Gå til innhold

Fartsgrense etter 'slutt på 80'


runerask

Anbefalte innlegg

Hvis jeg ser et "Oppheva 80-skilt" på motorveien tar jeg det som en selvfølge at det blir 90km/t,

men da har jeg i utgangspunktet aldri sett et sånt skilt på veiene, kun "Oppheva 70" og nedover.

 

Men, uansett hvilket "Oppheva"-skilt man passerer er ny fartssone 80km/t eller 50km/t i tettbebygd strøk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ser et "Oppheva 80-skilt" på motorveien tar jeg det som en selvfølge at det blir 90km/t,

men da har jeg i utgangspunktet aldri sett et sånt skilt på veiene, kun "Oppheva 70" og nedover.

 

Men, uansett hvilket "Oppheva"-skilt man passerer er ny fartssone 80km/t eller 50km/t i tettbebygd strøk.

Du motseier deg litt her. Du tar det som sjølvsagt at det blir 90km/t, men skriv rett under at ny sone er 80- eller 50km/t?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NEI!

 

Det er aldri opp til 100. Eller 90. Eller 83,4.

 

Det betyr slutt på særskilt fartsgrense, og dermed skal man bruke de generelle igjen. Vi har TO, og kun to, generelle fartsgrenser i Norge: 50 km/t og 80 km/t.

 

Dermed er det enten 80 km/t eller 50 km/t - avhengig av hvor du befinner deg, som er fartsgrensen hvis du ser dette skiltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Danmark og Tyskland er slike skilt vanlige. De betyr at du kjører inn i tettbygde strøk, og må ned i 50.

 

I Norge har jeg sett det på motorvei. Da er det opp til 100.

Det er feil. Ved oppheva særskilt fartsgrense er det 50 eller 80, avhengig av kvar du er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke letter å skilte med et 50 skilt istedenfor et "Oppheva 80-skilt" i tettbygde strøk? Tenk hvis det kommer en bilist som trodde at det ble 100?!?! Nei uff a uff.

Det er som sagt svært sjeldan dette skiltet blir brukt, så noko stort problem er det neppe.

Same problem kan oppstå dersom det er oppheva 70-grense og du kjem inn i tettbebygd strøk.

 

Det største problemet eg ser er at dei fleste ikkje veit kva skiltet betyr, noko som er litt skremmande.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det største problemet eg ser er at dei fleste ikkje veit kva skiltet betyr, noko som er litt skremmande.

Det vil jeg tro er direkte relatert til at det brukes så lite. Ergo er vel heller ikke problemet så stort når alt kommer til alt.

Oppheva 80-grense er lite brukt ja, men oppheva 30-, 50-, 60-, og 70-grense er ofte brukt. Alle desse skiltene betyr det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det største problemet eg ser er at dei fleste ikkje veit kva skiltet betyr, noko som er litt skremmande.

Det vil jeg tro er direkte relatert til at det brukes så lite. Ergo er vel heller ikke problemet så stort når alt kommer til alt.

Oppheva 80-grense er lite brukt ja, men oppheva 30-, 50-, 60-, og 70-grense er ofte brukt. Alle desse skiltene betyr det samme.

Riktig, men det er særs sjeldent at et skilt som opphever en fartsgrense betyr lavere fart enn tidligere på veien.

Lenke til kommentar

Jeg var av oppfattelse at all ny fartsgrense skulle markeres med "fartsskilt" med ny fartsgrense på begge sider av veien jeg...

 

Og at man da leser slike skilt som "opphevelse" av fartsgrensen,

og at den da går over til "tidligere" fartsgrense..

Lenke til kommentar

Jeg var av oppfattelse at all ny fartsgrense skulle markeres med "fartsskilt" med ny fartsgrense på begge sider av veien jeg...

 

Ja ny fartsgrense som bryt med standardregelen for 50 eller 80 km/t skal skiltast på denne måten, men dette er ikkje nødvendig når du går tilbake til ein av standard fartsgrensene.

 

I dei fleste tilfeller blir likevel ny fartsgrense skilta skikkelig sjølv om det ikkje eigentlig er nødvendig for å unngå forvirring.

Lenke til kommentar

Ja ny fartsgrense som bryt med standardregelen for 50 eller 80 km/t skal skiltast på denne måten, men dette er ikkje nødvendig når du går tilbake til ein av standard fartsgrensene.

 

I dei fleste tilfeller blir likevel ny fartsgrense skilta skikkelig sjølv om det ikkje eigentlig er nødvendig for å unngå forvirring.

 

Wicked... Aldri sett opphevelse av 80...

Og hvis det skulle forekomme noe sted, hadde jeg satsa på at det hadde vært

i en 90- eller 100-grense.. :-)

 

Er det noen slike på E6 fra Olavsgaard og gjennom byen kanskje ? For der er det

jo 90 og 100 før og etter byen, men ikke gjennom...

Lenke til kommentar

Fra håndbok fra SVV om oppsett av trafikkskilt står følgende:

Skilt 364 «Slutt på særskilt fartsgrense», skal bare anvendes for å angi at generell farts-

grense 80 km/t gjelder og kun brukes for å oppheve en fartsgrense som er lavere enn 80

km/t. Fartsgrenser høyere enn 80 km/t oppheves med skilt 362.80.

Skilt 364 «Slutt på særskilt fartsgrense» skal normalt settes opp på begge sider av vegen, på

baksiden av skilt 362.

Dvs. at denne typen skilting vil aldri benyttes der denne anbefalingen følges. I tillegg vil det aldri være skiltet slutt på fartsgrense hvor det ikke blir 80.

