Hugol Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Hei. Kom på den mest geniale application ideen i dag. Vil ikke røpe den, dog aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Ikke kan jeg programmere og det hele blir litt avansert. Noen som kan gi litt veiledning kanskje til hva som burde gjøres? Sende mail til forskjellige firmaer som driver med utvikling av sånt? Lenke til kommentar
blinc Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Søstra mi jobber i Agens. De utvikler app'er. Du kan høre med de. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Dette kunne vært emne for en avhandling, men vi får holde det litt kortere: Du har en idé, men ikke kunnskapene til å implementere den. Det vil si at din "kapital" i prosjektet er selve ideen. Du sier at du ikke vil røpe den, hvilket indikerer at du ser for deg at du kan tjene litt (eller mye) på den og ikke vil gi den bort gratis. Det er i så fall det sentrale dillemmaet: Hvordan skal du få noen til å gjøre jobben uten å fortelle hva som skal gjøres, og hvis du forteller det, hva hindrer dem i å gjøre det uten deg? Svaret er at du må kunne godtgjøre at ideen opprinnelig var din i en eventuell konflikt. Og du må råd/tid/ork til å ta konflikten. Så start i den enden: Dokumenter og beskriv ideen såpass mye at det kvalifiserer som et originalt arbeid, og få det offentlig registrert på en eller annen måte. Registrer et firma eller varemerke, sett opp en webside, i det hele tatt sørg for at det finnes offentlig dokumentasjon på at ideen er din. Her i Norge er det ikke så lett å ta patent på programvareideer, men jeg er ingen ekspert på området. Kanskje like viktig: Registrer domenenavnet, så ingen knabber det. Og ikke minst: Sjekk at ideen faktisk er original, så du ikke kommer løpende til Sydpolen og finner Amundsens votter og et brev med "Velkommen etter", fra noen som var før deg. (Jeg fikk en gang to hyggelige unge jenter på besøk på kontoret, de ville utvikle en applikasjon for tannleger. Dette var 20 år siden. Jeg berømmet ideen og sa at det var et spennende marked, før jeg spurte: "Har dere sett på konkurrentene, og tenkt på hva dere vil gjøre bedre?" Svaret var: "Finnes det slike applikasjoner allerede?") Og husk: Selv Facebook var et utgiftssluk de første årene, ikke en inntektskilde. (Det tok nesten 6 år før de tjente penger på driften, før det levde de på investorer med tro på ideen.) Ikke slutt studiene på grunn av dette, og husk å sende en takk til Toro og andre produsenter av suppeposer i dine memoarer. Når vi snakker om investorer: En typisk norsk skavank er at man ikke vil gi fra seg "hjertebarnet" sitt, det vil si rettighetene til produktet. Du kommer ingensteds uten kapital, og når det eneste byttemiddelet du har er ideen din så må du bytte bort ideen mot kapital. Det eneste du må passe på er at du ikke selger deg for billig og for tidlig. Behold en andel selv, slik at du får være med på en eventuell opptur. Så det er det. Du kan nok finne programmerere her på forumet som kan hjelpe deg med selve utviklingen, men jeg tviler på du finner penger her. Så det blir bare flere til å dele på suppeposene. Kanskje burde denne tråden vært flyttet til en bedre kategori. Her kreves nok eksperter på området, og de finner du neppe her i OT-baren... Geir 4 Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Kanskje denne kan hjelpe deg? Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 Dette kunne vært emne for en avhandling, men vi får holde det litt kortere: Du har en idé, men ikke kunnskapene til å implementere den. Det vil si at din "kapital" i prosjektet er selve ideen. Du sier at du ikke vil røpe den, hvilket indikerer at du ser for deg at du kan tjene litt (eller mye) på den og ikke vil gi den bort gratis. Det er i så fall det sentrale dillemmaet: Hvordan skal du få noen til å gjøre jobben uten å fortelle hva som skal gjøres, og hvis du forteller det, hva hindrer dem i å gjøre det uten deg? Svaret er at du må kunne godtgjøre at ideen opprinnelig var din i en eventuell konflikt. Og du må råd/tid/ork til å ta konflikten. Så start i den enden: Dokumenter og beskriv ideen såpass mye at det kvalifiserer som et originalt arbeid, og få det offentlig registrert på en eller annen måte. Registrer et firma eller varemerke, sett opp en webside, i det hele tatt sørg for at det finnes offentlig dokumentasjon på at ideen er din. Her i Norge er det ikke så lett å ta patent på programvareideer, men jeg er ingen ekspert på området. Kanskje like viktig: Registrer domenenavnet, så ingen knabber det. Og ikke minst: Sjekk at ideen faktisk er original, så du ikke kommer løpende til Sydpolen og finner Amundsens votter og et brev med "Velkommen etter", fra noen som var før deg. (Jeg fikk en gang to hyggelige unge jenter på besøk på kontoret, de ville utvikle en applikasjon for tannleger. Dette var 20 år siden. Jeg berømmet ideen og sa at det var et spennende marked, før jeg spurte: "Har dere sett på konkurrentene, og tenkt på hva dere vil gjøre bedre?" Svaret var: "Finnes det slike applikasjoner allerede?") Og husk: Selv Facebook var et utgiftssluk de første årene, ikke en inntektskilde. (Det tok nesten 6 år før de tjente penger på driften, før det levde de på investorer med tro på ideen.) Ikke slutt studiene på grunn av dette, og husk å sende en takk til Toro og andre produsenter av suppeposer i dine memoarer. Når vi snakker om investorer: En typisk norsk skavank er at man ikke vil gi fra seg "hjertebarnet" sitt, det vil si rettighetene til produktet. Du kommer ingensteds uten kapital, og når det eneste byttemiddelet du har er ideen din så må du bytte bort ideen mot kapital. Det eneste du må passe på er at du ikke selger deg for billig og for tidlig. Behold en andel selv, slik at du får være med på en eventuell opptur. Så det er det. Du kan nok finne programmerere her på forumet som kan hjelpe deg med selve utviklingen, men jeg tviler på du finner penger her. Så det blir bare flere til å dele på suppeposene. Kanskje burde denne tråden vært flyttet til en bedre kategori. Her kreves nok eksperter på området, og de finner du neppe her i OT-baren... Geir Hei Geir. Takk for en strålede og betydningsfull post. Som du sier har jeg ingen, absolutt ingen erfaring med slikt før så utvikling legger jeg i andres hender. når det kommer til penger, er ikke saken så farlig så lenge jeg minst tjener 35% resten kan gå til utviklerne. Kunne du kanskje flytte tråden til et bedre sted? Ikke finner jeg en bedre kategori selv. Chri-ot: Takk for det, men applikasjonen er nok litt mer avansert og vil ta tid å utvikle. Ikke noe en mannsarbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå