filserver, printserver, logon script, policyer osv osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...