Gå til innhold

Fartsgrense etter 'slutt på 80'


runerask

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg lærte da jeg tok lappen var at etter ett "slutt på" skilt skal en alltid opp til nærmeste generelle fartsgrense. Siden det kun er 50 og 80 kan det ikke være ett "slutt på" skilt for noe som ikke er lavere enn 80.

 

Det jeg mener jeg lærte og... :-)

Lenke til kommentar

Dei betyr ikkje at grensa heves til neste generelle fartsgrense, men at særskilt fartsgrense oppheves og du må sjølv vurdere kva grense det blir. Difor kan du i teorien kjøre forbi eit skilt som opphever 30-grense og gå direkte inn på ei strekke der ein kan kjøre i 80. Er fartsgrensa over 80 må det være skilta med den nye grensa med følgande type skilt:

 

 

Nå har jeg bare lest første delen av tråden, men stoppet litt opp. Det du sier her mener vegvesenet er feil.

I følge følgende pdf-fil laget av vegvesenet: http://www.vegvesen.no/binary?id=34128 side 54 står det ganske tydelig at det i alle tenkelige situasjoner der det står står en fertsgrense opphevet, er det 80-grense som gjelder. De ønsker ikke å oppheve til 50 med et "stryk over"-skilt, så står det 30 opphevet så betyr det automatisk at du er utenfor tettbygd strøk og at det derfor er 80 som gjelder.

 

Men dette finnes det masse feil på rundt om... Har et eksempel på en 40-grense som oppheves ved et sykehus. Etter dette kjører man forbi en barnehage og et fotgjengerovergang, for deretter å komme til en bratt sving og et farlig kryss.

 

 

Edit: ser det sånn halvveis har blitt nevnt en gang før =)

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Hvis jeg ser et "Oppheva 80-skilt" på motorveien tar jeg det som en selvfølge at det blir 90km/t,

men da har jeg i utgangspunktet aldri sett et sånt skilt på veiene, kun "Oppheva 70" og nedover.

 

Men, uansett hvilket "Oppheva"-skilt man passerer er ny fartssone 80km/t eller 50km/t i tettbebygd strøk.

Du motseier deg litt her. Du tar det som sjølvsagt at det blir 90km/t, men skriv rett under at ny sone er 80- eller 50km/t?

 

Hvis du leser en gang til, og kanskje enda en gang.. og kanskje en siste gang,

så kan det være håp i enden av tunnellen om at du forstår hva jeg skriver.

Du leser sikkert det du vil lese, og ikke hva som faktisk står der.

 

La oss gå igjennom det;

 

- Hvis jeg ser et oppheva 80 skilt på motorveien, så kommer jeg til å kjøre i 90kmt

- Jeg har i utgangspunktet ALDRI sett et sånt skilt på veiene, kun oppeva 70 og nedover.

 

Når man da tar i utgangspunkt, noe mine to setninger over antyder, at det ikke eksisterer oppheva 80-skilt på veiene i norge, så blir det altså ingen motsigelse.

 

Det værste jeg vet er flisespikere.

Du tok ikkje med siste delen...

Men, uansett hvilket "Oppheva"-skilt man passerer er ny fartssone 80km/t eller 50km/t i tettbebygd strøk.

Du vil altså kjøre i 90 på motorveien, men du påstår samtidig at uansett kva skilt av denne typen ein passerer så blir det 80/50. Fei for di eiga dør før du kritiserer andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dei betyr ikkje at grensa heves til neste generelle fartsgrense, men at særskilt fartsgrense oppheves og du må sjølv vurdere kva grense det blir. Difor kan du i teorien kjøre forbi eit skilt som opphever 30-grense og gå direkte inn på ei strekke der ein kan kjøre i 80. Er fartsgrensa over 80 må det være skilta med den nye grensa med følgande type skilt:

 

 

Nå har jeg bare lest første delen av tråden, men stoppet litt opp. Det du sier her mener vegvesenet er feil.

I følge følgende pdf-fil laget av vegvesenet: http://www.vegvesen.no/binary?id=34128 side 54 står det ganske tydelig at det i alle tenkelige situasjoner der det står står en fertsgrense opphevet, er det 80-grense som gjelder. De ønsker ikke å oppheve til 50 med et "stryk over"-skilt, så står det 30 opphevet så betyr det automatisk at du er utenfor tettbygd strøk og at det derfor er 80 som gjelder.

 

Men dette finnes det masse feil på rundt om... Har et eksempel på en 40-grense som oppheves ved et sykehus. Etter dette kjører man forbi en barnehage og et fotgjengerovergang, for deretter å komme til en bratt sving og et farlig kryss.

 

 

Edit: ser det sånn halvveis har blitt nevnt en gang før =)

Det er ikkje feil, men Veivesenet vil i praksis ikkje vil bruke den løysinga. Eit XX-oppheva-skilt betyr at særskilt fartsgrense er oppheva og generelle fartsgrenser gjelder. At dei vel å ikkje oppheve 70 der det går ned til 50 får så være, reglane er sånn uansett. Om du køyrer forbi eit oppheva 70-skilt kan du risikere å kome inn i tettbebygde områder der generell fartsgrense vil være 50km/t. I praksis vil dei ikkje bruke det, men det skjer likevel. Uansett er det greit å være klar over kva loven seier, ikkje kva Veivesenet håper dei praktiserer.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ser et "Oppheva 80-skilt" på motorveien tar jeg det som en selvfølge at det blir 90km/t,

men da har jeg i utgangspunktet aldri sett et sånt skilt på veiene, kun "Oppheva 70" og nedover.

