Gå til innhold

Fartsgrense etter 'slutt på 80'


runerask

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har mine tvil om at det faktisk finnes noe slikt skilt noe sted, uansett ville fartsgrensen blitt 80 av det siden dette skiltet angir slutt på særskilt fartsgrense. Det vil ikke være særskilt fartsgrense 80 inne i boligområde (og om så, så blir ny fartsgrense 50).

 

Dette pga det finnes to generelle fartsgrenser som gjelder i Norge der det ikke er skiltet særskilt (fartsgrenseskilt med rød ramme rundt), og det er 50 i tettbebyggelse eller 80 alle andre steder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har mine tvil om at det faktisk finnes noe slikt skilt noe sted, uansett ville fartsgrensen blitt 80 av det siden dette skiltet angir slutt på særskilt fartsgrense. Det vil ikke være særskilt fartsgrense 80 inne i boligområde (og om så, så blir ny fartsgrense 50).

 

Dette pga det finnes to generelle fartsgrenser som gjelder i Norge der det ikke er skiltet særskilt (fartsgrenseskilt med rød ramme rundt), og det er 50 i tettbebyggelse eller 80 alle andre steder.

 

sjekk her

 

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Forbudsskilt

Lenke til kommentar

Glad at dere er enige med meg. :-D

 

Eneste jeg blandet er at jeg av en eller annet grunn tenker 60 som fartsgrense i tettbebyggd strøk. Har det skjedd en forandring her? Ser i tråden at jeg er ikke eneste xD

Nei. Den er og har vore 50 ganske lenge etter kvart.

Lenke til kommentar

Skiltet betyr ikkje at farten økes til 90 eller 100. Det betyr at særskilt fartsgrense oppheves. Med særskilt fartsgrense meines eit skilt som setter ei fast øvre fartsgrense, som dette:

 

fs362_60.gif

 

Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til regionvegkontoret, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk.

Veitrafikkloven

 

Skiltet det diskuteres her opphever ei 80-grense og går over til generell fartsgrense som varierer alt etter kvar ein er. I tettbygde strøk er det 50km/t og 80km/t utanfor. Etter eit sånt skilt kan du difor kjøre i 50km/t eller 80km/t.

 

Det finnes fleire skilt av denne typen.

 

fs364_30.giffs364_40.giffs364_50.giffs364_60.giffs364_70.gif

 

Dei betyr ikkje at grensa heves til neste generelle fartsgrense, men at særskilt fartsgrense oppheves og du må sjølv vurdere kva grense det blir. Difor kan du i teorien kjøre forbi eit skilt som opphever 30-grense og gå direkte inn på ei strekke der ein kan kjøre i 80. Er fartsgrensa over 80 må det være skilta med den nye grensa med følgande type skilt:

 

fs362_90.gif

 

Enten er ei strekke regulert med særskilt fartsgrense, eller så er det generell fartsgrense, maks 80km/t og må vurderes av sjåføren.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan i teorien likegjerne fortsette å være 80 så lenge det ikke er i tettbebygd strøk. Tviler på at dette skiltet er i bruk. Når fartsgrensene reduseres ville et slikt skilt være mer til forvirring.

 

Trur du traff spikeren på hovudet her.

 

Fartsgrensa etter dette skiltet vil være avhengig av kvar det står.

 

Mest sannsynlig vil eit slikt slutt på 80-sone skilt stå i tettbygde strøk der det ved hjelp av skilting har vært skilta ei høgare fartsgrense en den generelle 50 km/t grensa (i dette tilfelelt ei 80-sone).

 

Men det kan også i teorien tenkast at skiltet står utanfor tettbygde strøk og då berre betyr at det er slutt på skilta 80-sone og at det frå no av er vanlige generelle fartsgrenser for tettbygde og ikkje tettbygde strøk som gjelder. Men mest sannsynlig er nok skiltet brukt etter scenarioet i det fyrste eksempelet.

