Gå til innhold

Arbeidsmiljøloven - Turnus

Lomeus

Anbefalte innlegg

Hei.

Er vernepliktig å holder til i en Vakt og Sikringsavdeling i nord, og har turnus som de fleste andre V&S avdelingene her til lands. Laget mitt ble nettopp fratatt en permisjon og det vil si at vi er på vakt i 7 uker i strekk. Har vanlighvis 2 uker vakt, 1 uke perm og 1 uke utdanning hver måned, men uten permen blir det veldig mye vakt fremover, permen ble bytta ut med 1 ny uke med vakt. Har 12 timer på og 12 timer av, og siden vi ikke har perm så blir det ikke noe omstillingsperiode for de som skal over på dagvakt fra nattvakt, de vil derfor være på vakt i 24 timer.

Det jeg egentlig lurer på er om dette er lov i henhold til arbeidsmiljøloven, har fått med meg at § 10(Overtid) har blitt endra for en stund tilbake sånn at den ikke gjelder forsvaret, men kan de virklig kjøre oss så hardt som de gjør for øyeblikket? Det er ikke et fysisk kjør som de fleste andre blir utsatt for, men mer et psykisk kjør. Det er 168 timer vakt iløpet av 2 uker, nå har vi 3 uker på og det vil si 252 timer vakt. Før vi har 1 uke med utdanning som er som en vanlig arbeidsuke.

Er det noen her som har peiling på dette, eller som kan dele noe info rundt det? Har befalet fult lov til å bare sette oss på vakt så lenge uten at det er noe krisetid`?

MvH V&S soldat.

Fant ikke noen bedre plassering for dette emne, men hvis det er det så flytt den gjerne

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Er vernepliktig å holder til i en Vakt og Sikringsavdeling i nord, og har turnus som de fleste andre V&S avdelingene her til lands. Laget mitt ble nettopp fratatt en permisjon og det vil si at vi er på vakt i 7 uker i strekk. Har vanlighvis 2 uker vakt, 1 uke perm og 1 uke utdanning hver måned, men uten permen blir det veldig mye vakt fremover, permen ble bytta ut med 1 ny uke med vakt. Har 12 timer på og 12 timer av, og siden vi ikke har perm så blir det ikke noe omstillingsperiode for de som skal over på dagvakt fra nattvakt, de vil derfor være på vakt i 24 timer.

Det jeg egentlig lurer på er om dette er lov i henhold til arbeidsmiljøloven, har fått med meg at § 10(Overtid) har blitt endra for en stund tilbake sånn at den ikke gjelder forsvaret, men kan de virklig kjøre oss så hardt som de gjør for øyeblikket? Det er ikke et fysisk kjør som de fleste andre blir utsatt for, men mer et psykisk kjør. Det er 168 timer vakt iløpet av 2 uker, nå har vi 3 uker på og det vil si 252 timer vakt. Før vi har 1 uke med utdanning som er som en vanlig arbeidsuke.

Er det noen her som har peiling på dette, eller som kan dele noe info rundt det? Har befalet fult lov til å bare sette oss på vakt så lenge uten at det er noe krisetid`?

MvH V&S soldat.

Fant ikke noen bedre plassering for dette emne, men hvis det er det så flytt den gjerne

Desverre faller ikke vernepliktige inn under arbeidsmiljøloven på samme måte som resten av arbeidstakerne i landet her. Det vil med andre ord si at du pr.def kan være på vakt konstant 365 dager i året uten at du har noe du skulle sagt. (ja sånn fungerer det i verdens beste land).

Det du derimot har krav på i følge vernepliktsloven, er 7+1 hjemmreise som tilsammen skal utgjøre ca 20 dager med fri ila 1 år.

Hadde du vært grenader/befal derimot, kunne du ikke vært på jobb mer enn 7,5 timer pr dag, samt max 10 timer overtid i uken.

Er stygt å si det, men vernepliktige har særdeles lite rettigheter!

Lenke til kommentar

Det er jo grådig irriterende, alle planene etc som gikk i vasken og alle de kjæresteparene som ryker pga så mye tid borte. Grunnen til at jeg spurte er jo nettopp dette, at de fleste valgte V&S for å få de litt lengre periodene hjemme. Er trist å bli kasta rundt på denne måten, og uten å få en " godt jobbet" eller "takk" for alt det vi gjør. I tillegg til å være hata av befalet så blir vi jo hatet av alle andre på leir, pga strenge sikkerhets krav.

Skulle tru vi hadde blitt tatt litt bedre vare på med tanke på den ressursen vi er.

FML.

Lenke til kommentar

Du har krav på en dag fri for hver dag du er på vakt, så vet du det. Dette er regler Forsvaret selv har satt. Har snakket med både Brigadesjefen for hele jækla Nord-Norge om dette, og vår kjære BAS (Brigadens Artilleri Sjef). Men så var det dette befalet da.....

Skjønner dette med hat forresten. Det er spesielt hvis noen må vente i mer enn 2 sekunder at de blir irritert på V&S. Det er ille med 10 sekunders venting for at dere skal forhindre en potensiell spion/terrorist/kriminell å komme inn i leiren skjønner De. :roll:

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Du har krav på en dag fri for hver dag du er på vakt, så vet du det. Dette er regler Forsvaret selv har satt. Har snakket med både Brigadesjefen for hele jækla Nord-Norge om dette, og vår kjære BAS (Brigadens Artilleri Sjef). Men så var det dette befalet da.....

Skjønner dette med hat forresten. Det er spesielt hvis noen må vente i mer enn 2 sekunder at de blir irritert på V&S. Det er ille med 10 sekunders venting for at dere skal forhindre en potensiell spion/terrorist/kriminell å komme inn i leiren skjønner De. :roll:

Takk for svar, vil det si at for hver dag vi har en 12 timers vakt eller gjelder dette bare for de som har 24 timers vakter (MP, Brann etc). For som sagt er jo vår turnus lagt opp til å være 2 uker på, 1 uke grønn tjeneste og deretter 1 uke perm. Du har ikke en link hvor det muligens står noe om turnus og antall fri dager etc?

Det med hatet blir bare hverdagen din, gretne offiserer er det nok av og du kan ikke stå å bygge opp et raseri pga det. Vi fortsetter bare å være hyggelige rassehøl.

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker rett, så er kravet 1:1. Dvs. at en time vakt = en time fri, og dette gjelder for alle som driver med vakttjeneste, dvs. V&S og brannsoldater osv. Om du har fri i to, en eller ingen uker etter å ha vært på vakt varierer fra sted til sted, men poenget er at du har krav på like mye avbrekk fra å være på vakt som du har vært på vakt. Nå har de fleste steder en egen ordning for dette, men de fleste ser ut til å ha 2 uker på og 2 uker av eller sånn som du/dere har det.

Kan se om jeg finner link.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...