 

Men, uansett hvilket "Oppheva"-skilt man passerer er ny fartssone 80km/t eller 50km/t i tettbebygd strøk.

Du motseier deg litt her. Du tar det som sjølvsagt at det blir 90km/t, men skriv rett under at ny sone er 80- eller 50km/t?

 

Hvis du leser en gang til, og kanskje enda en gang.. og kanskje en siste gang,

så kan det være håp i enden av tunnellen om at du forstår hva jeg skriver.

Du leser sikkert det du vil lese, og ikke hva som faktisk står der.

 

La oss gå igjennom det;

 

- Hvis jeg ser et oppheva 80 skilt på motorveien, så kommer jeg til å kjøre i 90kmt

- Jeg har i utgangspunktet ALDRI sett et sånt skilt på veiene, kun oppeva 70 og nedover.

 

Når man da tar i utgangspunkt, noe mine to setninger over antyder, at det ikke eksisterer oppheva 80-skilt på veiene i norge, så blir det altså ingen motsigelse.

 

Det værste jeg vet er flisespikere.

Du tok ikkje med siste delen...

Men, uansett hvilket "Oppheva"-skilt man passerer er ny fartssone 80km/t eller 50km/t i tettbebygd strøk.

Du vil altså kjøre i 90 på motorveien, men du påstår samtidig at uansett kva skilt av denne typen ein passerer så blir det 80/50. Fei for di eiga dør før du kritiserer andre.

 

 

Vel, hva du enn måtte mene og synse og svanse om hva jeg gjør i trafikken så har tråden fått et svar fra Vegvesenet, og det lyder som følger:

 

Fikk dette svaret etter jeg sendte spørsmålet til vegvesenet:

 

Hei

 

Jeg håper virkelig at du ikke passerer et slikt skilt i Norge. Bruk av skilt 364 angitt "80" skal ikke forekomme. Dersom det skal angis fartsgrense høyere enn 80 så skal det skje med skilt 362 angitt 90 eller 100. Skilt 364 brukes til å oppheve særskilt fartsgrense og angi at gennerell fartsgrense 80 km/t gjelder. Den vanligste teksten på skilt 364 er da 50, 60 eller 70. 30 og 40 kan forekomme, men det er ikke ofte. Innen tettbygd strøk skal fartsgrense 30 og 40 oppheves med skilt 362 angitt 50.

 

 

 

 

Med hilsen

Rolf Øveland

 

Med andre ord; skiltet finnes ikke i Norge.

Du kan jo synse fram din egen lille mening og hva det skal bety.

 

Om jeg bryter den særdeles lave fartsgrensen vi har i Norge, så skal ikke du gjøre det samme nei, det har du rett i.

Jeg skrev ikke hva som står i boka, jeg skrev hva jeg kom til og gjøre dersom jeg så skiltet i trafikken, men når vi nå har fått bekreftet (som jeg insinuerte så fint i min første post - som du på død og liv skulle plukke fra hverandre og analysere hvert bidige ord av) at skiltet ikke eksisterer engang, er vel saken løst skulle jeg kunne mene.

 

Tråden har fått et svar fra vegvesenet, så da gidder jeg ikke å "bidra" mer :)

Lenke til kommentar

Har fått en mer utdyping av svaret til vegvesenet:

 

Hei

 

Det er nok en feil at skilt 364.80 står på websidene våre. Jeg har gitt beskjed videre om at skiltet bør fjernes. Så får vi håpe at det skjer.

 

Skilt 364 særskilt fartsgrense opphevet betyr at den gennerelle fartsgrensen som er gitt i vegtrafikklovens § 6 gjelder.

 

Slik du skriver om opphevelse av 70 i tettbygd strøk og 100 på motorveg, at dette blir 50 og 80 er i teorien korrekt.Men for at alle skal ha en mulighet til å forstå skiltingen skal det IKKE skiltes slik. Innenfor tettbygd strøk skal ny fartsgrense alltid angis med skilt 362 angitt 50 km/t. På motorveg med fartsgrense 100 km/t skal ny fartsgrense angis med skilt 362 angitt 80 km/t.

 

Skilt 364 brukes når fartsgrense som er laverre enn 80 km/t settes til fartsgrense 80 km/t som er max fartsgrense utenfor tettbygd strøk. Jf. vegtrafikkloven § 6.

 

Det eneste som avviker fra dette er skilt 368 "slutt på fartsgrensesone". Men siden en normalt svinger inn på en ny veg når en kjører ut av en fartsgrensesone må trafikanten her avgjøre om han er i tettbygd strøk eller utenfor tettbygd strøk. Dersom vegen som fartsgrensesonen oppheves i fortsetter rett fram må ny fartsgrense angis med skilt 362. Det settes da under skilt 368. Det er ikke ofte du finner en slik skilting.

 

( Jeg tror ikke at fartsgrense 70 i tettbygd strøk finnes. Det kan se ut som om motorvegen i Stavanger går i tettbygd strøk, men sett fra vegtrafikkloven går den utenfor tettbygd strøk. Den har ikke avkjøringer, men bare kryss og det tettbygde strøket begynner der rampene fra motorvegen kommer inn på det øvrige vegnettet.)

 

 

Med hilsen

Rolf Øveland

 

 

Seksjon: Plan- og forvaltningsseksjon Stavanger

Postadresse: Statens vegvesen Region vest, Askedalen 4, 6863 LEIKANGER

Besøksadresse: Lagårdsveien 80, STAVANGER

 

Telefon: +47 51911496 Mobil: +47 90105144 e-post: [email protected]

www.vegvesen.no e-post: [email protected]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...