Lenke til kommentar

Fartsgrensa etter dette skiltet vil være avhengig av kvar det står.

 

Mest sannsynlig vil eit slikt slutt på 80-sone skilt stå i tettbygde strøk der det ved hjelp av skilting har vært skilta ei høgare fartsgrense en den generelle 50 km/t grensa (i dette tilfelelt ei 80-sone).

 

Men det kan også i teorien tenkast at skiltet står utanfor tettbygde strøk og då berre betyr at det er slutt på skilta 80-sone og at det frå no av er vanlige generelle fartsgrenser for tettbygde og ikkje tettbygde strøk som gjelder. Men mest sannsynlig er nok skiltet brukt etter scenarioet i det fyrste eksempelet.

På vestlandet har eg sett svært få skilt som markerer særskilt fartsgrense til 80km/t. Har for det meste sett dei på motorveier på auslandet. Etter motorveien kan det stå eit oppheva 80-skilt fordi det ikkje er motorvei og du kan kome inn i områder med tettbebyggelse. Sidan 80-, 90- og 100-skilt normalt står der det er motorvei eller liknande gode veier over ei lang strekke, står sikkert oppheva 80-skilt normalt der desse strekkene sluttar.

Lenke til kommentar

På vestlandet har eg sett svært få skilt som markerer særskilt fartsgrense til 80km/t. Har for det meste sett dei på motorveier på austlandet.

De forekommer nordpå også, men stort sett kun i tilfeller hvor det har vært en 90-sone (ikke motorvei) som er over.

(merk at det ikke eksisterer "slutt på 90" og "slutt på 100"-skilt)

 

Etter motorveien kan det stå eit oppheva 80-skilt fordi det ikkje er motorvei og du kan kome inn i områder med tettbebyggelse.

Her har du kanskje truffet spikeren på hodet. Om det er særskilt fartsgrense på 80 (med rødt 80-skilt) gjelder denne som du sier også gjennom tettbebyggelse hvor den generelle fartsgrensa ville gått fra 80 til 50. Imidlertid kan jeg egentlig ikke komme på å ha sett en eneste tettbebyggelse hvor det ikke er skiltet med særskilt 50-grense (evt 60,40,30, you name it) når du kommer inn dit fra en vei med generell 80-sone. Akkurat det er vel egentlig sjelden man gjør; før en tettbebyggelse av noe størrelse senkes grensa gjerne trinnvis fra 80 til særskilt 70 el. 60 før den senkes til 50 med 50-skilt.

 

Sidan 80-, 90- og 100-skilt normalt står der det er motorvei eller liknande gode veier over ei lang strekke, står sikkert oppheva 80-skilt normalt der desse strekkene sluttar.

Fortsatt med nord-norske forhold i sikte: Her har jeg aldri sett et opphevet 80-skilt. Det som kan skje på f.eks. E6 og E8 er at du kjører i en 90-sone, som senkes til 80 (da med særskilt, rødt 80-skilt), deretter kommer du til en påkjørsel/T-kryss hvor grensa senkes videre til 70, og at 70-grensa deretter oppheves rett etter krysset med grått slutt på 70-sone, evt at grensa da går opp til 90 igjen med rødt 90-skilt.

Lenke til kommentar

Kan ikke huske å ha sett dette skiltet i bruk - verken her i Oslo eller andre steder i landet. Den eneste bruken ejg kan se for meg, er den Zeph nevner.

 

Ett eksempel er en vei som Østre Aker Vei. Den deler seg i to forskjellige veier, og går inn i to forskjellige rundekjøringer. Her kunne et slikt skilt blitt brukt, men nå står det så vidt jeg husker særkilt 50-skilt der.

 

Tror det er lettere for folk flest å forstå det enn et skilt som opphever 80-sonen.

 

Ser du derimot dette skiltet når du er på Autobahn, er det bare å klemme gassen i bunn. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...