 

Ved oppheving av særskilt fartsgrense til generell fartsgrense 50 anbefales det skilting med 50-skilt istedet for "slutt på"-skilt:

post-19072-0-46623400-1294761168_thumb.png

 

Fartsgrensesoner er ikke med i dette. Fartsgrensesoner blir bare brukt inne i tettbebyggelse og brukes bare ved 30-grense. Et slutt på sone 30 betyr dermed alltid 50.

 

Merk at dette er SVV sine anbefalinger, og er ikke juridisk bindende i den enkelte situasjon. Det finnes desverre nok av tilfeller hvor nye veier blir bygd uten at det følges disse anbefalingene.

 

Link til kilde: http://www.vegvesen.no/_attachment/69751/binary/68864

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk dette svaret etter jeg sendte spørsmålet til vegvesenet:

 

Hei

 

Jeg håper virkelig at du ikke passerer et slikt skilt i Norge. Bruk av skilt 364 angitt "80" skal ikke forekomme. Dersom det skal angis fartsgrense høyere enn 80 så skal det skje med skilt 362 angitt 90 eller 100. Skilt 364 brukes til å oppheve særskilt fartsgrense og angi at gennerell fartsgrense 80 km/t gjelder. Den vanligste teksten på skilt 364 er da 50, 60 eller 70. 30 og 40 kan forekomme, men det er ikke ofte. Innen tettbygd strøk skal fartsgrense 30 og 40 oppheves med skilt 362 angitt 50.

 

 

 

 

Med hilsen

Rolf Øveland

 

Seksjon: Plan- og forvaltningsseksjon Stavanger

Postadresse: Statens vegvesen Region vest, Askedalen 4, 6863 LEIKANGER

Besøksadresse: Lagårdsveien 80, STAVANGER

Telefon: +47 51911496 Mobil: +47 90105144 e-post: mailto:[email protected]

http://www.vegvesen.no e-post: mailto:[email protected]

Lenke til kommentar

Hvis jeg ser et "Oppheva 80-skilt" på motorveien tar jeg det som en selvfølge at det blir 90km/t,

men da har jeg i utgangspunktet aldri sett et sånt skilt på veiene, kun "Oppheva 70" og nedover.

 

Men, uansett hvilket "Oppheva"-skilt man passerer er ny fartssone 80km/t eller 50km/t i tettbebygd strøk.

Du motseier deg litt her. Du tar det som sjølvsagt at det blir 90km/t, men skriv rett under at ny sone er 80- eller 50km/t?

 

Hvis du leser en gang til, og kanskje enda en gang.. og kanskje en siste gang,

så kan det være håp i enden av tunnellen om at du forstår hva jeg skriver.

Du leser sikkert det du vil lese, og ikke hva som faktisk står der.

 

La oss gå igjennom det;

 

- Hvis jeg ser et oppheva 80 skilt på motorveien, så kommer jeg til å kjøre i 90kmt

- Jeg har i utgangspunktet ALDRI sett et sånt skilt på veiene, kun oppeva 70 og nedover.

 

Når man da tar i utgangspunkt, noe mine to setninger over antyder, at det ikke eksisterer oppheva 80-skilt på veiene i norge, så blir det altså ingen motsigelse.

 

Det værste jeg vet er flisespikere.

Lenke til kommentar

Som den trønderen jeg er, går det noen ganger litt fort for seg ;)

 

Edit: Tok et google-søk på værste

Jeg er visst ikke alene :)

 

Nei, så absolutt ikke...

Og følger du med, så kan du helt sikkert ta igjen med akkurat det samme ordet en gang.. ;-)

Tipper jeg gjør det samme selv oftere enn jeg tror...

Lenke til kommentar

Hvis jeg ser et "Oppheva 80-skilt" på motorveien tar jeg det som en selvfølge at det blir 90km/t,

men da har jeg i utgangspunktet aldri sett et sånt skilt på veiene, kun "Oppheva 70" og nedover.

 

Men, uansett hvilket "Oppheva"-skilt man passerer er ny fartssone 80km/t eller 50km/t i tettbebygd strøk.

Du motseier deg litt her. Du tar det som sjølvsagt at det blir 90km/t, men skriv rett under at ny sone er 80- eller 50km/t?

 

Hvis du leser en gang til, og kanskje enda en gang.. og kanskje en siste gang,

så kan det være håp i enden av tunnellen om at du forstår hva jeg skriver.

Du leser sikkert det du vil lese, og ikke hva som faktisk står der.

 

La oss gå igjennom det;

 

- Hvis jeg ser et oppheva 80 skilt på motorveien, så kommer jeg til å kjøre i 90kmt

- Jeg har i utgangspunktet ALDRI sett et sånt skilt på veiene, kun oppeva 70 og nedover.

 

Når man da tar i utgangspunkt, noe mine to setninger over antyder, at det ikke eksisterer oppheva 80-skilt på veiene i norge, så blir det altså ingen motsigelse.

 

Det værste jeg vet er flisespikere.

Men likevel er fakta at et opphevingskilt av 80-grense blir 80 eller 50, uansett... og det sier du også selv. Likevel mener du altså at om du ser et slutt på 80 på motorvei, så skal du kjøre i 90. Er det fordi du mener at det blir 90 (isåfall motsier du deg selv) eller er det fordi du vil bryte fartsgrensen?

 

Egentlig ikke nøye, men du skriver det som om alle som leser på dette forumet skal gjøre det samme som deg, nemlig å bryte fartsgrensen. Her må det altså en spesifisering til for at det skal bli korrekt.

 

Et slutt på 80, slutt på 90 eller slutt på 100 vil fortsatt være et gyldig skilt i Norge som betyr at det går over til generell fartsgrense, og generell fartsgrense kan altså, som du også sier aldri være noe annet enn 50 eller 80.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...