Gå til innhold

4 gb vs 8gb ram ytelse

ltdata

Anbefalte innlegg

hei

Nå som ram er så billig. 345 for 4gb. ddr3 1333mhx. Så lurer jeg på om jeg skal kjøpe 4gb til slik at jeg får 8gb. Har win 7 64 bit.

Det jeg lurer på er på hvilke områder jeg kan se økt ytelse?

Vil win 7 gå raskere?

vil programmer starte raskere opp?

Vil tiden det tar å laste inn spill gå raskere?

Har hørt at å fylle opp alle plassene på ram brikkene er dumt hvis man skal overklokke. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til gaming trenger du nokk ikke mer enn 4 gb ram, men om du holder på med ting som bilderedigering, videoredigering, 3D-moddelering og lignende kan det være greit med mer.

Men som du sier er ram meget billig for tiden, og mer ram skader ikke, så om du har mye penger til overs kan du sikkert kjøpe mer, men det er ikke sikkert at du har behov for det. (ikke et veldig stort behov i alle fall)

Nå er ikke jeg noen ekspert på ram, men dette er i alle fall hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Alt du har av minne hjelper, (forutsetter Windows 64 bit). Jeg her merket god forskjell fra 4 til 8 gigg ram. (Om «alt» utnyttes er jeg ikke sikker) Det jeg er sikker på er at Windows mellomlagrer mindre til HD og mer i minne og slikt blir det økt hastighet av. Det går betydeligere raskere å åpne flere applikasjoner. Starttiden på OpenOffice er nå ca 1 sek mot sikker 6 osv.

Jan-Ivar

Lenke til kommentar

Spill osv vil ikke utnytte mer enn 2Gb per spill uansett hvor mye RAM du setter inn.

Dette grunnet at de vil at folk med 32 bit OS skal kunne bruke de, dessverre er det mange spill der ute som har hatt godt av 64 bit!

når skal de begynne å drite i de med 32bit. har man 32bit system ennå, så kan man skylde seg selv hvis man ikke får kjørt et spill.

Lenke til kommentar

Spill osv vil ikke utnytte mer enn 2Gb per spill uansett hvor mye RAM du setter inn.

Dette grunnet at de vil at folk med 32 bit OS skal kunne bruke de, dessverre er det mange spill der ute som har hatt godt av 64 bit!

Dette er ikke helt sant da. Det er en del spill som har 64bit versjoner. Google det så finner du noen lister. Og jeg tror det kommer flere av dem.

Har selv 12GB ram nå, og ser ingen grunn til at du ikke skal oppgradere til 8GB nå som prisene er så lave.

Lenke til kommentar

Det er noen som kommer i 64 bit, men det er langt ifra alle og de fleste er fortsatt 32bit.

Å fase ut 32 bit skjer ikke før HåPløs og co som selger mest til de mindre tekniske endelig kvitter seg med 32 bit OS på hele maskin portføljen sin og kjører kun 64 bit.

Det at MS slapp en 32 bit versjon av Win 7 hjalp heller ikke så veldig mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...