Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Heve leiekontrakt

deadmansmarionet

Anbefalte innlegg

Jeg leier en hybel, hvor jeg har et soverom og kjøkken for meg selv, men deler bad med 5 andre personer. To av disse er et kjærestepar med barn, som ikke har respekt eller omtanke for folk rundt seg. Det er krangling døgnet rundt, bråk og ikke minst en mangel på hygiene som påvirker oss andre som bruker gangen og badet.

Badet er så og si aldri rent, det er alltid brukte bleier der, og har hatt mange andre interessante funn (brukte tamponger midt på gulvet, tiss og snørr i vasken osv). Sluken i vasken tettes ofte med hår (både fra barbering og stussing av lengre hår). Både jeg og de andre jeg bor sammen med har gjentatte ganger klaget til de for å få de til å vaske, og dette blir også gjort - men griset til igjen omtrent umiddelbart. Jeg har også klaget til husvert utallige ganger, som videreformidler klagene til kjæresteparet, og lover at de skal flytte/bli kastet ut snart. Nå har jeg bodd her i et halvt år, og ingenting har skjedd. Jeg makter ikke lengre å bruke badet, og har gått over til å benytte badet på jobb, og toalettet og dusjen hos de som bor under meg når det virkelig er krise.. Det skal nevnes at ting også forsvinner fra badet, velværeartikler av mindre verdi, men det er fortsatt irriterende. Jeg og de andre "uskyldige" forsøker også så godt vi kan å holde badet rent, men det virker tilsynelatende umulig da kjæresteparet roter og griser verre enn jeg trodde gikk an.

Vi deler også en vaskemaskin, som var ødelagt da jeg flyttet inn. På visning fikk jeg fortalt at den var relativt ny, og selvsagt en del av hybelen som jeg har til min disposisjon. Nå viser det seg at denne ikke fungerer ordentlig, og har stort sett måttet basere meg på å låne vaskemaskin hos andre. Den er i tillegg full av mugg inni, og lukter heller dårlig, både på badet og i gangen.

Jeg har også vært så dum at jeg har skrevet under en treårskontrakt, med mulighet for oppsigelse etter ett år. Finnes det noen mulighet for å få hevet denne kontrakten siden jeg ikke klarer å bruke badet? Er dårlig vasking av badet og bråk en god nok grunn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke svare på spm ditt, men 3 ting jeg ville gjort

-Dokumenter badet og vaskerommet: Ta bilder av hvordan det ser ut.

-Dokumenter bråk og andre problemer: Skriv ned når det skjer og hva som skjer. Opptak av bråk er vel kanskje litt over grensen, men om filmer deg selv på ditt rom for å vise bråket så ser jeg ikke skaden i det.

-Dokumenter korrespondanse: Dersom du har mulighet til å få ting skriftlig har du noe å vise til, feks at det skal kastes ut om ting ikke bedrer seg. Send skriftlig at vaskemaskinen må byttes (jeg foretrekker epost for slikt, da har man dokumentasjon på hva man har sendt).

For meg høres det ut som at du bør kunne si opp, men du må kunne bevise at huseier har fått beskjed og rimelig anledning til å gjøre noe med saken hvis det skulle komme til det punktet at noen setter seg på bakbeina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...